سلسله مباحث آیات مهدوی(۱۷)
18 اردیبهشت 1400 - 7:56
22
جزء [17] سوره انبیاء ، آیه105 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
پ
پ

جزء [۱۷] سوره انبیاء ، آیه۱۰۵

«وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ• إِنَّ فِی هَٰذَا لَبَلَاغًا لِقَوْمٍ عَابِدِينَ»
یکی از آیات بسیار زیبا هست در رابطه با مباحث امام زمان (ع)، حتمی بودن حکومت جهانی مهدوی توسط امام زمان شکل می گیرد ان‌شاءالله.‌

در این آیه، موضوع اصلی مژده و ‌نویدی هست که برای ظهور و حکومت صالحان با نهایت تأکید بیان شده، زیرا یکی از مهمترین حربه های دشمنان مهدویت به نوعی ایجاد شک و تردید و تزلزل اعتقادیست!

لذا باید توجه بکنیم وعده ی خدا وقتی که نسبت به این قضیه هست ان شاءالله جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد. واژه «الْأَرْضَ» به طور مطلق بیان شده. همه عالم را بر می گیرد ‌و با توجه به نشانه های موجودی که ما داریم و ‌تبیینی از روایات که داریم، تردیدی نباید بکنیم که امام زمان (ع)، این امر محقق خواهد شد و اوست که جهان را پر از عدل و داد می‌کند.

نکات بسیار زیبایی در این آیه وجود دارد

همه دین ها معتقدند که نجات دهنده‌ای خواهد آمد. لذا در زیارات منسوب به امام زمان (ع) خطاب می کنیم به این بزرگوار می گوییم «السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ…» سلام بر تو ای امامی که همه ی امت ها منتظرت هستند، نه فقط مسلمانها.

در روایات متعددی آمده بندگان صالحی که وارث زمین می شوند حضرت مهدی و یاران ایشان هستند‌. حتی تعبیری که از آیه باز یک عده بدست آوردند «يَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» به حضرت مهدی می گویند اباصالح، که امام و ‌مقتدای «عِبَادِیَ الصَّالِحُون» می دانند منتظران مصلح. لذا خودشان باید صالح باشند.

کسی که در خانه یا محل کار یا محیط زندگی که دارد انجام می دهد اگر اهل ظلم است، چگونه می تواند یار امام صالح باشد⁉ چنانچه امام صادق (ع) می‌فرماید؛ کسی که می خواهد از یاران حضرت باشد باید منتظر باشد و از گناه دور بشود، تقوا داشته باشد، اخلاق پسندیده داشته باشد، در حالی که چشم به ظهور او هم داشته باشد🌤 یعنی عملا منتظر او هم باشد.

اگر تحقق این وعده تاکنون به تأخیر افتاده واقعا شاید بخاطر همین باشد که «عِبَادِیَ الصَّالِحُون» مورد نظر برای یک قیام و انقلاب جهانی تأمین نشده، یارانی مثل مقداد و مالک، یارانی مثل هارون مکی، یارانی مثل اصحاب امام حسین (ع). اگر توجه به این داشته باشیم یاران هم اگر باشند، زمینه ها را هم باید یارها تدارک ببینند.

وقتی می گویند نگاه جهانی داشته باشید حتمی بودن حکومت جهانی مهدوی، یعنی بنده که امروز می گویم منتظر امامم، هی نگویم حزب من، باند من، جناح و همشهری من، هم استانی من! تفکر و نگاه خودم را باید عوض کنم. این یک نوع آمادگی عمومیست. لذا دین از سیاست هم جدا نیست «يَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»

به ارث بردن زمین و حکومت بر جهان دو شرط دارد، این آیه دارد به ما این نکته را می گوید؛

شرط اول بندگی خدا

شرط دوم عمل صالح.

لذا باید توجه بکنید در نوع برنامه های زندگی خودمان هم تفکرمان جهانی باشد، هم بندگی خدا به نحواحسن داشته باشیم و هم در انجام اعمال خودمان انسانهای صالح باشیم.

و انسانهای صالح هستند که می توانند زمینه های فرج امام زمان را فراهم بکنند. قطعا ما افراد زیادی را می‌‌توانیم در جامعه🇮🇷 امروزی خودمان ببینیم؛ مثل شهید حججی، مثل شهید سردار قاسم سلیمانی، شهید بزرگواری مثل صیاد شیرازی، باکری ها، زین الدین ها.. اینها زیاد داریم. شخصیت هایی که امروزه می‌توانند ‌آن روحیه جهادی که دارند، شما افرادی مثل شهید بلباسی اگر در این دوران وجود دارند نسلی از این هم در جامعه امروزی وجود دارند.

تفکرمان را تفکر جهانی باید بکنیم و بندگی خودمان و عمل صالحی که انجام می دهیم اینها را باید در عمل نشان بدهیم که چقدر آماده هستیم تا در رکاب امام زمان آن حکومت جهانی را ان‌شاءالله بتوانیم برپا بکنیم. دعا می کنیم کشور عزیز ما، انقلاب عزیز ما و مردم عزیز ما جزء آن مردمان باشند که بسترهایی را دارند آماده می کنند برای فرج امام زمان (ع) و هر کسی به اندازه وسع و تلاش خودش در این امر مشارکت بکند. ان‌شاءالله بتوانیم اثر گذار باشیم در جامعه ای که زمینه ساز فرج امام زمان هستند.

#متن_آیات_مهدوی ۱۷

با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.