سلسله مباحث آیات مهدوی(۳)
30 فروردین 1400 - 7:59
23
جزء [3] سوره بقره، آیه256 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
پ
پ

جزء [۳] سوره بقره، آیه ۲۵۶
سومین آیه، از جزء سوم در سوره ی بقره، آیه [۲۵۶] است که به نوعی توسل به عروة الوثقی ِ امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اشاره دارد.
خداوند در این آیه می فرماید:
«لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انْفِصَـامَ لَهَـا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» در پذیرش دین اکراهی نیست، همانا که راه رشد از گمراهی روشن است. پس هر کس به طاغوت کافر بشود و به خداوند ایمان آورد، قطعا به دستگیره ی محکمی دست پیدا کرده که برای آنها گسستنی نیست و خداوند «سَمِيعٌ عَلِيمٌ» یعنی بسیار شنونده و داناست.
چند نکته در این آیه وجود دارد، و پیوند و ارتباطش را با مباحث مهدویت اشاره می کند و آن نکته ی بسیار مهم توسلی است که باید به عروة الوثقی داشته باشیم و آن امام زمان علیه السلام است. یکی از مصـادیق تمسک به عروة الوثقی و ریسمان محکم الهی اتصال به ″اولیای خدا و اهل بیت″ است. یعنی اهل بیت به نوعی عین الله، اُذن الله و خلیفة الله هستند.
رسول الله (ص) می فرماید:
«ای مردم! کسی که دوست دارد به عروة الوثقی تمسک پیدا کند به ″ولایت علی علیه السلام″ تمسک کند،
زیرا ولایت او ولایت من و اطاعت او اطاعت از من است. ای مردم! هر کس دوست دارد حجت پس از من را بشناسد، علی را بشناسد. ای مردم! کسی که ولایت خدا او را شاد می کند باید به ولایت علی اقتدا کند زیرا او خزانه ی علم من است. ای مردم! کسی که دوست دارد خدا را ملاقات کند و از او راضی باشد، ائمه را دوست داشته باشد.
می گوید جابر برخاست و پرسید ائمه چه تعدادی هستند⁉️ فرمود: ای جابر! خداوند تو را رحمت کند از همه ی اسلام پرسیدی.. (خیلی جالب است! وقتی که جابر سوال می کند که ائمه چه تعدادی هستند، پیامبر می فرماید جابر تو از همه ی اسلام پرسیدی)
تعداد آنها به تعداد ماه هاست،(دوازده ماه داریم) که نزد خدا دوازده عدد است و آن را در کتاب خود در روزی که آسمان و زمین را آفرید، آفریده بود.
بعد تکمیل می کند پیامبر، می‌گوید تعدادشان به تعداد چشمه هایی است که بر موسی بن عمران (ع) جوشید، آن زمانی که عصایش را به زمین زد و دوازده چشمه از آن جوشید. تعدادشان به تعداد نقبای بنی اسرائیل است که خداوند در آیه ی [۱۲] سوره ی مائده می ‌فرماید: «وَلَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَبَعَثْنَا مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقِيبًا» ای جابر! تعداد ائمه دوازده نفر است، اولشان علی (ع) و آخرشان حضرت مهدی است.
این نکته ی بسیار مهمی است که پیامبر عملا ریل گذاری کرده، معرفی کرده و گفته که دوازده امام هست.
توسل به پیامبر و بعد از پیامبر توسل به علی (ع) و بعد از آن به امام حسن (ع) و به امام حسین (ع) و فرزندان امام حسین، یعنی عملا توسل به عروة الوثقی و الان امام زمان (ع) است.
نکته ی دوم:
«لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّين» دینی که برهان و منطق دارد، نیازی به اکراه و اجبار ندارد. دین سه ضلع است؛
عقاید احکام اخلاق:
اگر ما می خواهیم ببینیم چقدر می‌توانیم خودمان را به امام زمان نزدیک کنیم؟ بـاید با استدلال و منطق امام زمان را بپذیریم، نه با احساسات و عاطفه. لذا می طلبد توجهمان را به معارف مهدویت خیلی عمیق کنیم و دین خودمان را همه‌ی شئونات ببینیم نه بخشی از زندگی. «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ» چرا؟! چون دین مایه ی رشد انسان است. انسان را می رساند به آن سعادت واقعی و آن نگاه عبودیت و بندگی که خدا از ما انتظار دارد.
نکته ی بعدی؛
«فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ» محکم بودن ریسمان الهی کافی نیست، محکم گرفتن هم شرط است.
لذا می طلبد ما این نگاهی که داریم، می خواهیم توحید محور بشویم، محکم این ریسمان محکم الهی را بگیریم «لَا انْفِصَامَ لَهَا» تکیه به طاغوت ها، هر چهکه غیر خدایی باشد از بین رفتنی است. تنها رشته ای که گسستنی نمی شود و از بین نمی رود ایمان به خداست.
ایمان به خدا و رابطه ی با اولیای خدا ابدیست، «لَا انْفِصَامَ لَهَا» ولی طاغوت از بین رفتنی است. ما در زیارت جامعه می‌خوانیم: «وَمَنِ اعْتَصَمَ بِكُمْ فَقَدِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ» هر که به شما توسل کند به خدا توسل کرده. مثل آن که می گوییم هر کسی به بچه ی من احترام کند گویی که به من احترام کرده، هر کس متوسل به شما شود متوسل به خدا شده، هر کس که به خدا متوسل شود راه مستقیم هدایت را هم پیدا کرده. «‏‏اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیمَ» و راه توسل به خدا ، راه مستقیم، راه اهل بیت است. و توسل به خدا را ما باید عملا در زندگی خودمان توجه داشته باشیم.
جالب است امام سجاد (ع) می‌فرماید؛ ″راه مستقیم همـان راه اهل بیت″ است. چرا⁉ چون اهل بیت هستند که انسان را به یک مقامی می رسانند و آن هم توحید محوری می کنند.
ان شاءالله که بتوانیم در این ماه پر خیر و برکت رمضان به نحواحسن آن نگاه معرفتی مان را داشته باشیم و بتوانیم توسل به عروة الوثقی که در این آیه اشاره شده به نحواحسن داشته باشیم. این ریسمان محکم را محکم بچسبیم، تا شیطان را از خودمان دور کنیم و بتوانیم یک انسان وارسته و خوبی برای امام زمان (ع) باشیم که امام از اینجور یاران خوشش می آید و از اینجور یاران راضیست. و اگر بتوانیم امام را راضی کنیم قطع بدانیم خدا هم از ما راضی خواهد بود. زندگی توحید محور و امام محور داشته باشیم.
#متن_آیات_مهدوی ۳
با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.