سلسله مباحث آیات مهدوی(۲)
29 فروردین 1400 - 7:56
22
جزء [2] سوره بقره، آیه 148 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
پ
پ

جزء [۲] سوره بقره، آیه۱۴۸
خدای تبارک و تعالی میفرماید؛
«وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ أَيْنَ مَا تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعًا إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» برای هر قبیله ای، هر کس قبیله ای که به سوی او می روند در نیکی ها و اعمال خیر به یکدیگر سبقت می‌جویند‍، و هر کجاکه باشند اینها حاضر می‌شوند، همانا ″خداوند″ بر همه کارها تواناست.
امام سجاد (ع) در بخش تعداد یاران امام زمان، وقتی که می خواهد تعداد اصلی یاران حضرت که مدیریت می کنند و آن کابینه ی اصلی و مسئولیت اصلی برنامه های امام زمان بر عهده آنها هست، حضرت اشاره به این آیه می کند و بعد می فرماید کسانی که بسترهای خود را برای یاری امام زمان (ع) ترک می‌کنند ۳۱۳ تن به شماره اصحاب جنگ بدر هستند، که جنگ بدر ۳۱۳ نفر بودند و در این میدان کار زار غلبه پیدا کردن بر آن تعداد بیشتر از دشمنان و مشرکان، حضرت می گوید یاران اصلی امام زمان ۳۱۳ نفر هستند.
آنها خود را به مکه می‌رسانند همانطوری که خداوند فرمود، بعد اشاره به همین آیه می کند «أَيْنَ مَا تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعًا» هر کجا باشید خداوند همه شما را جمع می کند. حضرت می گوید اینها اصحاب امام زمان (ع) هستند.
بـزرگواران!! هر حرکت بزرگ و هر حرکت مهم، یاران هستند که باید تربیت بشوند و اثرگذار باشند.
امیرالمومنین (ع) اگر خانه نشین شد یار نداشت، امام حسن مجتبی (ع) وقتی که صلح کرد اگر یاران وفاداری داشت هیچ وقت صلح نمی کرد، امام حسین (ع) اگر او را یاری می دادند مسیر را ناتمام نمی گذاشت، عملا در مقابل آن همه ظلم و ستم حضرت با استقامت و شهادت خودش این مسئله را به اثبات رساند که حرکت بزرگ″نیاز به یاران بزرگ″ دارد.
لذا می طلبد یاران امام ‌زمان به نحو احسن تربیت بشوند. ویژگیهای مهمی که یاران امام زمان دارند که مهمترینش معرفت و صلابت است، ایثار و گذشت است و از همه مهمتر وحدتی ست که نگاه فکری یشان را در نگاه جهانی نگاه می‌کنند، و سعی می‌کنند در رکاب امام زمان فدایی امام بشوند چون عاشق امام خودشان هستند.
امام باقر (ع) در ضمن روایتی می‌فرماید: به خدا قسم ۳۱۳ تن که پنجاه زن در میان آنها هست مانند قطعه های ابـر در فصل پاییز در غیر موسوم حج در مکه معظمه جمع می شوند، چنانکه خداوند می فرماید، اشاره باز به همین آیه [۱۴۸] سوره بقره می کند.
باز در جایی دیگری داریم ابوبصیر می‌گوید شخصی از اهالی کوفه از امام صادق پرسید چند نفر همراه حضرت مهدی (ع) خروج می کنند⁉
امام صادق می‌فرماید آنها به همراه اصحابی نیرومند خروج می کنند و آنها کمتر از ده هزار تن نیستند. یعنی علاوه بر آن ۳۱۳ نفر که فرماندهان اصلی حضرت هستند و در مکه جمع می شوند و با امام بیعت می‌ کنند و حرکت امام بعد از ظهور شکل می گیرد، بعد به تدریج ده هزار نفر هم به امام ملحق می شوند و‌ با امام بیعت می کنند.
پس ما هم بتوانیم تلاش و کوششی را انجام بدهیم که در دوران غیبت آن ویژگیهای یاران امام ‌زمان را در خودمان احیا بکنیم، در تربیتمان، در نظام آموزشی خودمان، در برنامه های زندگی خودمان، در جامعه خودمان به نحو احسن داشته باشیم تا بتوانیم ان شاءالله جامعه امروزی خودمان را سرعت بیشتری بدهیم جهش بیشتری بدهیم ببریم به سمت جامعه مهدوی که سرتاسر توحید محوریست و عدالت فراگیر است و امنیت فراگیر است و معنویت فراگیر است و آن جامعه جامعه ی توحید محوریست با محوریت امام زمان (ع).

ما این حرکت را می توانیم انجام بدهیم، همانطوری که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این حرکت را مردم در زیر پرچم نایب امام انجام دادند. ان‌شاءالله بتوانیم در رکاب امام زمان (ع) این حرکت جهانی را داشته باشیم. ان ‌شاءالله جزو یاران حضرت باشیم به برکت صلوات بر محمد و آل محمد «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم».

#متن_آیات_مهدوی ۲
با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.