سلسله مباحث آیات مهدوی(۱۸)
18 اردیبهشت 1400 - 7:58
24
جزء [18] سوره نور ، آیه55 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
پ
پ

جزء [۱۸] سوره نور ، آیه ۵۵
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»
خداوند به کسانی که می گوید از شما ایمان آوردند کارهای شایسته انجام دادن وعده دادیم که حتما آنها را در زمین جانشین قرار می دهیم.
چند نکته در این آیه وجود دارد
۱- در خیلی از روایات از ائمه معصوم آمده که مصداق کامل این آیه حکومت جهانی حضرت مهدی (ع) است. و خداوند وعده داده که در آن روز اهل ایمان بر جهان حکومت می کنند و این وعده خدا تخلف ناپذیر هست.
۲- در قرآن بارها به‌ حکومت صالحان و حکومت نهایی و غلبه اسلام بر جهان تأکید شده‌. اول در سوره توبه آیه [۳۳] خداوند می فرماید «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» اسلام بر همه ی ادیان پیروز می شود. در سوره انبیاء [۱۰۵] خداوند می‌فرمایند «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» بندگان صالح من وارث زمین خواهند بود. و بعد در جایی دیگر می‌فرماید «وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ»، یعنی عملا حکومت جهانی حضرت مهدی در قرآن پیش بینی شده.
۳- اسلام دین آینده جهان است، آینده تاریخ به سود مومنان است. امیدواری به اینکه ان شاءالله روزی شکست سلطه کافران رقم بخورد، چون قرآن وعده داده «وَعَدَ اللَّهُ» در ادامه می ‌گوید «وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ.. »
۴- وعده خدا به مومنان امید می‌ دهد تا فشار و سختی ها آنهـا را مأیوس نکند. لذا گرفتاری هایی که در این دنیا وجود دارد انسانهای مؤمن محکم و استوار باید بایستند چون اعتقاد به این داریم که قرآن و فرامین خداوند ان شاءالله محقق خواهد شد. در ادامه می بینیم خداوند رمز این پیروزی را هم برای ما مشخص کرده.
۵- الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَات» می گوید کلید و رمز لیاقت یافتن شما مؤمنین برای بدست گرفتن حکومت گسترده حق اینکه بستر سازی کنید زمینه سازی کنید برای حکومت جهانی حضرت مهدی (ع)؛ یک ایمان است «الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ» و دوم عمل صالح هست «وَعَمِلُوا الصَّالِحَات »
۶- دین از سیاست جدا نیست، بلکه سیاست و حکومت برای حفظ دین است.‌ «لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ» آخرش دارد «يَعْبُدُونَنِی» یعنی عملا سیاست باید در خدمت توسعه دین باشد و حکومت باید برای حفظ دین باشد و برنامه های کلی حکومت باید در تمام مسائل به سمت و سوی یک جامعه مهدویت الان شکل بدهیم.
۷- برای باور کردند مردم هم خداوند مثالهایی را آورده، نمونه هایی آورده، وعده های الهی در تاریخ گذشته هم بود «كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ» به نوعی دارد پیروزی نهایی اهل حق را به عنوان یک سنت الهی بیان می کند.
هدف چی هست؟ «وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ.. لَا يُشْرِكُونَ» یعنی هدف از حکومت اهل ایمان استقرار دین الهی در زمین و رسیدن به توحید و امنیت کامل است، یعنی عملا برسیم به قله ای به نام عبودیت و بندگی و در تاریخ هم دست خدا را در تحولات تاریخی می بینیم.
دین اسلام تنها دین مورد رضایت خداست «دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُم» چون امنیت واقعی در سایه حکومت دینی است «مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي» یعنی امنیت در جامعه اسلامی شرایط مناسبی را برای عبادت و بندگی خدا برای انسان فراهم می کند «يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا» هدف نهایی وعده های الهی عبادت خالصانه برای خدا، آن قله عبودیت و بندگی است.
و توجه بکنیم عبادت خدا زمانی کامل می شود «لَا يُشْرِكُون» که هیچ گونه شرکی کنار او قرار نگیرد. «وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ» در زمان حکومت صالحان گروههای انحرافی هستند ولی ما اگر توجه به این داشته باشیم می توانیم با آن رویکرد توحید محوری و توجه به بسترسازی درست برای زمینه سازی فرج امام زمان (ع) ان‌شاءالله بتوانیم محقق کنیم و مسیر را ادامه بدهیم تا ان‌شاءالله حکومتی ببینیم که حکومت پر از عدل و پر از معنویت.
#متن_آیات_مهدوی ۱۸
با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.