سلسله مباحث آیات مهدوی(۱۹)
18 اردیبهشت 1400 - 8:00
26
جزء [19] سوره شعراء ، آیه 4 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
پ
پ

جزء [۱۹] سوره شعراء ، آیه ۴
« إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّمَاءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِينَ »
می گوید اگر ما اراده کنیم از آسمان بر آنها آیه هایی نازل می کنیم که گردنهایشان در برابر آن خاضع می شوند.
از امیرالمومنین (ع) سوال شده بود در رابطه با برخی از آیات و گفتگوها، وقتی که از ایشان سوال می کنند بخصوص در رابطه با آیه «فَاخْتَلَفَ الْأَحْزَابُ مِنْ بَيْنِهِمْ» در سوره مریم آیه [۳۷] و در سوره زخرف آیه [۶۵[ .. امام می فرماید : سه نشانه منتظر فرج باشید ،
بعد حضرت در روایت اشاراتی به برخی از علائم ظهور دارد، تا اینکه به بحث صدا و یا ندای آسمانی در ماه مبارک رمضان اشاره می‌کند . سپس می فرماید که آیا قول خداوند را در قرآن نشنیده اید (که اینجا حضرت اشاره می کند) « إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ » این نشانه ایست که بیرون می‌آید خفته ها را بیدار می کند ، بیدارها را به وحشت می‌اندازد. این روایت که در کتاب الغیبة مرحوم نعمانی ، ص۲۵۱ است ، اشاره می کند به جریان علامت ظهور حضرت مهدی (ع) .
امام صادق (ع) نیز به نقل از پدر بزرگوارشان فرمودند؛ به خدا قسم این ندای آسمانی که در قرآن روشن است «إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ» برای حضرت مهدی (ع) نشانه های دیگری هم هست که حضرت شروع می کند علائمی را برای ظهور حضرت بیان می کند.
نکـاتی که در این آیه هست و‌ امروزه به درد ما می خورد بسیار مهم است :
هر حقیقتی یک آیه و نشانه ای دارد ، همه موجودات آیت وجود خدا هستند ، معجزه آیت و نشانه حقیقت صاحب آن و بندگی خدا نشانه هدایت و گناه نشانه گمراهی ست. ظهور حضرت مهدی هم از این قاعده مستثنی نیست.
آن هم پس از مدت طولانی که می‌خواهد از غیبت به دوران ظهور بشود و هزاران نفر و جمعیت زیادی ما دیدیم در طول تاریخ ادعای بحث منجی و یا صدها نفر در بین خود مسلمانان ادعای مهدویت داشتند. یا به طور طبیعی، اقتضای حکمت این است که خداوند حکیم برای این امر نشانه های روشنی را می‌آورد. که یکی از نشانه های حتمی ظهور ندای آسمانی ست که در این آیه با توجه به روایات اشاره شده. که این ندا در شب ۲۳ ماه مبارک رمضان در همان سالی که قرار هست ظهور محقق شود به وسیله جبرئیل امین انجام می‌شود و همه ی مردم هر کسی به هر زبان باشد آن را می شنود.
زرارة بن اعین به امام صادق می گوید من در قصه حضرت مهدی در شگفتم چگونه ممکن است با آن عجایب یا معجزاتی که هست دیده می شود، مانند خسف در بیداء، ندای آسمانی، کسی پیدا بشود باز با ایشان بجنگد ( یعنی اینقدر این نشانه ها واضح هست)
حضرت در پاسخ می گوید ؛
شیطان آنها را رها نمی کند تا اینکه ندا بدهد، ندایی شبیه به ندای جبرئیل یعنی ندای شیطانی هم فرا می رسد با هدف ایجاد تردید در بین منتظرین . یعنی نشان می‌دهد که انسان در هر زمینه یا هر مرحله ای نگاه توحیدی و نگاه به اهل بیت داشته باشد شیطان دست از آنها بر نمی‌دارد. لذا باید انسان خیلی ایمان خودش را، اعتقاد خودش را و بخصوص معرفت خودش را قوی تر کند.

نکته ی بعدی که در آیه به آن می‌توانیم اشاره کنیم، آن این است که یکی از موضوعات مهم در آخرالزمان پیچیدگی تقابل حق و باطل است. طبیعی ست که تشخیص حق و ‌باطل هم بسیار سخت است. لذا می طلبد برای انسانهای ‌منتظر به عالم و علمایی که اصیل هستند و علمایی که انسان را به سمت و سوی خدا و توحید دعوت می کنند و عالمانه بحث می‌کنند و با استدلال بحث می کنند انسان جدی باشد به آنها مراجعه کند.
خود رأی نباشد و دنبال آدم های غیرمتخصص نباشد، لذا پیچیدگی که واقعا تقابل حق و باطل دارد بسیار زیاد است. با پیشرفت علم و تکنولوژی سوء استفاده دشمن از این ابزار به نوعی موضوع جابه جایی حق و باطل و ایجاد شک و تردید در حق بسیار پیچیده می کند. تا جایی که می توان بگوییم دشمن با ابزار فوق مدرن ندای آسمانی را خدای ناکرده یک موقع می آید شبیه سازی می کند. عده ای را در تشخیص حق به باطل دچار گمراهی می‌کند.
که کم ما ندیدیم نسبت به دشمن چه در درون مذهب ما، چه در درون دین ما و چه در بیرون مدعیان دروغین و یا علائمی را ساختن. و یا عده ای به جای اینکه بیایند مردم را دعوت به شرایط برای ظهور بکنند دعوت به علائم می کنند و انسان به جایی اینکه منتظر امام زمان باشد ، منتظر علامت ظهور قرار می گیرد.
همین موضوع مشکل تشخیص حق و باطل را سخت می کند . لذا امام صادق در مقابل سوالی که یکی از عزیزانشان از او سوال کردن چاره چی هست? امام صادق (ع) به خورشید نگاه کرد و گفت به خدا قسم امر ما از این خورشید واضح تر است. یعنی چی؟ یعنی اگر مشکلی باشد از خود ماست ، ضعف معرفت ، حب دنیا ، به ویژه ریاست طلبی ، مال حرام و مانند این امور هست که ما را از امام دور می کند.
لذا با خودسازی ها و انجام واجبات و ترک محرمات ، به نوعی همان وظایفی که ما داریم به نحواحسن انجام می دهیم اگر جدی باشیم یعنی عملا داریم بستر ظهور حضرت را فراهم می کنیم. ان‌شاءالله که جز زمینه سازان باشیم‌ و ان‌شاءالله جز کسانی باشیم که آن اموری که باید انجام بدهیم را به نحواحسن برای رضای خدا انجام بدهیم.
#متن_آیات_مهدوی ۱۹
با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.