سلسله مباحث آیات مهدوی(۱۱)
08 اردیبهشت 1400 - 7:41
19
جزء [11] سوره یونس ، آیه35 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
پ
پ

جزء [۱۱] سوره یونس ، آیه۳۵
«أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدَىٰ فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ»
می گوید آیا کسی که به سوی حق هدایت می کند برای پیروی شایسته تر است یا کسی که خود هدایت نمی شود مگر هدایتش کنند، شما را چه می شود، چگونه داوری می کنید⁉
آیه به نوعی دارد شایسته سالاری را در امر هدایت مطرح می کند «أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ» امام ‌رضا (ع) می فرماید خداوند انبیاء و ائمه را که موفق دارد و از خزانه علم و حکمت خودش به آنها داده، در این مسیر قرار داده. یعنی آنها منتخب و شایسته هستند در امر هدایت.
در حدیث دیگری امام ‌باقر (ع) می‌فرماید ؛ مراد از «مَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَق» پیامبر و آل ایشان هستند.
پس نکته اینجاست که هادی بشر که انسان را در مسیر هدایت قرار می دهد خداوند است، اما حاکم بودن نظام اسباب و مسببات بر این عالم، امر هدایت توسط افراد برگزیده الهی صورت می گیرد. یعنی افرادی هستند که برگزیده و منتخب خدا هستند. و خداوند در این آیه در امر واسطه هدایت بین دو ‌نفر تقابل ایجاد کرده سپس عقل را به داوری فرا خوانده..
کدام یکی از این دوتا شایستگی امامت را دارند؟
۱- کسانی که به سوی حق هدایت می‌کنند
۲- کسانی که برای هدایت شدن او به هدایت، یک هدایت کننده ای نیاز دارند. طبیعی است که همه انسانها وقتی به دنیا می‌آیند چیزی نمی دانند کم کم بر فهم و عقل آنها اضافه می شود و با هدایت هدایتگران الهی زمینه هدایت آنها شکل می‌گیرد.
پس نتیجه: دسته اول باید کسانی باشند که هرگز حتی برای یک لحظه گمراه نباشند تا نیاز به هدایت داشته باشند، وگرنه در گروه دوم قرار می گیرند. بنابراین با استفاده از این تقابل نتیجه می‌گیریم دسته اول کسانی هستند پیوسته در هدایت بودن مانند حضرت عیسی در آغاز تولد گفته من بنده خدا هستم..
به عبارت دیگر این ویژگی‌ای که این دسته دارند از مقام والای عصمت برخوردارند و به طور طبیعی عقل آدمی کسانی که پیوسته هدایت الهی را مطرح می کنند لایق می داند که سکان دار امر هدایت بشر و اولوالامر باشند، نه کسانی که خود به هدایت این هادیان نیاز دارند. لذا باید توجه بکنیم که امامان ما عملا در دوران امروز یعنی حضرت مهدی (ع) شایسته امر هدایت بر مردم هست‌ و شایسته هدایت برای مدیریت امامت در دوران فعلی یست، یعنی عملا او حجت خداست، او ولی خداست، او خلیفه الله است، لذا شایسته امر هدایت در این مسیر به دست مبارک امام زمان خواهد بود و لذا ما هم باید رنگ و لعاب زندگی خودمان، برنامه های خودمان، بینش و منش مان، ارزش های زندگی خودمان را بر پایه رضایت ولی خدا و حجت خدا قرار بدهیم. و همان طوری که امام شایسته هست در امر هدایت، ما هم می توانیم با کمک به امام و توجه به امام زندگی یمان را در مسیر الهی و خدایی قرار بدهیم. ان‌شاءالله بتوانیم در این راه موفق بشویم و یاران شایسته ای برای امام زمان (ع) باشیم.
#متن_آیات_مهدوی ۱۱
با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.