غدیر تبیین ولایت و ترسیم مهدویت
06 مرداد 1400 - 12:51
28

غدیر تبیین ولایت و ترسیم مهدویت مطابق روایات صحیح، ارزش کردار انسان ها با شناخت ولایتی که در روز غدیر اعلام شد سنجیده میشود. به عبارت دیگر، با شناخت هرچه بیشتر صاحب غدیر، اعمال ما از کاهی به کوهی تبدیل می گردد. تمام خوبی ها و کمال ها از چشمه سار غدیر جاریست؛ و در […]

پ
پ

غدیر تبیین ولایت و ترسیم مهدویت

مطابق روایات صحیح، ارزش کردار انسان ها با شناخت ولایتی که در روز غدیر اعلام شد سنجیده میشود. به عبارت دیگر، با شناخت هرچه بیشتر صاحب غدیر، اعمال ما از کاهی به کوهی تبدیل می گردد. تمام خوبی ها و کمال ها از چشمه سار غدیر جاریست؛ و در اثر پیروی از صاحب غدیر، تمام کمال ها و خیرات و سعادات دنیا و آخرت پدیدار می گردد.

رسول مکرم خدا (ص)می فرماید: «یا علی! اگر شخصی به اندازه عمر حضرت نوح خدا را بندگی و عبادت کند؛ و به اندازه کوه اُحد طلا داشته و همه آن را در راه خدا انفاق کند؛ و عمرش آنقدر طولانی شود که هزار مرتبه با پای پیاده حجّ به جای آورد؛ سپس در میان صفا و مروه به شهادت برسد؛ اما ولایت تو را نداشته باشد بوی بهشت به مشام وی نخواهد رسید و داخل بهشت نخواهد شد».

غدیر؛ روز معرفی خیر البشر

غدیر روز معرّفی عظیم ترین شخصیت عالم وجود حضرت علی بن ابی طالب (ع)از ناحیه پروردگار جهانیان و به لسان پیامبر خدا حضرت محمد بن عبدالله (ص)به ولایت و امامت و زعامت مسلمین است. اعلان امامت و ولایت حضرت به نصّ صریح آیه شریفه «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِن رَبِّکَ»صورت گرفت و پیامبر خدا(ص)موظّف شرعی نمود که حاضرین به غائبین برسانند که «علی بن ابی طالب (ع)وصی و جانشین برحق پیامبر خدا و امام امّت اسلام خواهد بود و جانشینان او نیز یازده امام دیگرند که همگی معصوم و پاک هستند».

معرفی امام زمان(عج)در صحرای غدیر

یکی از موضوعات مهمی که پیامبر بزرگوار(ص)در روز غدیر ضمن خطبه شریف غدیر فرمودند “مسأله مهدویت” و معرفی آخرین وارث غدیر حضرت بقیة الله(عج)بود.

مضامین عالی و با عظمتی که پیامبر اکرم (ص)در خطبه غدیر درباره دوازدهمین جانشین خود فرمودند نشان گر مقام والای آن حضرت و بیانگر اهمیت این موضوع مهم است.

حضرت بقیة الله(عج)تنها وارث غدیر

ما در دوران امامت و ولایت آخرین یادگار غدیر و تنها وارث اهل بیت عصمت و طهارت (ع)حضرت بقیة الله الاعظم (عج)به سر می بریم. آن حضرت بنابه فرمایش پیامبر گرامی(ص) در روز غدیر خم، یکی از دو ثقلین است که برای نجات از ضلالت و گمراهی باید به آن بزرگوار تمسّک شده و ولایت و امامت او را از جان و دل پذیرا باشیم.

رسول گرامی خدا(ص)فرمودند:

«من، علی، حسن، حسین و نُه نفر از فرزندان حسین، پاک و معصوم هستیم».

راستی تا به حال از خود پرسیده ایم که چه وظیفه ای در دوران غیبت این تنها وارث، برعهده ما شیعیان و دوستداران اوست؟

مگر نه این است که تمام فرمایشات پیامبر بزرگوار(ص)در غدیر نسبت به صاحب ولایت حضرت امیرالمؤمنین(ع)،اینک در حضرت مهدی?خلاصه میشود؟ و آن حضرت تنها صراط مستقیم ولایت است؟

مگر نه این است که اگر به دنبال راه نجات و رهایی از گرفتاری های مادّی و معنوی هستیم تنها باید به آخرین بازمانده اهل بیت(ع)تمسک پیدا کرده و از آن بزرگوار استمداد نمائیم؟
آری؛ تنها راه نجات از نابودی و هلاکت در دوران غیبت، تمسک به ولایت و امامت آن بزرگوار ?و زیاد دعا نمودن برای تعجیل ظهور آن حضرت است.

سلام بر مولای غدیر

سلام بر تو ای ولّی خدا … تو اول مظلوم امّت اسلامی ـ و اولین فردی هستی که حق تو غصب گردید ـ امّا صبر کردی و به حساب خدا آوری ـ تا به یقین رسیدی و شربت شهادت نوشیدی…

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.