سلسله مباحث آیات مهدوی(۲۵)
20 اردیبهشت 1400 - 8:08
25
جزء [25] سوره زخرف ، آیه61 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
پ
پ

جزء [۲۵] سوره زخرف ، آیه۶۱

«وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلَا تَمْتَرُنَّ بِهَا وَاتَّبِعُونِ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ»

آیه اشاره به نزول حضرت عیسی مسیح علیه السلام دارد.

پیامبر بزرگوار می فرماید؛ سوگند به خدا اگر از عمر جهان یک روز باقی بماند، خداوند آن روز را طولانی می کند تا حتما فرزندم مهدی خروج کند ‌و پس از خروج فرزندم مهدی، حضرت عیسی روح الله فرود می آید و در پشت وی نماز می‌گذارد. و آن زمان هست که حکومت مهدی به شرق و غرب عالم فراگیر می‌شود.

پس از مسلمات است که میان امت اسلامی نزول حضرت عیسی و اقامه نماز به امام زمان (ع) هست. یعنی عملا با بیعت حضرت مسیح جامعه ی یهود و جامعه ی مسیحیت به صورت فراگیر به امام ایمان می آورند‌.

یکی از دستاوردهای مهم حرکت امام مهدی در عرصه سیاسی به نوعی قرارداد صلح امام زمان‌ با جامعه جهانی با بیعت حضرت مسیح شکل می‌گیرد. لذا فرصت خوبیست برای مسیحیان و یهودیان برای بیعت با امام زمان (عج) .

در روایات زیادی ما داریم چه در منابع شیعه و چه در منابع اهل سنت ، رسول الله می فرماید؛

چگونه است حال شما هنگامی که فرزند مریم در میان شما نازل شود در حالی که امام شما در میان شماست. اشاره به حضرت مهدی (ع) دارد.

اخبار متواتر و راویان فراوان از پیامبر نقل می کنند که مهدی (ع) که از اهل بیت هست خروج می کند زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد، همان زمان است که حضرت عیسی نزول کرده و به امام مهدی اقتدا می کنند.

یا در منابع اهل سنت داریم  که می گویند همانا حضرت عیسی بعد از حضرت مهدی یا همراه او نزول خواهد کرد و مهدی را در کشتن دجال کمک خواهد نمود آنگاه در نمازهایش به مهدی اقتدا می‌کند.

و باز در جایی دیگر آمده از ماست کسی که عیسی بن مریم به او در نماز اقتدا خواهد کرد.

امام باقر (ع) می فرماید ؛ وقتی که حضرت مهدی (عج)  قیام می کند با رعب بر دل دشمنان نصرت می یابد و روح الله عیسی بن مریم می آید و پشت سر او نماز می‌خواند.

ما می بینیم که در این آیه وجود اولیای خدا یک نشانه هست و یادآوریست برای ما‌. رهبر معصوم به راه مستقیم هستند با پیروی از آنها، انسانها به راه مستقیم هدایت می شوند «وَاتَّبِعُونِ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ». انسان به طور فطری دنبال راهی هست که خداوند آن را نشان بده.

و نکته مهم این است؛ در این مسیر وقتی که حجت خدا می‌ خواهد قرار بگیرد انسان برای این حرکت خودش باید حجت خدا را الگوی خودش قرار بدهد.

«هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ» یعنی راه مستقیم یک راه بیش نیست همان راهیست که حجت خدا در آن دخالت داشته باشد و در مسیری انسان حرکت کند که حجت خدا باشد.

اگر آن زمان ما ببینیم که ان شاءالله امام زمان وقتی ظهور می کند و مسیرش را ادامه می دهد تا بیت المقدس می آید و در بیت المقدس حضرت مسیح با او بیت می کند ؛  یعنی حرکت انسانها به سمت حجت خدا و‌ ولی خدا هست و این مسیر همان صراط مستقیم هست و انسانها باید در این مسیر حرکت کنند تا بتوانند بندگی خدا را برای خودشان نشان بدهند. چون امام است که انسان را به سمت بندگی خدا رهنمون می کند و امام است که انسان را به سرانجام درست و راه مستقیم دعوت می کند. ان شاءالله بتوانیم جزء رهروان خوبی برای حضرت باشیم.

#متن_آیات_مهدوی ۲۵

با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.