سلسله مباحث آیات مهدوی(۶)
02 اردیبهشت 1400 - 7:42
22
جزء [6] سوره مائده، آیه 54 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
پ
پ

جزء [۶] سوره مائده، آیه ۵۴
« يا أَيُّهَـــا الَّذينَ آمَنُـوا مَنْ يَـرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرينَ يُجاهِدُونَ في سَبيلِ اللهِ وَ لا يَخــافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِكَ فَضْلُ اللهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللهُ واسِعٌ عَليمٌ»
خداوند می فرماید؛ ای کسانی که ایمان آوردید هر کسی از شما که از دین خود برگردد، خداوند در آینده قومی را خواهد آورد که آنها را دوست دارد و آنها هم خدا را دوست دارند. آنها نسبت به مومنان نرم هستند و در برابر کافران سرسخت و قاطع، در راه خدا جهاد می‌کنند و از ملامت هیچ ملامت کننده ای نمی‌ترسند. این فضل خداست که به هر کس که شایسته باشد می دهد خداوند بسیار داناست.
امام صادق می فرماید؛ یاران صاحب این امر برای او نگهداری شده، اگر همه ی مردم هم نسبت به این قضیه بی توجه باشند خداوند یاران امام زمان (ع) را به آنها می رساند. اگر اینها بِدان کافر شوند پس به تحقیق ما گروهی که بِدان کافر نیستند بر آنها موکل می کنیم. آنها همان کسانی هستند که خداوند درباره ی آنها فرموده خداوند به زودی گروهی را خواهد آورد آنان را دوست دارد.
ویژگی بسیار بسیار مهمی است، اگر می‌خواهیم یار امام زمان (ع) باشیم بایدتوجه کنیم که ما همیشه باید نگاهمان به خدای تبارک و تعالی و توحید محوری باشد. و توجه به این کنیم که همیشه خدا را روح حاکم بر تمام شئونات زندگی خودمان قرار بدهیم.
خداوند می ‌فرماید کسانی که من را دوست داشته باشند من هم آنها را دوست دارم. پس اگر می‌خواهیم ویژگی بسیار مهمی را در زندگی رعایت کنیم دوست داشتن خداست. خدا از چه چیزی خوشش می‌آید⁉ چه حرکتی را انجام بدهیم خدا راضی ست؟ چه حرکتی را انجام ندهیم و باید توجه به او بکنیم، یعنی بایدها و نباید های قرآن را با محوریت حب خدا و دوست داشتن خدا داشته باشیم.
امام صادق در برخی از اوصاف یاران امام زمان وقتی که می رسد می‌فرماید آنها مردانی هستند دل هایشان مانند پاره های آهن است، یعنی نه اینکه سنگ دل باشند اینها از بس ایمانشان به خدا قوی است به این سادگی اهل گناه نیستند ایمانشان از سنگ هم محکمتر هست، امام صادق می گوید. یعنی نگاهشان، دینشان همش خداست و توحید محور است. در عبادتشان برای ریا این کار را نمی کنند مردانی هستند که شب ها نمی‌خوابند زمزمه ی عبادت خدا می‌کنند، از فرصت ها برای عبادت و توجه به مسئله ی خدا می کنند.
لذا امام صادق (ع) می فرمایند اصحاب حضرت مهدی «فَلْيَنْتَظِرْ» منتظر امام خود هستند.
اگر من در زندگی می خواهم ببینم منتظر هستم یا نه؟ ببینم چقدر دارم خودم را آماده می کنم برای آن میهمان بزرگوار! اگر واقعا منتظر میهمان هستم خانه را آب و جارو می کنم، دلهای خودم را پاک می‌کنم، تدارک می بینم، زحمت می کشم، کوشش می کنم، به نحواحسن این میهمان بزرگوار باید در جایی که ما او را دعوت می‌کنیم بپسندد راحت باشد.
«ولیَعمَل بِالوَرَع» در عملشان تقوا دارند. تقوا فقط به ذکر و مناجات و دعا نیست، تقوا در اقتصاد می خواهد، تقوا در اخلاق می خواهد، تقوا در تربیت می‌خواهد، تقوا در زندگی می خواهد، تقوا در جامعه می خواهد، احترام به هم.. نگاه کنید وقتی که می گوییم تقوا در تمام شئونات باید باشد. «مَحَاسِنِ اَلْأَخْلاَقِ» اخلاقش باید نیکو باشد مهربان باشد، آن موقع است که امام صادق می گوید «وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ» این نگاه را کسی داشته باشد تقوا باشد و اخلاق خوبی داشته باشد آن موقع می شود یک انسان منتظر.
پس ویژگی یاران امام زمان:
گام اول توحید محوری ست. خدا را باید دوست داشته باشد و در عمل خدا هم آن را دوست داشته باشد. نسبت به مومنین رحم داشته باشد اما نسبت به کافرین باید سختگیر باشد. نگاه من به کافر و دشمن خودم باید کاملا جدی باشد سر سخت باشم و جهاد هم که انجام می دهم چه جهاد مبارزه با نفس، چه در جهاد جدی مقابله با دشمن باید رویکردم رویکرد الهی و توحیدی باشد و نترسم. ترسی در دل خودم ایجاد نکنم.
امام سجاد (ع) می فرماید؛
هنگامی که حضرت مهدی قیام می کند، خدای عزوجل از شیعه ی ما آفت را برطرف سازد، دلهایشان را همچون پاره های آهن محکم می کند، نیروی هر مرد از آنان را به اندازه ی نیروی چهل مرد قرار می دهد، یعنی خدا می گوید به سمت من یک گام بردار، من هم چندین برابر برای شما گام بر می دارم. پس نشان می دهد ترسوها یار امام زمان نیستند.
اگر چیزی را بخواهیم بدوزیم به نخ محکم نیاز دارد نه نخ های وا رفته، کسی که منتظر مصلح هست خودش باید صالح باشد. مجرم نمی تواند منتظر مصلح باشد، لذا باید توجه ویژه ای بکنیم، اگر دوست داریم که واقعا هم دوست داریم یار حضرت باشیم لذا باید توجه به این بکنیم که در تمام شئونات زندگی خودمان اصل توحید محوری را کنار نگذاریم. توحید محور باشیم خدا را دوست داشته باشیم و در برابر دشمن ها محکم و سرسخت باشیم. ان شاءالله خدا ما را یاری می کند.‌
ان شاءالله که بتوانیم جزو یاران و وفاداران خوبی برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم.
#متن_آیات_مهدوی ۶
با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.