سلسله مباحث آیات مهدوی(۴)
31 فروردین 1400 - 10:15
18
جزء [4] سوره آل‌عمران، آیه 200 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
پ
پ

جزء [۴] سوره آل‌عمران، آیه ۲۰۰
« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ » ای کسانی که ایمان آوردید استقامت کنید ، پایدار باشید و از مرزها مراقبت کنید و از خداوند پروا داشته باشید، شاید که رستگار بشوید.
امام صادق علیه السلام، وقتی یرَید بن معاویه (از اصحاب حدیث بود) از ایشان می پرسد که منظور از این آیه چیست⁉ می‌فرماید تفسیر این آیه چنین است که «اصْبِرُوا عَلَی الْفَرَائِضِ وَ صَابِرُوا عَلَی الْمَصَائِبِ وَ رَابِطُوا عَلَی الْأَئِمَّهًِ (علیهم السلام)»؛ در برابر واجبات صبر کنید. طبیعی است سختی در آن وجود دارد. انسان مقید باشد روزه اش را خوب بگیرد، سخت است، هوا گرم بشود سخت تر خواهد بود. صبر در سختی داشته باشید. در واجبات خودتان، زکات دادن، خمس دادن، جهاد کردن ، امر به معروف، نهی از منکر سخت است، می گوید صابر باشید، صبر داشته باشید و بتوانید به نحواحسن واجبات خودتان را انجام بدهید.
در برابر مشکلات صبر کنید، «صَابِرُوا عَلَی الْمَصَائِبِ» سختی ها زیاد است، یعنی در زندگی اجتماعی خودتان هم سختی‌ هایی دارید، تربیت فرزندان به این سادگی نیست سختی هایی دارد باید صبر داشته باشید. ازدواج کرد زندگی تشکیل داده سختی هایی دارد. پدر و مادر را در منزلش خودش دارد سختی هایی دارد، احترام کردن به همنوع خودش در جامعه سختی هایی دارد.
پس ضمن اینکه وظایف فردی یمان را انجام می دهیم در وظایف اجتماعی هم باید دقت کنیم. وقتی من می گویم «أَيْنَ هَادِمُ أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَ النِّفَاقِ» امام زمان کجایی بیایی شرک و نفاق را از بین ببری! یعنی در جامعه هم بنده وظیفه ای دارم باید ظلم ستیز باشم، باید در جامعه هم مردم را رویکرد به امام زمان بیشتر بکنم.
بخش سوم «وَ رَابِطُوا عَلَی الْأَئِمَّهًِ (علیهم السلام)» امام صادق می‌فرماید؛ رابطه یتان را با ائمه باید قوی کنید.
شبیه همین را امام باقر(ع)برای همین آیه می‌فرماید؛ «إِصْبِرُوا عَلی أَداءِ الْفَرائِضِ وَ صابِرُوا عَدُوَّكُمْ» در برابر دشمنان اینجا امام باقر نکته ای را می‌گوید «وَ رابِطُوا إِمامَكُمُ الْمُنْتَظَرُ» رابطه یتان را با امام منتظر که انتظارش می کشید قوی کنید. رابطه هم این نیست که بنده ملاقات امام بکنم، ملاقات حضرت جزء آرزوهاست، جزء وظایف نیست. رابطه این است که من رابطه قلبی عاطفی و علمی و عملی خودم را با امام قوی کنم. زندگی من را امام زمان بپسندد.
این آیه در چند مرحله به صبردر برابر انواع حوادث و مسایل توصیه می‌کند:
به مومنین سفارش می کند که در برابر ناگواری ها، سختی ها، چه شخصی باشد، هوس ها، فشارهای کفار، مقاومت کنید. زمان رسول الله دیدید تا رسول خدا حرکتش را شروع کرد محاصره اقتصادی شد، منافقین درست شدند، فتنه ها و جنگ هـا ایجاد شد. الان هم همین است انقلاب اسلامی وقتی شکل گرفت جنگ شکل گرفت، منافقین آمدن، ترورها شد، محاصره اقتصادی شد.. یعنی عملا دشمن در مقابل، این وظایف خودش می ‌دانست که باید ما را از بین ببرد.
لذا ما باید صبر و مقاومت خودمان را قویتر کنیم تا در مشکلات هم فردی ثابت باشیم، و هم در مقابل دشمن. یعنی تا در مشکلات فردی ثابت نباشیم، نمی‌توانیم در برابر دشمن دین مقاومت کنیم و نباید هم از دیگران عقب بمانیم، اگر کفار در کفر خودشان مقاومت می کنند، کشته می‌دهند، مال خرج می کنند، ما نیز باید در راه خدا با جان و مال خودمان این کار را بکنیم.
«وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا …»
اسلام دین ارتباط است، ارتباط با خدا، ارتباط با پیامبر، ارتباط با ائمه، ارتباط با مردم.
«وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ» صبر و رابطه را باید جهت دار کنیم در مسیر تقوا و رضای الهی. رابطه هایی که با هم داریم، رابطه هایی که در جامعه داریم. وگرنه کفار هم این امور را دارند، هنر این است که ″با تقوا″ باشیم. رابطه ما با امام هم باید در بُعد علمی قوی کنیم، هم در بُعد عاطفی قوی کنیم و هم در بُعد عملی و رفتاری باید قوی کنیم.
یعنی باید با مغز و فکر امام را بشناسیم. با دل و عشق عاطفه مرید و مخلص و عاشق و مطیع امام خود باشیم. و در عمل طوری باشیم که دلمان دل امام زمانی باشد و رابطه با حضرت مهدی علیه السلام به ما ارزش می دهد. همان جوری که یک نخ اسکناس به آن اسکناس ارزش می دهد. اصلا همین ‌که ما می توانیم به امام زمان سلام بدهیم پیداست که او ما را لایق می داند.
زیارت آل یاسین، زیارتی ست که در آن به وسیله سلام با امام زمان ارتباطمعنوی پیدا می کنیم. بسیار بسیار عالی ست. صدقه می دهیم فقط به نیت سلامتی خودمان نباشد، برای سلامتی امام زمان هم باشد، برای سلامتی یاران امام زمان هم باشد، وقتی پول در صندوق می اندازیم چرا فقط برای یک نفر نیت کنیم⁉ بقیه را هم دخیل کنیم.
فاصله ما با امام زمان نگذاریم زیاد بشود. اگر فاصله یمان با امام زیاد بشود آن موقع نمی توانیم به عنوان یک انسان منتظر در زندگی باشیم.
پس یک، وظایف فردی یمان را به نحو احسن انجام بدهیم.
دو، وظایف اجتماعی یمان را انجام بدهیم، دشمن را بشناسیم.
سوم، رابطه یمان را با امام خودمان قوی بکنیم.
ان شاءالله که بتوانیم جزء یاران خوب و مؤدب و مخلص امام زمان علیه السلام قرار بگیریم.
#متن_آیات_مهدوی ۴
با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.