سلسله مباحث آیات مهدوی(۱۲)
09 اردیبهشت 1400 - 7:50
19
جزء [12] سوره هود ، آیه86 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
پ
پ

جزء [۱۲] سوره هود ، آیه۸۶
«بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ..»
این آیه اشاره دارد به اینکه ″بقیة الله″ در این آیه به معنای درآمد و سودی است که از یک سرمایه حلال و خدا پسندانه برای انسان باقی می ماند. یعنی صددرصد حلال است.
اما در روایات به هر وجود مبارکی که به اراده خداوند برای بشریت باقی می‌ماند ″بقیةالله″ گفته می شود، از جمله سربازان مومنی که پیروزمندانه از جبهه جنگ با کفار برمی گردند، زیرا به اراده الهی باقی ماندند. به امام عصر هم بقیةالله می‌گویند که یکی از لقب های زیبایی است که برای امام زمان ما می شناسیم. به خواست خداوند برای هدایت مردم ذخیره شده. البته به سایر معصومین هم لقب بقیةالله داده می شود.
امام صادق (ع) درباره چگونگی سلام به امام مهدی می فرماید اینگونه سلام بدهید؛ «اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا بَقیَّةَ اللهِ..» سپس در ادامه این آیه را حضرت تلاوت کردند «بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ..»
امام باقر (ع) می فرماید؛
هنگامی که حضرت ظهور می کند به کعبه تکیه می زند و ۳۱۳ نفر یاران خاص حضرت دور او جمع می شوند اولین سخنی که بیان می کند این آیه هست «بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» یعنی منم بقیه خدا در روی زمین و جانشین حجت خدا بر شما هستم. یعنی حضرت خودشان را معرفی می کند، هیچ سلام کننده ای به او سلام نمی کند جز اینکه می گویند «اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا بَقیَّةَ اللهِ فی أرضِه»
دعـا می کنیم به بـرکت این ماه پر خیر و برکت و ان شاءالله به برکت همین آیه نورانی سوره هود آن روز را شاهد باشیم، یا حداقل جزو کسانی باشیم زمینه هایی را فراهم کنیم، دخیل باشیم که بتوانیم وقتی حضرت ظهور می کند می آید این سلام را می دهد، ما نیز شریک باشیم.
چند نکته در این آیه
۱- در ادامه ی سفارش های حضرت شعیب علیه السلام به مردم مدین در پرهیز از مال حرام به خیر بودن مال حلال تأکید دارد، ما در قرآن هم ‌داریم می گوید مردم تلاش کنید مالتان «حَلَالًا طَيِّبًا» باشد. خُب حلال بوده، چرا طیب آورده⁉ یعنی در نهایت پاکی باشد، شبهه ناک هم نباشد. چون بعضی موقع ها در زندگی فرد جنسی را خرید و فروش می کند ولی انصاف را رعایت نمی کند. بله از نظر فقهی معامله اش درست است اما انصاف را رعایت نکرده. یا در محیط کار دارد کار می کند آنجوری که باید سنگ تمام بگذارد نمی ‌گذارد، می گوید چقدر به من می دهند که من خودم را زحمت بدهم.
مال حلال که شبهه در آن نبـاشد رضایت امام زمان (ع) را دارد.
لذا در حدیثی که حدیث قدسی هم هست، در کتاب با عظمت و ‌با ارزش علامه ی مجلسی در ″بحار، ج۷۴، ص ۲۷″ خطاب می کند «يا أحمد، إنَّ العِبادَةَ عَشرَةُ أجزاءٍ» می گوید عبادت ده جزء دارد «تِسعَةٌ منها طَلَبُ الحَلالِ» نه جزء آن در طلب حلال است. پس توجه به این داشته باشید در حفظ و حمایت از حجت و ولی خدا اگر واقعا می خواهیم به آن قله بندگی خدا نزدیک بشویم سوختی که برای خودمان داریم باید پاک باشد. آیا مالهایی که وارد زندگی می کنیم امام زمان رضایت از آن دارد، می پسندد⁉ آیا در زندگی یمان در مال خودمان می‌خواهیم امام زمان را شریک بکنیم، نعوذبالله در مال حرام و شبهه ناک امام شرک می شود؟
۲- نکته ی دومی که در این آیه می توانیم به آن اشاره بکنیم امامان معصوم همانطور که عرض کردیم لایه های درونی هستند که معمولا پرده بر می‌دارند از اسرار آیات، مراد از بقیة الله اینجا به نوعی نگاه عام به همه اهل بیت و به طور خاص الان آخرین ذخیره و حجت الهی حضرت مهدی (ع) است، که توجه ویژه ای باید ما داشته باشیم و این آخرین ذخیره و این نعمت بزرگ که بتوانیم نعمت های زیادی از این منبع فیض استفاده کنیم.
۳- نفهمیدن این حقیقت که امام خیر مطلق است. قدرناشناسی مردم در مورداهل بیت سبب شده تا وقتی نوبت به آخرین ذخیره الهی رسید و اینکه زمین از حجت خالی نباشد چاره ای نبوده جز غیبت ایشان و جهان به بلای غیبت گرفتار شده. خداوند هیچ نعمتی را به گروهی داده تغییر نمی دهد جز اینکه خودشان تغییر.. یعنی کفران نعمت می کنند.
توجه به این داشته باشید امام یک نعمت بزرگ ‌است. دوازده قرن است امام غایب است!! ما برای قطع شدن گاز منطقه، آب منطقه، برق منطقه، سیل که می آید، زلزله که می آید ستاد بحران تشکیل می دهیم، آیا امام زمان غیبتش برای ما، بخصوص برای آن منتظرین واقعی بحران نیست⁉ نباید یک ستاد بحران تشکیل بدهیم چرا امام نمی آید!؟ عاشق امام مگر نیستیم؟ این ذخیره الهی را باید توجه بکنیم.
۴- مال حرام سبب جدایی از بقیة الله می‌شود. خطبه ای که امام حسین (ع) در عصر عاشورا خطاب به کوفیان کرد، گفت شما عموما امر مرا اطاعت نمی کنید گوش به سخن من نمی دهید! چون شکم های شما پر از لقمه های حرام شده.
چون شکم پر از لقمه حرام بشود قلب ها، مهرها تبدیل به قساوت می شود، قساوت قلب ایجاد بشود جلوی دید انسان را می گیرد، چگونه می خواهد امام خودش را بشناسد! شمر می گوید تا روی سینه امام هم رفت گفت «حقَّ مَعْرِفَتِهِ» خوب هم تو را می‌شناسم.. اما امام را به عنوان امام قبول نداشت، شناختش نقص داشت. شناختی که او را به عنوان صراط مستقیم ببیند، او را در مسیر بندگی خدا ببیند نبود.
لذا این توجه را داشته باشید از این ذخیره الهی به نحو احسن استفاده کنیم و خودمان را جزء منتظرین امام زمان قرار بدهیم و ‌بتوانیم ان شاءالله جزء کسانی باشیم که اسم ما را در لیست زمینه سازان و بستر سازان ظهور امام زمان (ع) قرار داده باشند.
#متن_آیات_مهدوی ۱۲
با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.