سلسله مباحث آیات مهدوی(۲۲)
20 اردیبهشت 1400 - 8:03
23
جزء [22] سوره فاطر ، آیه41 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
پ
پ

جزء [۲۲] سوره فاطر ، آیه۴۱
« إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَنْ تَزُولَا وَلَئِنْ زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا »
خداوند می گوید ؛ آسمانها و زمین را نگه می دارد تا از نظام خود منحرف نشوند و هر گاه منحرف بشوند کسی جز خدا نمی‌تواند آنها را نگه بدارد. خداوند بردبار و غفور است.
امام رضا (ع) می فرماید ؛
آن حجت خدا در روی زمین، آن حجت خدا در میان خلقش و جانشین خدا در بین بندگانش، امنای خدا بر سِرش ما هستیم. حقیقت تقوا و ریسمان محکم و شاهدان خدا و ستون دین در بین مخلوقاتش ما هستیم. خداوند به وسیله ماست یعنی امام است که آسمان و زمین را نگه می‌دارد . به وسیله ی ماست که رحمت را نازل می کند. (یعنی عملا امام می شود حجت خدا، ولی خدا)
و در ادامه امام رضا می فرماید؛ اگر روزی از حجت خدا زمین خالی بشود با ساکنینش زمین نابود می شود. همانگونه که دریا اهلش را نابود می کند. یعنی عملا امام حجت خدا و واسطه فیض خداست.
در سوره نور، آیه [۳۵] می خوانیم؛ «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْض» خدا نور آسمانهـا و زمین است. پس امام هم نور هدایت است و جانشین خدا در روی زمین است.
در سوره زمر آیه [۶۹] می خوانیم: «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا» زمین به نور پروردگار روشن است. یعنی اگر کسی بخواهد به سمت و سوی بندگی خدا برود نور خدا در روی زمین امام هست. امام صادق (ع) می فرماید؛ «أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ» اصلش رسول خدا و شاخه ها علی (ع) و فرزندانش است . و انسانها هستند که بتوانند در مسیر اطاعت خدا و ولی خدا توجه به این بکنند اگر می خواهند واسطه ی فیض الهی را به آن برسند و توسط او یعنی امام برسند به نور الهی و خدایی، باید زندگی خودشان را امام زمانی کنند. بله، خالق خداوند است، به وجود آورنده همه موجودات خداوند است، اما فیض وجود به اذن خدا، توسط امام ها شکل می گیرد‌. در زیارت جامعه کبیره هم می خوانیم‌ «وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِكُمْ» زمین به نور شما اهل بیت روشن است.
امام صادق (ع) در جایی می فرماید؛ کسی که این سبب را یعنی واسطه را بشناسد خدا را شناخته، یعنی کسی که امام را بشناسد خدا را شناخته، کسی که به آن جاهل باشد به امام جاهل باشد در واقع جاهل به خداست. آن سبب رسول الله و ما اهل بیت هستیم.
لذا توجه بکنیم اگر می خواهیم از این منبع نور استفاده کنیم، یعنی از نور خدا استفاده کنیم همان طوری که به دلیل قدرت زیاد نیروگاه برق و محدودیت وسایل برقی واسطه ای به نام ترانس داریم، امام واسطه هست تا بتوانیم آن نور را درک بکنیم. همان طوری که در دعای ندبه می خوانیم و صدا می زنیم، منتظران در فراق امام زمان می گوییم «أَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْأَرْضِ وَالسَّماءِ» یعنی عملا امام را به عنوان نور و جانشین خدا روی زمین می دانیم.
امام عین الله هست چشم خداست، امام اذن الله هست گوش خداست. امام وجه الله و خلیفه الله هست، همه چیز خدا روی زمین است. کسی که بتواند رضایت امام را داشته باشد رضایت خدا را قطعا دارد‌. کسی که بتواند زندگی اش را امام زمانی بکند قطعا توحید محور کرده. اهل بیت برای ما دلسوز هستند، دعا می‌کنند، مهربان هستند، چرا؟ می خواهند ما را توحید محور کنند، این ظرفیت را انسانها دارند، آنها بهتر از ما می شناسند، بهتر از ما درک می کنند.
اینی که در این آیه خدای تبارک و تعالی می فرماید خداوند آسمان و زمین را نگه می دارد تا از نظام خودش منحرف نشود، لذا باید توجه بکنیم اگر واقعا می‌خواهیم این نگاه را داشته باشیم، اگر می خواهیم زندگیمان را توحید محور کنیم، باید امام محور بکنیم. کسی که امام محور کند به تحقیق قطعا توحید محور بوده و ‌در این مسیر می تواند بهتر عبودیت و بندگی خدا را داشته باشد. ان شاءالله که بتوانیم رضایت ولی خدا و حجت خدا امام عصر (عج) را در زندگی خودمان روز به روز بیشتر کنیم.
#متن_آیات_مهدوی ۲۲
با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.