سلسله مباحث آیات مهدوی(۹)
06 اردیبهشت 1400 - 7:39
21
جزء [9] سوره اعراف ، آیه 96 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
پ
پ

جزء [۹] سوره اعراف ، آیه ۹۶
خدای تبارک و تعالی میفرماید؛
«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُون» اگر مردم شهرها و آبادی ها ایمان آورده و تقوا پیشه کرده بودند قطعا برکات آسمان و زمین را بر آنها می گشودیم، ولی آنها آیات ما را تکذیب کردند پس ماهم بخاطر عمل کردنشان آنان را به قهر خود گرفتیم.
این آیه به نوعی زمینه سازی برای ظهور امام زمان (ع) را اشاره دارد. خُب می دانیم کلمه ی برکات، جمع برکت به معنای موهبت های ثابت و پایدار است. در معنای برکت هم کثرت، خیر و افزایش وجود دارد. برکات شامل برکت های مادی و معنوی می شود مثل برکت در عمر، برکت در دارایی ، برکت در علم، برکت در فرزند، در کتاب.
از مصادیق بارز این آیه دوران ظهور حضرت مهدی (ع) است، که بهگفته ی روایات آن زمان برکات از آسمان و زمین زیاد می شود، امام صادق می فرماید چون حضرت مهدی قیام کند؛
به عدالت حکم می کند و در آن دوران ستم گرفته می شود مبارزه با ظلم جدی می شود، راه ها امن می شود، حتی زن اگر از شرق به غرب عالم برود کسی متعرض او نمی شود، امنیت، عدالت، کرامت محوری، فضیلت محوری، اخلاق محوری، انسان بهتر می تواند و بلد می‌شود آن زمان چگونه از طبیعت و منابع طبیعی استفاده کند، چگونه زندگی کند، چگونه بخورد، چگونه در نگاه رفتاری خودش برنامه ها را انجام دهد لذا دوران دوران زیبایی ست.
«آمَنُوا وَاتَّقَوْا» یعنی ایمان به تنهایی کافی نیست! بلکه تقوا هم لازم است. ایمان و تقوا کنار هم باید به عنوان زمینه سازی برای آن جامعه ی بسیار زیبا تدارک ببیند.
«آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَات» سرمایه گذاری باید روی فرهنگ و معنویت جامعه باشد تا بازده اقتصادی هم انجام بشود یعنی در نگاهی که ما داریم عقل و فهم و شعور را باید ارتقا دهیم و تفکرهای ما را باید روی یک مسیر درستی قرار دهیم، اینطوری که مقام معظم رهبری در گام دوم فرمودند تمدن سازی و آمادگی برای ظهور. تمدن موقعی شکل می‌گیرد که فرهنگ ها تغییر کند فرهنگ ها توحید محور شوند فرهنگ ها امام محور شوند.
«بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ…» عامل محرومیت ها و مشکلات عملکردهای خود ماهاست یعنی خود ما اگر در یک مسیر نادرستی زندگی یمان را قرار بدهیم طبیعی است که در مسیر گمراهی قرار می‌گیریم. عوامل پیروزی هم در این مسیر کاملا روشن است. شما بزرگترین حرکت را در این زمان می توانید با محوریت قرآن و عترت و اطاعت از امامو توجه به امام به یک آمادگی مطلوب برسانید.
گرچه آمادگی در حد یک مختصر، شاید بگوییم شکل گرفته، اما‌ آمادگی عمومی را باید توجه داشته باشیم. زمینه های لازم را برای آن فراهم کنیم. امام زمان وقتی ظهور می کند که آمادگی از هر جهت وجود داشته باشد از نظر فکری، از نظر جسمی، از نظر روحی، از نظر عملی، از نظر مباحث مختلف در زندگی سیاسی، اعتقادی، اجتماعی باید یک آمادگی با اندیشه های قرآنی و عترتی را در جامعه ایجاد کنیم.
لذا کسانی که منتظر حضرت مهدی و مصلح هستند خودشان هم باید در عمل آدم صالحی باشند، آدم های صالح را تربیت کنند «مُجِدُّونَ فُی طاعَةِ اللّه» جدیت در اطاعت خدا داشته باشند. نمی‌شود آدممنتظر مصلح باشد ولی خودش صالح نباشد، نمی شود صبر کنیم تا امام زمان بیاید بگوییم همه چیز را درست می کنیم ما شب ها منتظر خورشید هستیم اما خودمان هم چراغ روشن می‌کنیم؛ پس باید هم منتظر امام باشیم هم خودمان تلاش کنیم.
گر چه بعضی ها شاید خوردهبگیرند بگویند شما حرکت هایی را که انجام می دهید و به نوعی قیام هایی انجام می‌دهید این قیام قبل از قیام امام زمان است و این درست نیست، و این باطل است در روایات داریم…
اینها باید بدانند که این حرکت نسبت به این ادبیاتشان در برداشت های ناصحیح از روایات است. کسی که اگر خود ادعای مهدویت و امامت کند آن قیام باطل است. والا نهضت های اصلاحی مثل انقلاب اسلامی ایران و حرکت های ظلم ستیزی و حرکت های اصلاح گرایانه در دنیای امروز که الحمدلله دارد روز به روز بیشتر می شود اینها حرکت های بسیار درستی است که باید در برابر ظلم این حرکت بیشتر انجام بگیرد. لذا ما باید توجه بیشتری کنیم به این مقوله.
نکته بعدی که وجود دارد برای پیروزی هم باید تلاش کرد هم دعا کرد. رزمنده ها اگر فقط به پای دعا بنشینند پیروز نمی شوند دعای آدم بی کار مستجاب نیست، لذا توجه داشته باشید اسلحه منهای معنویت مفید نیست! همانطوری که معنویت هم بدون اسلحه موفقیتی ندارد! امام حسین در شب عاشورا هم شمشیرش را تیز می کرد و هم نماز شب می‌خواند، هم اشک و هم شمشیر، هم دعا هم تلاش.
مردم ایران در انقلاب هر دو را داشتند در زمان هشت سال دفاع مقدس همه مسجدهای ما دعا می‌کردند، ولی رزمنده ها مشغول بودند جهاد می کردند، تلاش می کردند. لذا باید این توجه را داشته باشیم و امروزه ما باید ضمن شناخت به امام زمان (ع) در زندگی خودمان تلاش مضاعفی کنیم، امام زمان را به همه معرفی کنیم، انتظار فرج و دعا را کنار هم، در عمل و هم در زبان باید داشته باشیم.
خواندن دعاها و توجه مردم به امام زمان را جزو تکالیف خودمان بدانیم. هر وقت مردم بتوانند امام و رهبری برحق معصوم را بپذیرند آن وقت امام ظهور خواهد کرد. والا ظهور امام زمان آمادگی فکری، اخلاقی باید اینها را در تربیت های خودمان، در بچه ها ببینیم.
مسلما اگر خدایی ناکرده بازاری کلاهبرداری کند منتظر ظهور امام زمان نیست‼ کسی که کم کاری می کند، کم فروشی می کند، بدکاری می کند، خیانت می کند منتظر امام زمان نیست‼
ما اگر واقعا منتظر هستیم باید حواس خودمان را خیلی جمع کنیم.
دعای ندبه یعنی دعای اعتراض به طاغوت های جهان. یعنی دعای انتظار و امید به آمدن حکومت حق. اگر جمع می‌شویم و دعای ندبه می خوانیم در فکر حکومت حق هستیم، باید در فکر تلاش برای زمینه سازی آن حکومت هم باشیم. ان شاءالله که جزو زمینه سازان فرج‌ امام زمان (ع) باشیم و بتوانیم فرج امام زمان را سرعت بدهیم و بستری آماده کنیم برای ظهور امام زمان.
#متن_آیات_مهدوی ۹
با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.