سلسله مباحث آیات مهدوی(۲۶)
20 اردیبهشت 1400 - 8:09
25
جزء [26] سوره فتح ، آیه 10با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
پ
پ

جزء [۲۶] سوره فتح ، آیه ۱۰
«إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا»
می گوید همانا کسانی که با تو ‌بیعت می کنند در واقع با خدا بیعت می کنند، دست خداوند بالای دست آنهاست‌، پس هر کس پیمان شکنی کند به زیان خود پیمان می شکند و هر کس با آنچه با خدا عهد بسته وفا کند خداوند به زودی پاداش بزرگی به او خواهد داد.
بحث بیعتی است که در این آیه اشاره شده ، و ما می خواهیم بگوییم چگونه باید بیعت با امام زمان خودمان داشته باشیم و باید بیعت با امام زمان را جدی بگیریم
بیعت به معنای پیمان و تعهد است. کسی که با دیگری بیعت می کند گویا مال و جان خودش را برای اهداف او در معرض بیع و فروش قرار می دهد. جابر بن عبدالله انصاری می ‌گوید زمانی که ما در بیعت رضوان زیر درخت با پیامبر بزرگوار برای جانبازی و عدم فرار در جنگ ها بیعت بستیم، این بیعت بیعت زیبایی بود.
برای بیان لطف خدا نسبت به وفاداران در آیه دو تعبیر آمده ؛
یکی «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ»
و دیگری «أَجْرًا عَظِيمًا»
ولی برای بیان قهر خدا نسبت به پیمان شکنان یک تعبیر دیگر آمده «يَنْكُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ» .
بیعت گرفتن از مردم منافاتی با توحید و توکل ندارد. «يُبَايِعُونَكَ» عمل و تصمیم پیامبر همان اراده و خواست خداست‌.. پیامبر عزیز ما به چیزی جز اراده خدا اقدام نکرده «إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ» بیعت با پیامبر بیعت با خداست. «يُبَايِعُونَكَ .. يُبَايِعُونَ اللَّهَ» .
حمایت رهبر الهی حمایت خداوند را در پی دارد. وقتی که «يُبَايِعُونَكَ.. يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ»‌ خداوند به حمایت کسی نیاز ندارد پس باید از پیمان شکنی پرهیز کنیم. زیرا با خدایی طرف هستیم که فوق قدرت هاست. «فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ» پیمان شکنی به نوعی خودشکنی ست. لذا باید توجه بکنیم عهدی که با خدا، عهدی که با امام، عهدی که با حجت خدا می بندیم پایش بایستیم .
لذا باید از این آیه درسی بگیریم و آن این است ما نسبت به امام خودمان یک وفاداری خوبی بتوانیم ایجاد بکنیم. بیعت با امام، تأکید بر وفاداری با امام است. یکی از دعاهایی که در آن مسئله بیعت امام زمان تأکید دارد دعای عهد است. آنجا که می‌خوانیم «اللَّهُمَّ إِنِّی أُجَدِّدُ لَهُ فِی صَبِیحَةِ یوْمِی هَذَا.. عَهْدا وَ عَقْدا وَ بَیعَةً» خدایا من در صبح این روز با امامم تجدید عهد و عقد و بیعت می کنم.
گاهی وقت ها ما دعای عهد را می‌خوانیم، در حالی که به مضامین آن توجه نمی کنیم. فکر می کنیم عهد و عقد و بیعت به یک معناست، اینطور نیست؛
تجدید عهد یعنی من با حضرت مهدی (ع) دوباره عهد می بندم‌.
تجدید عقد یعنی من دوباره با امام زمان خودم بخواهم گره بخورم، تعهدم را محکم می کنم، چون عقد یعنی گره.
تجدید بیعت یعنی من با حضرت مهدی دوباره بیعت می‌کنم.
بنابراین اول باید با امام زمان خودمان عهد ببندیم بعد تعهدمان را محکم کنیم، بعد با او بیعت کنیم. مثل اینکه ابتدا باید دیوارهای ساختمانی را با آجر بسازیم، سپس دیواره هایش را گج و خاک بکشیم و در آخر سفیدکاری کنیم.
رسول خدا (ص) فرمود؛ خدای عزوجل در روز قیامت با سه کس سخن نخواهد گفت، نگاهشان نخواهد کرد، لیاقتشان نخواهد بخشید، آنها را به شکنجه های دردناک گرفتار خواهد کرد؛ اول مردی که به خاطر دنیا با امامی بیعت کند‌ پس هر گاه خواسته اش را از دنیای او بخواهد به بیعتش وفادار بماند، وگرنه دست از بیعت برمی دارد.
ما باید به حضرت مهدی وفادار باشیم. یکی از نشانه های وفاداری عمل به فرمایشات ایشان این است که ببینیم چقدر در عمل مطیع امام خودمان شدیم. در همان دعای عهد اشاره دارد «وَالْمُمْتَثِلِينَ لِأَوامِرِهِ» مطیع من بشوید، «وَالْمُحامِينَ عَنْهُ» از امام دفاع کنیم، وقتی عهد بستیم، عقد یعنی گره زدیم خودمان را به امام زمان، «بَیعَةً» ‌امضاء کردیم پایش ایستادیم، اینجاست «وَالْمُحامِينَ عَنْه» از اماممان دفاع کنیم.
شبهاتی هست جواب بدهیم. اگر ما در زمینه بحث مهدویت اطلاعاتی نداریم، معرفتی نداریم خودمان را ارتقاء بدهیم و اینجاست که می توانیم با عهد و بیعت، و صبح ها وقتی این را می خوانیم باید توجه داشته باشیم که این عهد و بیعت خودمان را بروزرسانی کنیم و روز به روز بتـوانیم عهد خودمان را با حجت خدا و ولی خدا محکمتر کنیم.
#متن_آیات_مهدوی ۲۶
با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.