سلسله مباحث آیات مهدوی(۸)
05 اردیبهشت 1400 - 7:54
20
جزء [8] سوره اعراف ، آیه 71 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
پ
پ

جزء [۸] سوره اعراف ، آیه ۷۱
خدای تبارک و تعالی میفرماید؛
«قَالَ قَدْ وَقَعَ عَلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ رِجْسٌ وَغَضَبٌ أَتُجَادِلُونَنِي فِي أَسْمَاءٍ سَمَّيْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ مَا نَزَّلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ» ذیل آیه که پس منتظر باشید و من هم با شما از منتظران هستم.. چند نکته در این آیه وجود دارد
نکته اول: امام رضا (ع) می فرماید چقدر صبر کردن و انتظار فرج کشیدن زیبا و نیکو است. آیا نشنیدید که عبد صالح فرمود «انْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ» پس منتظر باشید، من هم با شما از منتظرانم.
روایات زیـادی ما نسبت به ″انتظـار فـرج″ داریم. مهمترینش پیامبر بزرگوار فرمود؛ «أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ انْتِظَارُ الْفَرَج‏» انتظار فرج برترین عبادت است. هر کسی در زندگی خودش انتظار و امیدی دارد البتهزندگی به این امیدهاست واقعا! اگر چراغ امید خاموش شود دیگر کسی دنبال کاری نمی رود. منتهی بـاید دید چه انتظـاری ارزش دارد⁉ همه افراد امید دارند.
کسی که نگاه فکریش وسیع باشد، انتظار صلح جهانی باشد و برای همه مردم فکر بکند این یک انتظار زیبا خواهد بود. اگر خواستیدببینید فردی چقدر ارزش دارد ببین آرزویش چقدر است‌‌! آرزوی یک بچه یک بستنی، یک پفک، یک آدامس ..‌ اما هر چه روح بزرگتر می شود امیدهای او‌ هم بزرگتر می شود‌.
بزرگترین افراد آنهایی هستند که در انتظار حضرت مهدی (ع) و منجی عالم بشریت هستند چون انتظار حضرت یعنی امید جهانی، خیر جهانی، عدالت جهانی، امنیت جهانی.. هر چه آرزو کوچکتر باشد نشان می دهد شخص کوچک است. هر چه آرزو بزرگتر باشد شخصیت فرد و این ‌شخص نشان می دهد که چقدر بزرگ است.
انتظار حضرت مهدی (ع) یعنی انتظار همه خوبی ها و محو همه بدی هاست. لذا باید بدانیم که انتظار در عمل نشان می دهد یعنی عملا یک عمل است، نه حالت. در روایت هم تأکید به این شده «أفْضَلُ الاْعْمالِ» نمی گوید «افضل الحالات» لذا در بعضی از جاها انتظار فرج به عنوان یک امر جهاد مطرح شد، در جهاد انسان یکجا نمی نشیند، حرکتی انجام می‌دهد، کاری می کند، اقدامی می کند.
پس انتظار عمل است، نه حالت و سکوت و سکون. انسانی که منتظر مسافرش است یا کشاورزی که منتظر رسیدن میوه هاست، آسوده خاطر نمی‌نشیند، ما که منتظر آقا و مولایمـان امام زمان (ع) هستیم باید رفتارمان با رفتار آن آقا یک سنخیتی داشته باشد. پس منتظر یعنی انسان تلاشگر، انسان کوشـا، پویـا، روز به روز باید تحول و رو به جلو داشته باشند.
نکته بعدی: انتظار یعنی اعتراض به وضع موجود و امید به باز شدن درهای رحمت و معرفت. انتظار یعنی من منتظرم جهان پر از عدل بشود، من منتظرم که انسان به سعادت واقعی برسد.
در دعای افتتاح که در ماه مبارک رمضان ان شاءالله خیلی به آن ممارست داریم و منسوب به امام زمان (ع) است، ما در بخشی از دعای افتتاح می خوانیم «اللَّهُمَّ نَشْکُو إِلَیْک» خدایا ما به تو شکایت می کنیم، یعنی نظام های طاغوتی موجود در روی زمین را قبول نداریم، پس چه حکومتی را قبول داریم⁉
در همان دعا پاسخش می آید «اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَةٍ کَریمَةٍ» کسی که واقعا منتظر مصلح هست، واقعا خودش هم باید صالح باشد. انسان بی تفاوت، انسان بی غیرت، انسان بی پول، انسان بی قدرت که نمی تواند بگوید یابن‌الحسن تشریف بیاور، حجت بن الحسن بیا!
کسانی که در انقلاب و نظام اسلامی نقشی نداشته و ندارند، اول از خدا بخواهند به آنها نقشی بدهد بعد دعای ندبه بخوانند. وقتی می گوییم مهدی بیا، حضرت بیاید چه کند⁉
لابد می گوید او خواهد آمد تا از حق مردم دفاع کند.‌ خیلی خُب! وقتی هشت سال جنگ تحمیلی بود شما چقدر از حق دفاع کردید؟ در این حوض چقدر شنا کردید‼ که حالا اقیانوس اطلس می‌خواهید؟ کسانی که در انقلاب هیچ نقشی نداشتند اصلا رویشان می شود که بگویند مهدی بیا.. لذا باید در یک عملی در دنیا برای ظلم ستیزی، اطلاح گری و جهت برنامه های امام زمان یک قدمی طرف بردارد. علامت اخلاص انتظار فرج است.

روایتی است از امام جواد (ع) در کتاب کمال الدین شیخ صدوق، که از امام جواد درباره ی چرایی لقب منتظر برای امام ‌زمان سوال کردند؟ ایشان فرمود زیرا ایام غیبتش طولانی⏳، مدتش زیاد می شود، مخلصان در انتظار قیامش هستند، شکاکان انکارش می کنند، منکران یادش را به مسخره می گیرند.
ابوبصیر روایت کرده از امام صادق آیا شما را از چیزهایی آگاه نکنم که خداوند بدون آن هیچ عملی را از بندگان نمی‌پذیرد ⁉ بعد حضرت اشاره می‌کند اینکه پیامبر (ص) .. اقرار می کنیم به هر چه خداوند امر فرمود، ولایت ما ‍و بیزاری از دشمنان ما و‌ پرهیزگاری، کوشش و خویشتن داری و انتظار حضرت مهدی (ع) یعنی انتظار فرج اینقدر مهم هست که توجه ویژه ای باید به آن انجام بگیرد.
پس بزرگواران! انتظار فرج یک عملیست عمل اصلاح گری، نه عملیست خدای ناکرده گناه بکنیم، یا در مقابل کسی گناه می کند سکوت بکنیم. نه! باید توجه به این داشته باشیم، حرکت رو به جلو با خودسازی خودمان و جامع سازی بتوانیم دگرسازی را در جامعه ان شاءالله فراهم کنیم. خدا گرا باشیم و بعد ولی گرا می‌شویم. انسان خدا گرا می تواند ولی گرا و دگر گرا در جامعه باشد و تحول در جامعه ایجاد بکند. یعنی حرف و عمل انسان منتظر باید یکی باشد.
ان شاءالله ما هم جزء منتظرین امام زمان (ع) قرار بگیریم و بتوانیم بستر سازان خوبی برای فرج امام زمان باشیم.
#متن_آیات_مهدوی ۸
با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.