سلسله مباحث آیات مهدوی(۱۶)
18 اردیبهشت 1400 - 7:53
23
جزء [16] سوره طه ، آیه135با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
پ
پ

جزء [۱۶] سوره طه ، آیه ۱۳۵

« قُلْ كُلٌّ مُتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِيِّ وَمَنِ اهْتَدَىٰ» بگو هر یک از ما و شما منتظریم، پس منتظر باشید که به زودی خواهید دانست که رهروان راه راست و ره یافتگان چه کسانی هستند⁉️

امام کاظم (ع) درباره همین کلمه «أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِيِّ» می فرماید؛ همان حضرت مهدی و کسانی هستند که رهرو راه او هستند. کسانی که رهرو راه او باشند و منتظر او باشند آنها انسانهایی هستند که به راه راست هدایت شدند.

چند نکته را براساس همین آیه انسانهای منتظر باید توجه کنند

☀انتظار ویژگی بشر است،

همه چشم به راه رسیدن به مقصود خودشان هستند. یعنی نگاه به این دارند که از دوران فعلی که دوران غیبت هست خودشان را برسانند به جامعه ای که آن جامعه پر از عدل و داد و معنویت و توحید محوریست.

نکته دوم خداوند انسان را به این عالم آورد که با اختیار خودش حق را بشناسد و آن را دنبال کند. آنچه که مهم است اینکه مؤمنین نباید درباره نابودی دشمنان حق و نـزول عذاب ☄ از سوی خدا شتاب کنند. ممکن است ظلم ظالمان سالها طول بکشد. تا در کنار آن میزان تلاشی که برای مبارزه با ظلم می کند روشن بشود. صبر و استقامت مومنان در برابر ظلم ظالمین و در سایه آن به درجات والا انسان باید برسد.

یعنی از ظلم، استقامت، برای خودش تعریف بکند در مقابل این استقامت هاست که خداوند توجه دارد. دوران غیبت افرادی به این باور هستند که توجه به این داشته باشند باید با صبر و استقامت در برابر مشکلاتی که ظالمین، فاسدین و افراد منحرف ایجاد می کنند به نوعی برای خودش یک امتحانی بببیند تا از سوی خدا از این آزمون غیبت بتواند خودش را نجات بدهد.

لذا توجه به این داشته باشیم که دوران غیبت طبیعی است که دورانی است بسیار سخت. اما انسان منتظر کسانی هستند که تلاش و کوشش در همین دنیا می کنند و تلاش و کوششان نشان می‌دهد چقدر منتظر هستند، تا بتوانند به آن نگاه هدایت به سوی حضرت مهدی (ع) و امام و حجت خدا را داشته باشند. لذا بعضی موقع ها هستند عده ای انتظار فرج را برای دعا فقط منحصر می کنند. گروهی هم هستند حتی حاضر نیستند یک امر به معروف و نهی از منکر بکنند، معتقدند در دوران غیبت چون کاری از آنها بر نمی آید، تکلیفی برعهده ندارند امام زمان خودشان را رها می کنند و به نوعی می گویند خود حضرت می آید همه چیز را اصلاح می کند.

بعضی ها اینطور می گویند که جامعه باید به حال خودش رها بشود. گروهی هم می گویند حقی نداریم در مقابل ظلم و فساد، ما فقط خودمان را بسازیم. گروهی هم هستند حتی اعتراض می کنند می گویند چرا شما حکومت تشکیل می‌دهید؟ چرا یک برنامه هایی را دارید تشکیل می دهید؟

لذا آن نگاه اصیلی که نسبت به انتظار فرج دارد باید توجه داشته باشیم. اگر این رویکردهای منفی را داشته باشیم و در دورانی که باید منتظر امام باشیم و در زمان غیبت هم خودمان را بسازیم هم جامعه را بسازیم، اگر یک تلاش و کوشش درستی نداشته باشیم یعنی به نوعی یک تسلط بیگانگان و زبونی در مقابل ظلم و فساد و کسانی که دارند به ما ظلم ایجاد می کنند.

به نوعی فراگیر شدن ستم و انفعال و بی تحرکی در مقابل ظلم ایجاد می شود. به نوعی افراد اگر تلاش و کوشش نکنند، قانع بودن به وضع موجود و عدم کوشش برای تحقق وضعی بهتر که ما را برساند به جامعه امام زمانی (ع) انسانها را تنبل و سست بار می آورد . لذا باید توجه ویژه داشته باشیم، ذلت را قبول نکنیم، تنبلی و بی مسئولیتی را قبول نکنیم، نرویم سراغ تعطیلی مسائل معروف ها، باید از آن نگاه کوته فکری و عدم بصیرت کافی نسبت به مبانی فاصله بگیریم، توجه به مبانی اصیل داشته باشیم.

لذا باید یکسری راهکارهایی را برای خودمان تعریف بکنیم؛

علم و بصیرت در دین در مقابل کج اندیشی ها و برداشت های غلط انتظار فرج.

تقوا در مقابل هوا و‌ هوس، تقوا به این نیست که فقط ذکر و مناجات داشته باشم، ذکر مناجات بخشی از کار است همه کار نیستند، تقوای در اقتصاد بیاورم، تقوای در خانواده داشته باشم، تقوای در عبادات داشته باشم، تقوای در تمام امور زندگی خودم را باید داشته باشم.

پیروی از علمای راستین که واقعا مصداق نائبان عام امام زمان هستند توجه بکنم. من در زندگی خودم در دوران فعلی خودم ⁉چقدر از نائب عام اطاعت می‌کنم، چقدر از ولی فقیه اطاعت می‌کنم؟

تبیین و روشنگری مناسب از مسائل برای خود ایجاد بکنم، دوران غیبت در مقابل ظلم و فساد و تباهی نباید سکوت کنیم، لذا باید حرکتی داشته باشیم، حرکت رو به جلو تا بتوانیم زمینه های فرج امام‌زمان (ع)   را به نحواحسن انجام بدهیم.

اگر اصلاح به صورت کامل مقدور نیست اصلاح در حد توان که اشکالی ندارد ″آب دریا را اگر نتوان کشید، هم بقدر تشنگی باید چشید″ به اندازه وسع و تلاش خودمان انسانها بتوانیم در جامعه زمینه ‌های ″فـرج امام زمان″ را فراهم بکنیم.

#متن_آیات_مهدوی ۱۶

با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.