سلسله مباحث آیات مهدوی(۲۱)
18 اردیبهشت 1400 - 8:02
23
جزء [21] سوره لقمان ، آیه 20 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
پ
پ

جزء [۲۱] سوره لقمان ، آیه۲۰
«أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُنِيرٍ»
خداوند می فرماید؛ آیا ندیدید که خداوند آنچه را که در آسمانها و آنچه را در زمین برای شما مسخر کرده و ‌نعمت های ظاهری و باطنی خود را بر شما سرازیر کرده، ولی بعضی از مردم بدون هیچ دانش و هدایتی و بدون هیچ کتاب روشنگری ، درباره خدا به جدال و ستیز می پردازند‌.
در این آیه خداوند امام زمان و اهل بیت را به عنوان نعمت الهی معرفی کرده‌. «وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً»
وقتی که «أَسْبَغَ» می فرماید یعنی نعمت های الهی هم گسترده هستند، هم فراوان.
«عَلَيْكُمْ» یعنی هم در دسترس بندگان است.
«ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً» یعنی هم متنوع هست، یعنی هم نعمت ها گستـرده، دسترس و متنوع هست.
در این آیه به دوتا نعمت اشاره می کند:
نعمت ظاهری ؛ مثل مسائل امور مادی که ما داریم می بینیم سلامتی ، رزق ، روزی ، فرزند خوب ، همسر خوب ، پدر و مادر مهربان و خوب ، جامعه خوب..
نعمت های باطنی زیادند ، امام باقر (ع) می گوید نعمت ظاهری امور مادی دنیایی است ، نعمت های باطنی علاقه به پیامبر و اهل بیت است . در نعمت های باطنی مثل معرفت، حُسن خلق ، ایمان ، فطرت انسان ها ، ولایت ، علم ، امداد غیبی.
نعمت های خداوند هم قابل شمارش نیست . در سوره نحل آیه [۱۸] خداوند می‌فرماید ؛ «وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا» نعمت های خدا خیلی زیاد هستند ، هنر این است که انسان شکر نعمت های ظاهری و باطنی را که لازمه ی بندگی است توجه داشته باشد.
شاهد عرض ما در این آیه نعمت های ظاهری و باطنی است که امام کاظم (ع) در تفسیر این کلام ، حضرت می فرماید؛ نعمت ظاهری امام ظاهر است و نعمت باطنی امام غایب است. راوی می‌گوید پرسیدم از امام آیا در میان ائمه کسی هست که غایب شود.. فرمود بلی، شخص او از دیدگان مردم غایب است اما یاد او از قلوب مؤمنین غایب نمی شود . او دوازدهمین ما امامان است . خداوند برای او هر امر سختی را آسان و هر امر دشواری را هموار می کند.
در کتاب شریف مکیال المکارم برای مرحوم موسوی اصفهانی (که توصیه می‌کنیم کتاب را خیلی توجه داشته باشید) در آنجا می فرماید شکر نعمت وجود امام (ع) بهترین قدردانی است و راه آن هم این است که دو کار جدی انجام بدهیم در این زمینه؛
یک انتظار فرج داشته باشیم یعنی اهتمام به خشنودی و مقرب شدن به آستان او هست.
دوم دعا برای تعجیل فرج داشته باشیم و این نشان دهنده ی شکر است.
شکر نیز دو نوع است؛
شکر قلبی، دلی یعنی توجه به امام.
و بدنی یعنی عملا جدیت به اطاعت در مقابل او باشد.
دعا می‌کنیم که از این ″نعمت های باطنی″ که خدا به ما داده غفلت نکنیم.
و همانطوری که قدردان نعمت های ظاهری خودمان هستیم غفلت نمی کنیم‌ حواسمان به آن هست وقتی که از دست می دهیم تلاش می کنیم جبران کنیم، تلاش می‌کنیم مراقبت بیشتری کنیم، نعمت باطنی که امام زمان (ع) باشد طبق فرمایش امام موسی کاظم در زندگی خودمان جدی بگیریم و خودمان را نزدیک به امام زمان کنیم و از خداوند بخاطر این نعمت بزرگ به ما داده، یک نوری است که به سمت و سوی بندگی خدا ان شاءالله رهنمون بشویم.
ان شاءالله قدردان نعمت الهی یعنی امام زمان (ع) باشیم و در این ماه پر خیر و برکت، ماه عبادت و بندگی بتوانیم اظهار ارادت به این امر داشته باشیم.
#متن_آیات_مهدوی ۲۱
با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.