سلسله مباحث آیات مهدوی(۲۴)
20 اردیبهشت 1400 - 8:06
26
جزء [24] سوره زمر ، آیه 69 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
پ
پ

جزء [۲۴] سوره زمر ، آیه ۶۹
«وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ الْكِتَابُ وَجِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَالشُّهَدَاءِ وَقُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ»
مراد از نور، نور حق و نور عدالت است که زمین با آن نورانی می‌شود.
امام صادق (ع) می گویند:
مراد از نور در این آیه امام زمین است. وقتی که حضرت مهدی (ع) قیام می کند زمین به نور پروردگار روشن می شود.
یعنی مردم خدا محور می شوند، از حالت خود محوری خارج می شوند.
مردم عفت محور می شوند، از حالت شهرت محوری خارج می شوند.
مردم حق محور می شوند، از حالت ظلم محوری خارج می شوند.
مردم صداقت محور می شوند، از حالت دروغ محوری خارج می‌شوند.
مردم اخلاقشان، کرامتشان، در یک مسیر درستی قرار می گیرد، از حالت ضد اخلاقی خارج می‌شوند. یعنی انسان در یک کلام در ″مسیر نور و هدایت الهی″ قرار می‌گیرد.
امام رضا (ع) می فرماید؛ وقتی که حضرت مهدی بعد از مدتی که غایب خواهد بود از پشت ابر غیبت خارج می شود «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا..» بساط عدل و داد را میان مردم فراهم می‌کند.
به تعبیر مقام معظم رهبری
(حفظه الله) می فرمودند؛ امام زمان بیاید تازه آغاز زندگی ماست، نه پایان زندگی ما. مقام معظم رهبری در ادامه می فرمودند آن وقت هست که استعدادهای انسان ظهور خواهد کرد‌. هنوز این دانشی که بشر تا امروز پیدا کرده در برابر استعدادهایی که خدا در وجود بشر گذاشته صفر است.
نکته ای که وجود دارد این است؛ با ظهور حضرت مهدی (ع) حاکمیت تمام عیار توحید بر سراسر عالم قطعا وضعیت عالم دگرگون می شود آنچنان که امروز شاید نتوانیم به درستی آن را درک کنیم. لذا توجه به این داشته باشیم که بتوانیم این دوران غیبت را تمرین کنیم برسانیم به آن جامعه ی قوی، ایمان قوی، عمل صالح. و توجه به یک جامعه مهدوی ناب داشته باشیم و خیز برداریم که به آن مسیر حرکت کنیم.
لذا در این آیه نور حق و عدالت یعنی امام را به عنوان نور هدایت برای بشر انجام می دهند. یعنی انسان در مسیر راهی که می خواهد برود اگر در ظلمات هست از این نور الهی و خدایی استفاده کند. از بدعت ها و خرافات و انحرافات خودش را می خواهد نجات بدهد باید به دامان فرامین امام قرار بگیرد.
نکاتی که در این آیه وجود دارد
نور حق و عدالت که زمین با آنها نورانی می شود، لذا توجه انسانها به سمت حق محوری و عدالت محوری قرار بگیرد.‌ گواهان هم قطعا خواهند بود. یعنی اعمال قطعا در معرض گواهان خواهد گرفت که در آیه گواهان متعددی را اشاره می کند، انبیاء و امامان و فرشتگان و ‌شهدا‌.
تمام اعمال انسان تحت نظارت است، چون قضاوت و داوری خداوند بر پایه مستندات است لذا باید توجه بکنیم در اعمالمان چگونه رفتار می کنیم. و این آیه که وضعیت جهان پس از ظهور را دارد برای ما طراحی می کند لذا می طلبد انسانها در زمان غیبت توجه ویژه ای ″نسبت به اعمالشان″ داشته باشند و کمک کار امام باشند که در زمان ظهور باید جهان را به سمت و سوی عدالت و توحید سوق بدهند.
انشاءالله جزء یارانی باشیم که امام که جلوه نور خدا و مظهر کامل اسماء و صفات حسنای اوست بتوانیم یاری بدهیم و در این مسیر یاری امام اعمال خودمان را توجه بکنیم، که اعمال ما در چه مسیری قرار می گیرند، آیا براساس عدالت محوری داریم حرکت می کنیم آیا براساس نور حق داریم جهت دهی می‌کنیم؟
لذا باید یک تجدید نظری در برنامه های زندگی خودمان داشته باشیم. اگر در مسیر هست الحمدلله رشدش بدهیم، اگر نیست بیاییم با امام زمان خودمان عهد ببندیم و بیعت با امام داشته باشیم که بتوانیم نسبت به این نور بهره مند بشویم و دیگران را هم توحید محور کنیم. انشاءالله که بتوانیم یاوران خوبی برای حجت خدا و ولی خدا باشیم.
#متن_آیات_مهدوی ۲۴
با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.