سلسله مباحث آیات مهدوی(۲۸)
26 اردیبهشت 1400 - 11:42
25
جزء [28] سوره صف ، آیه 9 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
پ
پ

جزء [۲۸] سوره صف ، آیه ۹
«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»
او کسی ست که پیامبرش را همراه با هدایت و دین حق فرستاد تا آنها را بر همه ادیان غالب بسازد، گرچه مشرکان آن را خوش نداشته باشند‌.
این آیه رمز پیروزی اسلام و امام زمان را دارد بیان می کند. «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» یعنی آینده از آن اسلام است. این آیه دارد به نوعی به آینده اشاره می کند که حتما محقق خواهد شد و بر همه ی جامعه جهانی رویکردی اسلامی حاکم خواهد شد.
خداوند در غیر از این سوره صف، آیه [۹] سه بار وعده پیروزی اسلام بر تمام ادیان داده
در سوره توبه، آیه [۳۳]؛ «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»
در سوره فتح، آیه [۲۸]؛ «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا»
و بدون شک خداوند وعده خود را حتمـا عمل می کند؛ «وَلَنْ يُخْلِـفَ اللَّهُ وَعْدَهُ»
در روایات متواتر می خوانیم که پیروزی اسلام بر دیگر ادیان در زمان ظهور حضرت مهدی (ع) محقق می شود. امیرالمومنین می فرماید؛ به خدایی که جانم در دست اوست هیچ شهر و روستانی باقی نمی ماند مگر اینکه هر صبح و شام صدای اذان و شهادتین در آن شنیده می شود.
تاریخ اسلام تحقق این آیه را به اثبات رسانده، زیرا با اینکه دشمن از طریق استهزاء، اذیت، شکنجه، محاصره اقتصادی، اجتماعی، تحمیل جنگ ها، توطئه های داخلی منافقین، ایجاد تفرقه میان مسلمانان، به راه انداختن جنگ، ترویج فحشا و منکرات، استعمار… لحظه ای کوتاهی نکرده ،
از زمان پیامبر بوده، چه در زمان اهل بیت، چه در زمان غیبت. در طول این دوازده قرن غیبت، دشمن از هر راهی در پی نابودی اسلام قرار گرفته، ولی اسلام روز به روز توسعه پیدا کرده‌.
«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ … » رسولان با اراده الهی انتخاب می شوند، نه انتخاب و اراده مردم. یعنی کسی که می آید دنیای امروز جهان را پر از عدل و داد می کند و غلبه و‌ پیروزی پیدا می کند بر همه، او قطعا انتخاب شده خداوند است؛ «بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ..» پیروزی اسلام به خاطر حقانیت آن است. مکتب اسلام امید آفرین است. حاکمیت و غلبه ای ارزش دارد که کامل و دائم باشد و به جز اسلام تمام ادیان تاریخ مصرف دارند، تنها ″اسلام″ است که مکتب جاویدان هست.
عوامل پیروزی اسلام و امام زمان را در چند چیز می شود در همین آیه اشاره کرد:
«هُوَ الَّذِی» اراده و امداد الهی ست.
«رَسُولَهُ» رهبری معصوم و لایق.
«بِالْهُدَىٰ» نیاز طبیعی جامعه.
«دِينِ الْحَق» داشتن حقانیت است.
ان شـاءالله بتـوانیم کمک بکنیم و زمینـه سازی کنیم و آمادگی را در خودمان ایجاد کنیم که اسلام را در دنیا سرفراز کنیم و یک مسلمان خوبی باشیم و عملا بتوانیم امام زمان خودمان را یاری کنیم تا ظهور کند و غلبه کند بر همه ادیان.
ان شاءالله که بتوانیم کمک کار امام زمان علیه السلام باشیم و بتوانیم بستر ساز و زمینه ساز خوبی برای فرج حجت خدا ولی خدا باشیم‌.
#متن_آیات_مهدوی ۲۸
با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.