سلسله مباحث آیات مهدوی(۲۷)
20 اردیبهشت 1400 - 8:10
24
جزء [27] سوره حدید ، آیه17 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
پ
پ

جزء [۲۷] سوره حدید ، آیه۱۷
«اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَـا قَدْ بَيَّنَّا لَـكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»
بدانید که خداوند زمین را پس از مرگش زنده می‌کند همانا ما نشانه هـایی را برای شما روشن کردیم، باشد که تعقل کنید.
امام صادق درباره این آیه می فرماید؛ خداوند زمین را پس از ظهور حضرت مهدی به واسطه عدالت او‌ زنده می کند پس از آنکه با ظلم و جور رهبران گمراه مرده باشد . یعنی عملا حضرت مهدی (ع) احیاگر زمین با عدالت است. توجه به عدالت جایگاه والای او در روایات متعدد و بسیار زیاد به چشم می خورد.
پیامبر بزرگوار می فرماید؛ یک ساعت به عدالت رفتار کردن از هفتاد سال عبادتی که روزهای آن به روزه و شبهای آن به احیا گذشته باشد بهتر است.
امیرالمومنین (ع) می فرماید؛ عدالت هم به مصلحت مردم است، هم اقتدا به روش الهی ست. حضرت می فرماید عدالت باعث حیات جامعه و ظلم باعث مرگ او می شود.
همانطوری که این عدالت برجسته ترین شعار مهدویت در دعای ندبه هست ‌‌‌«أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دَابِرِ الظَّلَمَةِ أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقَامَةِ الْأَمْتِ وَ الْعِوَجِ..» عدالت از چیزهایی است که انسان فطرتا آن را دوست دارد، به همین دلیل است حتی ستمگران هم ظلم خودشان را وقتی می خواهند توجیه بکنند سعی می‌کنند کار خودشان را عادلانه جلوه بدهند. در اسلام تمام مسئولیت های حساس به عهده ″افراد عادل″ تـأکید شده قرار بدهیم.
هدف انبیاء هم این است که ایمان به خدا و معاد را چنان در دل مردم زنده کند، اخلاق و طرز تفکر الهی در تار و پور فرد و جامعه نفوذ می دهد که خود مردم به عدالت برمی خیزند و جامعه عادلانه تشکیل می شود.
همانجوری که در آیه [۲۵] همین سوره حدید می خوانیم «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» می گوید ما پیامبران را با در دست داشتن دلایل روشن و کتاب آسمانی معیار سنجش حق و باطل برای مردم فرستادیم، تا مردم در ″پرتو این رهبران و قوانین آسمـانی″ به عدل قیام کنند. یعنی عملا مهدویت سند محکم شیعه در تحقق همه جانبه ی عدالت است.
در اسلام اجرای عدالت نه تنها درباره دوستان و مؤمنان، درباره دشمنان در حال جنگ هم حتی سفارش شده. لذا باید توجه بکنیم عدالت، یک قانویست الهی و ان‌شاءالله بدست حضرت مهدی محقق خواهد شد و یکی از اهداف اصلی امام زمان (ع) در دوران ظهور اجرای عدالت است. عدالت را فراگیر می کند، امنیت براساس عدالت ایجاد می شود‌، رفاه ایجاد می شود، جامعه جامعه ی زیبایی می شود به خاطر همین است مردم امید دارند که بتوانند این جامعه را به نحو احسن به دست بیاورند.
اگر ما برسیم به اینجایی که بخواهیم جامعه را به سمت و سوی عدالت سوق بدهیم لذا باید در دوران قبل از ظهور تمرین به اجرای عدالت بکنیم. تمرین اجرای به عدالت را باید از زندگی خودمان شروع بکنیم، از نظر فردی ذائقه هایمان را به سمت عدالت پیش ببریم. در جامعه باید سمت و ‌سوی جامعه را به سمت حکامانی پیش ببریم که اینها حداقل های عدالت را در جامعه بتوانند اجرا بکنند.
توجه به عدالت را با یک ماکت کوچکی از عدالت دوران قبل از ظهور در یک حکومتی بتوانیم طراحی بکنیم‌. لذا می‌طلبد انسان اگر می خواهد در مسیر زمینه سازی و بستر سازی برای ظهور و ‌آمادگی پیدا کند که آن جامعه حضرت مهدی (ع) را درک بکند باید یکی از اهدافی که در برنامه های خودشان دنبال می کنند نگاه به عدالت و اجرای عدالت باشد.
با سیر کوتاه در آیات و روایات می‌توانیم پیدا کنیم فضای عدالت در آیات و روایات خیلی فراگیر است. اسلام اگر نماز دارد زکات هم دارد، اگر تولی و دوستی با اولیـای خدا دارد تبری و دوری از دشمنان را هم دارد،
اگر از علم طرفداری می کند از عمل هم پشتیبانی می کند، اگر ایمان را مطرح می‌کند عمل صالح را هم لازم می داند. اگر توکل به خدا را سفارش می کند دستور فعالیت و تلاش هم می دهد، اگر مالکیت را محترم می شمارد اجازه سوء استفاده از مالکیت را هم نمی‌دهد، اگر دستور عفو می‌دهد در اجرای حدود به داشتن قاطعیت هم سفارش می کند.
همه رویکرد جامعه اسلامی چه دوران قبل از ظهور چه دوران بعد از ظهور به سمت و سوی نگاه عدالت محوریست. لذا در جامعه ی امام زمان انسان وقتی نگاه می کند نشان می دهد بدعت ها و انحرافات، ظلم و فساد در جامعه وقتی فراگیر بشود آن روحیه عدالت پذیری که امام زمان (ع) دارد جامعه را از حالت مردگی به یک جامعه پویا و زنده تبدیل می کند. ان شاءالله که شاهد باشیم آن جامعه سرتاسر عدالت را بتوانیم درک بکنیم.
#متن_آیات_مهدوی ۲۷
با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.