سلسله مباحث آیات مهدوی(۲۹)
26 اردیبهشت 1400 - 11:43
27
جزء [29] سوره ملک ، آیه 30 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
پ
پ

جزء [۲۹] سوره ملک ، آیه ۳۰
«قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِمَاءٍ مَعِينٍ»
بگو چه تصوری می کنید اگر آب که مایه ی زندگانی شماست همه به زمین فرود برود. جز خدا کیست که باز برای شما آب روان و گوارا پدید بیاورد.
در جنگ بدر عمار خودش را به رسول الله (ص) رساند و از مجاهدت های بی مانند و بی مثال امیرالمؤمنین (ع) خدمت حضرت گفت. پیامبر بزرگوار به عمار فرمود: «آری! او از من است و من از او هستم، او جانشین من است، ائمه از نسل او هستند و مهدی امت از جمله ی آنهاست»
عمار پرسید: مهدی کیست
پیامبر بزرگوار فرمود: «او نهمین فرزند حسین (ع) است که غائب می شود و این قول خداوند است که می فرماید «قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا» و در ادامه، پس از اشاره به آیه فرمودند:
«او غیبت طولانی خواهد داشت و عده ای از ولایت او باز می گردند و عده ای ثابت قدم می مانند، درود خدا بر آنها باد. او هم نام و شبیه ترین افراد به من است» .
این روایت در کتاب ″بحار، ج۳۳، ص۱۸″ ذکر شده است.
در روایت دیگری از آقـا امام باقر (ع) که در کتاب کمال الدین آمده، امام می‌فرماید: «معنای آیه این است که بگو بیاندیشید اگر امامتان غائب شد به گونه ای که ندانید او کجاست، پس چه کسی امامی ظاهری برایتان خواهد آورد که اخبار آسمان ها و زمین و حلال و حرام خدا را برای شما بیان کند»
نکاتی که از این آیه می شود بدست آورد:
نکته ی اول ، درباره ی نعمت بی بدیل آب، که اگر همه چیز داشته باشیم اما خداوند نعمت آب را از ما بگیرد، چه اتفاقی می افتد؟
«ماء معین» که در اینجا اشاره شده تأویل برده شده است، یعنی منظور امام زمان خودمان است. روایات زیادی از معنای عمیق تری پرده برمی دارد و آن اینکه در روزی که امام زمانمان غائب می‌شود چه خواهیم کرد
الان امام زمان ما غائب است، ما در دوران غیبت امام قرار داریم، چه باید بکنیم؟ آیا شدنی است که این امام را به دست بیاوریم
واقعا چه قدر عاشق امام زمان (ع) هستیم؟ مگر او پدر مهربان ما نیست؟ اگر پدر ما در زندان قرار بگیرد، ما به در و دیوار می زنیم که پدر خودمان را از زندان آزاد کنیم. امام زمان دوازده قرن است که در زندان غیبت است! این هشداری است برای همه ی ما، آیا تلاش می‌کنیم این نعمت بزرگ، این پدر مهربان را از زندان غیبت آزاد کنیم
دلیل غائب شدن امام (ع) خود ما هستیم، مردم در غیبت امام مقصر ولی در ظهور مؤثر هستند. اگر خداوند بدون اینکه مردم نقشی در اینباره داشته باشند حجت خودش را غائب کند این سؤال ها معنایی ندارد. بنابراین تا حقیقتا قدرشناس حجت خدا نشویم، خبری از ظهور نیست.
با همان نگاهی که وقتی تشنه می‌شویم به دنبال آب می رویم، باید تشنگی نسبت به امام را هم در وجود خودمان ایجاد کنیم، حالت اضطرار را برای خودمان ایجـاد کنیم. مضطر شویم به سراغش می رویم.
نکته بعدی، در خصوص معنای این سؤال است که اگر امامتان غائب شد چه خواهید کرد؟
اگر یک لیتر آبداریم را از دست بدهیم، شدنی است که دوباره همان یک لیتر آب را به دست بیاوریم اما خیلی فرآیند باید طی شود تا دوباره همان یک لیتر آب را بدست بیاوریم. امام غائب است. ایـن نعمت بـزرگ، این آب گوارا را می‌شود دوباره به دست آورد اما باید برای آن زحمت بکشیم.
یک گوشه ای ننشینیم و فقط بگوییم یابن الحسن فدایت شوم چرا نمی آیی، یک گوشه ای ننشینیم و فقط مشغول ذکر و دعا و مناجات باشیم! دعا طلب و خواستن است، بخشی از کار است، همه آن نیست! این است که ما با غیبت امام دچار خسران و ضرر جبران ناپذیری خواهیم شد. گرچه امام غائب همچون خورشید پنهان دارای آثار و برکاتی برای ما و هستی هست اما با این وجود بخش زیادی از فوائد امام به عدم غیبت او وابسته است که با غیبت او از آن محروم خواهیم شد.
اگر این خسارت بزرگ را درک می‌کردیم، به اضطرار می رسیدیم.
نکته ی بعدی، یکی از القاب زیبای ائمه به طور عام و لقب امام زمان به طور خاص «ماء معین» است. اگر از همین آیه شریفه گرفته شده و تشبیه به امام شده، بیانگر نکات ظریف و عمیقی است؛
هیچ کس نمی تواند بدون امام زندگی کند، همان طور که ما نمی توانیم بدون آب زندگی کنیم.
غفلت و دوری از امام موجب مرگ انسان می شود، همان‌ گونه که اگر آب نداشته باشیم به سمت مرگ نزدیک می‌شویم.
اینکه پیـامبر (ص) می فرماید: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْـرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة» به همین موضوع اشاره دارد.
امام رضا (ع) می فرماید:
«چه بسیارند زنان مؤمن دلسوخته و چه بسیارند مردان مؤمن دلسوخته و غمگین هنگام از دست دادن ماء معین»
بله ! خیلی انسان های مؤمن و خوبی داریم که از غیبت امام نگرانند، اما باید تلاش کنیم، کوشش کنیم و این تلاش و کوشش را هم باید مضاعف کنیم.
این حدیث نورانی میزان و معیاری است برای اینکه دریابیم اهل ایمان هستیم یا نه؟ آیا تا به حال شده است که به دلیل غیبت و دوری از امام غمگین شویم و در فراق او بسوزیم
آیا همان مقدار ارادتی که نسبت به امام شهید داریم به امام حی داریم
آیا آن نذورات، وجوهات و موقوفاتی که برای امام شهید خرج می کنیم که بسیار هم کار خوبی است و روز به روز ان شاءالله بیشتر بشود، آیا به همان مقدار نسبت به امام حیّ خودمان، امام زمان داریم یا نداریم موقوفاتی که برای امام زمان (ع) هست چقدر است؟ وجوهات و نذرهایی که برای امام حی خودمان می‌کنیم چقدر است؟ چقدر امام در زندگی ما و در برنامه های ما، در گفتمان های زندگی ما حضور دارد؟
پس توجه ویژه به این آب گوارا و ماء معین و آن حجت و ولی خدا را در زندگی خودمان جدی بگیریم .
ان شاءالله روز به روز تشنگی ما به معارف امام زمان و خود شخص امام زمان را در زندگی خودمان شاهد و ناظر ببینیم و تلاش کنیم که این آب گوارا در جامعه ای شکل بگیرد که جامعه ی ظهور باشد و بتوانیم نقش بسیار مهمی را برای بستر سازی و زمینه سازی برای فرج امام زمان (ع) داشته باشیم.
#متن_آیات_مهدوی ۲۹
با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.