سلسله مباحث آیات مهدوی(۱۵)
12 اردیبهشت 1400 - 9:47
23
جزء [15] سوره اسراء ، آیه71 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
پ
پ

جزء [۱۵] سوره اسراء ، آیه۷۱
« يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا » روزی که گروهی از مردم با امام خودشان وقتی فرا خوانده می شوند هر کسی نامه عملش به دست راستش داده بشود، آنها نامه خودشان را با شادی می‌گیرند می خوانند و کمترین ستمی هم به آنها نمی شود.
جابر بن عبدالله انصاری از امام باقر نقل می کند که حضرت فرمود وقتی آیه «يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِه» نازل شد مسلمانها گفتند ای رسول خدا! آیا شما امام همه مردم نیستید⁉
حضرت فرمود من رسول خدا به سوی همه مردم هستم، ولی پس از من پیشوایانی از سوی خدا از اهل بیتم برای مردم می آید ( یعنی برای امر امامت بپامی خیزند) اما مورد تکذیب و ظلم پیشوایان کفر و گمراهی قرار می گیرند . پس کسی که ولایت و پیروی آنها را داشته باشد ، آنها را تصدیق بکند ، از من و با من خواهد بود و‌ مرا در روز قیامت ملاقات می‌کند. بعد پیامبر فرمود آگاه‌ باشید کسی که به آنها ظلم کند و یا آنها را تکذیب کند او از من و با من نیست و من از او بیزارم !
قرآن دوگونه پیشوا نام می‌برد ؛
یکی در سوره انبیاء آیه [۷۳] ،
امام نور و هدایت می گوید ، «أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا»
دیگری هم امام نار و ضلالت می‌فرماید که در سوره قصص آیه [۴۱] هست ، «أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ»
یعنی عملا دارد به ما شاخصه می دهد قرآن ، که روز قیامت وقتی کسی که با امامش می آید ، کدام امام⁉ امامی که نور و هدایت، امامی که ما را توحید محور کند ، ما را به خدا دعوت کند، نه به نار و خودشان و ضلالتشان .
گروه اول از سوی خدا به امامت منصوب می شوند.
اما گروه دوم با زور و تهدید و ‌تطمیع و تحقیر مردم را به اطاعت خودشان وا می‌دارند .
ابـو بصیر به امام صادق گفت «‏أَشْهَدُ أَنَّکَ إِمَامِی» گواهی می دهم تو امام من هستی . آنگاه امام صادق (ع) فرمود ؛ در قیامت هر گروهی با امامشان محشور می‌شوند ، خورشید پرستان با خورشید و ستاره پرستان با ستاره .
از امام رضا (ع) روایت شده که رسول خدا درباره همین آیه فرمود؛ در روز قیامت هر گروهی را به نام امام خودشان و نیز کتاب خدا و سنت پیامبر فرا می‌خوانند . این خیلی زیباست که تقسیم بندی مردم در روز قیامت براساس رهبرشان و امامشان است.
انسان ناگزیر است الگو و رهبری را در این دنیا برای خودش انتخاب بکند ، تا براساس نگاهی که به امام خودش دارد خودش را مهندسی کند. «نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ..» آثار مسئله انتخاب و رهبری و اطاعت از او‌ یعنی تا قیامت ادامه دارد. قیامت نه تنها دادگاه افراد است بلکه محکمه ی بزرگ امت ها، ملت ها، احزاب، مکتب ها و حکومت هاست … خیلی باید مراقب باشیم .
لذا جایگاه امام و ولایت در متن زندگی باید باشد، نه آنکه صرفا موضوع اعتقادی و در حاشیه باشد! رهبر زمینه ساز سعادت و یا شقاوت مردم‌ است، یعنی آن دو نکته ای که هست امام نور و امام نار، ما باید توجه بکنیم، توجه به کدام امام داریم⁉ لذا باید نسبت به زندگی خودمان براساس آن نگاهی که به امام خودمان داریم توجه بکنیم.
چند نکته اینجا قابل تأمل هست؛
هر انسانی باید ببیند در این دنیا دنباله رو چه کسی است و چه کسی را امام و مقتدای خودش تا قیامت قرار می دهد.
آنچه که سبب می شود که عده ای بلغزند و از امام حق فاصله بگیرند و دنباله روی امام نار بشوند چه اموریست؟ چندنکته را باید اینجا دقت کنیم مواردی که ما را از امام دور می کند اصلاح کنیم و خدای ناکرده سراغ امام نار نرویم، دنبال امام نور باشیم.
امام حق در پی رشد و تربیت ماست، درمان دردهای ماست و در راه رشد و درمان و مسائلی ست برای ما نسخه می‌پیچد تا ما را توحید محور و امام محور کند . پس توجه بکنیم اگر کسانی، دستوراتی می‌دهند که منطبق با شریعت ، منطبق با نگاه قرآنی ، منطبق با نگاه توحیدی نیست فاصله بگیریم.
شیفته قدرت و دنبال مال دنیا بودن انسان را از امام دور می کند مصداق های تاریخی داریم آنچه که طلحه و ‌زبیر را از امام خودشان دور کرد، و کوفیان را در برابر امام قرار داد. بی بصیرتی و جهل به مقام و منزلت و عصمت امام است. آنچه که خوارج را از امام خودشان فاصله انداخته بود .
کسی که امام تعیین شده از سوی خدا را نپذیرد نباید توجه به او بکنیم، امام نار هیچ وقت از سوی خدا نیست.
لذا باید توجه ویژه ای داشته باشیم که اهل جهنم کسانی هستند که نسبت به امام خودشان بی توجه بودند. در دنیای امروزی بحث ″معرفت به امام و توجه به امام″ را باید خیلی جدی بگیریم و بتوانیم جزء انسانهایی باشیم که در مسیر آرمانهای امام قرار بگیریم .
#متن_آیات_مهدوی ۱۵
با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.