«علی اکبر(ع)» الگوی شجاعت و ادب
23 اسفند 1400 - 18:04
30
حضرت علی اکبر(ع) به بهترین نحو در دامان پدر بزرگوارش حسین(ع) تربیت شدند و درس اخلاق، شجاعت، ادب و ولایتمداری را آموخت؛ ایشان همچون پیامبر گرامی اسلام (ص) لبخند بر روی لب داشت و مهربانی و خوش اخلاقی را در رفتار و کردار خود نمایان کرده بود.
پ
پ

یازدهم ماه شعبان، سالروز خجسته میلاد حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان است، روزی که خداوند جوانی را همانند پیامبر اکرم (ص)، در ضمیر پاکی ها، به دور از گناه و پلیدی ها، شجاع و نور حق و حقانیت را به حضرت اباعبدالحسین (ع) عنایت می کند.

علی اکبر(ع) شبیه‏‌ترین شکوفه‏‌های ازل به پیامبر (ص) است و همه عطرش را می‏‌شناسند؛ نارنج‏‌ها، ابرها، باد‌ها و گنجشک‌‏ها. نامش در خون همه گلبرگ‏‌های زیبا جریان دارد و همه عطر‌ها از مهربانی اش سرچشمه می‏‌گیرند.

*ولادت آینه طلعت نورانی احمد

در روز یازدهم شعبان سال سی و سوم هجرت ستاره ای پرفروغ در آسمان خاندان عصمت هویدا گردید که درخشش و تابش آن شیعیان و اصحاب ائمه را در موجی از شادی و شعف فرو برد و این دُرّ درخشان کسی جز علی اکبر نیست که در شهر مدینه و در بیت امامت دیده به جهان گشود و کسی جز علی اکبر(ع) نبود.

شرایط خانوادگی و محیط پرورش او پاکیزه ترین و عالی ترین مکان بود، این کودک تحت عنایت ویژه پدر و در سایه توجّهات عمویش امام حسن علیه السلام و در دامان مادرش لیلی پرورش یافت، با ولادت وی رایحه عطرآگین رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در فضای خانه امام حسین علیه السلام بیش از پیش استشمام می گردید؛ هر کس بر او می نگریست، انگشت حیرت به دندان می گرفت چرا که گویی فروغ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را نظاره گر است.

حضرت امام حسین علیه السلام نام وی را علی نامید تا نام پدر را در جامعه اسلامی برخلاف تبلیغات مسموم و شایعات امویان، احیا کند؛امام حسین علیه السلام در تربیت وی و آموزش قرآن و معارف اسلامی و اطلاعات سیاسی و اجتماعی به او تلاش زیادی به عمل آورد و از وی یک انسان کامل و نمونه ساخت؛ به طوری که شگفتی همگان، به ویژه دشمنانش را بر انگیخت.

حضرت علی اکبرعلیه السلام، جوانی خوش چهره، زیبا، خوش زبان و دلیر بود و از جهت سیرت و خلق و خوی و رخسار، شبیه ترین مردم به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بود و شجاعت و رزمندگی را از جدش علی ابن ابی طالب علی السلام به ارث برده و جامع کمالات و صفات پسندیده و نیک بود.

حضرت علی اکبر علیه السلام به عبادت و راز و نیاز با خداوند عشق می ورزید؛ در راه فراهم آوردن نیازهای بندگان خدا کوشا بود؛ ایمان راسخ، شجاعت و شهامت به او بخشیده بود و در طریق دانش و معرفت به کمالاتی نایل و چشمه های حکمت در روح و روانش جاری گشته بود؛ محدثی بنام بود و از جدّش روایت نقل می کرد.

*حضرت علی اکبر علیه السلام؛ الگوی جوانان

جوانی، بهار عمر و فصل طربناک زندگی است؛ هیچ دوره ای از زندگی چون روزگار جوانی، سرسبز و خرّم نیست و هیچ انسانی همانند زمان جوانی، توان مند و پرانرژی نیست؛ بسیاری از پیروزی ها و کامیابی ها، تنها در سایه جوانی امکان پذیر است و بسیاری از آرزوها و هدف ها، فقط در فرصت جوانی قابل دست یابی است.

جوانی فرصتی است که بر خلاف بسیاری از فرصت های دیگر، تنها یک بار در اختیار همه قرار می گیرد و چون به انجام خویش برسد، هرگز امکان تکرار نخواهد داشت پس «فرصت جوانی»، طلایی ترین فرصت ها و ناب ترین موهبت هاست و نمی توان در این نکته تردید کرد که هدر دادن روزگاران خوش جوانی و تباه کردن این بهار زندگانی، به اندوهی انبوه و حسرتی متراکم خواهد انجامید، اما این روزگار، اقتضاهایی دارد؛ اقتضاهایی که بخشی از آنها به جوان بر می گردد و بخشی نیز به آن ها که با جوان در تعامل هستند.

آن ها که به جوان بر می گردد، «نازها» و «نیازها»ی جوانی است؛ نازها، یعنی «سرزندگی، شیک پوشی، آراستگی، جمال گرایی، آرمان گرایی وغیره؛ و «نیازها» شامل عبادت و تضرع؛ دانش اندوزی، مهار و تعدیل غرایز، تهذیب نفس، ورزش، مطالعه، مسئولیت پذیری و غیره است.

جوان، محتاج اسوه و الگوست؛ اسوه و الگوی جوان، باید جوان باشد؛ تا فضایل و کمالات این جوان دست یافتنی و ملموس باشد و قرآن برای زندگی بشر، اُسوه و الگو معرفی می کند؛ «و لکم فی رسول الله اسوه حسنه». اگر پیامبر و سبک زندگی نبوی اسوه و الگوست، هر شخص و سبک دیگری اگر بخواهد اسوه و الگو باشد، باید رنگ و بوی پیامبر را داشته باشد و «اشبه الناس خلقاً خُلقاً و منطقاً برسول الله» باشد.

تربیت شایسته امام حسین (ع) سبب شد که علی اکبر(ع) به بهترین صفات کمال آراسته شود و عواملی همچون: اصالت خانوادگی، تربیت و وراثت، کسب علم و فضایل که از عناصر تشکیل دهنده شخصیت هر کس است، در وجود و زندگی او فراهم بود.

خلق و خوی علی اکبر(ع)و رفتار و حرکات و ادب و متانتش در حدّ اعلای برجستگی و درخشندگی بود آن گونه که گفته و نوشته اند، رفتارش یادآور حرکات و رفتار پیامبر خدا (ص) بود و همین سبب می گشت تا در چهره او شخصیت پیامبر را مشاهده نمایند و با دیدن او یاد حضرت رسول (ص) را در ذهن ها زنده کنند. علی اکبر(ع)، نسخه ای برابر با اصل نسبت به رسول خدا و شاخه ای از آن شجره طیبه و ریشه پاک بود و وارث همه خوبی های خاندان عصمت و طهارت به شمار می رفت.

حضرت علی اکبر (ع)، از جوانی مجموعه ای از خوبی ها و فضیلت ها و نمونه ای روشن از فضایل عترت پاک پیامبر(ص) بود. حتی کسی چون معاویه هم که دشمن خاندان عصمت بود، به فضایل او اقرار داشت.

*جایگاه و شخصیت خاص حضرت علی اکبر(ع)

هر سال روز ولادت علی اکبر (ع) به عنوان روز جوان جشن گرفته می‌شود؛ اما خوب است شناخت بیشتری در خصوص شخصیت آن امام پیدا کنیم و به همین علت به سراغ یکی از کارشناسان مذهبی رفتیم. حجت الاسلام «محمدرضا محمدی» امام جمعه طبس در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: در کتاب های تاریخی از جمله منتهی الآمال روز یازدهم شعبان را روز ولادت حضرت علی اکبر(ع) معرفی کرده اند.

وی با بیان اینکه حضرت علی اکبر(ع) شخصیت و جایگاه خاصی داشتند، افزود: به همین علت روز ولادت ایشان به نام روز جوان نامگذاری شده است و مقام معظم رهبری به این موضوع صحه گذاشته اند.

در مورد فضایل حضرت علی اکبر(ع) بفرمایید و اینکه چه خصوصیات اخلاقی آن حضرت را در میان جوانان آن دوران و حتی در طول تاریخ ممتاز کرده است؟ایشان از اخلاق و ادب خاصی برخوردار بودند و زیر سایه پدر بزرگوارشان به یک شخصیت ممتاز تبدیل شدند.

حضرت علی اکبر(ع) یک جوان خوش سیما، خوش اخلاق و خوش سخن و بسیار مودب بودند و با پدر و مادر خودشان بسیار با احترام رفتار می کردند و رفتار و گفتار بی نظیری داشتند و مشتاق و عاشق شهادت بودند.

حضرت علی اکبر(ع) از ایمان راسخ برخوردار بودند و شجاعت، ادب و اخلاق مداری ایشان از جمله ویژگی هایی است که باید مورد نظر و توجه جوانان قرار گیرد و هیچ گاه باعث رنجش خاطر پدر و مادر خود نشوند.

در مورد سن و ازدواج حضرت علی اکبر(ع)بفرمایید؟ سن ایشان از ۱۸ تا ۲۴ سال نقل کرده اند و با توجه به اینکه ایشان به نام علی اکبر و امام سجاد (ع) به نام علی اوسط نامیده شده است پس ایشان باید سنشان بیشتر از امام سجاد(ع) باشد.

در تاریخ آمده است که سن امام سجاد(ع) در کربلا ۲۲ سال بود پس با این حساب حضرت علی اکبر(ع) باید ۲۴ ساله باشند و در این صورت ممکن است دارای همسر باشند و در مورد داشتن فرزند اطلاعاتی حضور ذهن ندارم.

حضرت علی اکبر(ع) از چه جهاتی به پیامبر(ص) شباهت داشتند؟ از نظر خلقت قیافه ایشان بسیار شبیه پیامبر گرامی اسلام(ص) بودند و هر زمان که امام حسین (ع) دلشان برای جد بزرگوارشان تنگ می شد به سیمای حضرت علی اکبر(ع) می نگریستند.

از نظر اخلاق نیز حضرت علی اکبر (ع) همچون پیامبر گرامی اسلام (ص) لبخند بر روی لب داشت و مهربانی و خوش اخلاقی را در رفتار و کردار ایشان قابل مشاهده بود و کلامشان شبیه کلام پیامبر اکرم(ص) بود.

نقش حضرت علی اکبر (ع) در حفظ امامت بفرمایید؟ ایشان جان خود را در راه امامت و ولایت تقدیم کردند و فرمان ولایت را به جان خریدند و اجازه ندادند تا کسی به امامت و ولایت تعدی کند.

حضت علی اکبر(ع) اولین شهید بنی هاشم در کربلا بودند و جان فدای امام حسین(ع) بودند و به جوانان جهان درس ولایت مداری و وفاداری آموختند و در دفاع از حق و مبارزه با باطل از هیچ تلاشی دریغ نداشتند.

چه توصیه ای به جوانان دارید؟ امیدواریم جوانان امروز الگویشان در رفتار و ادب حضرت علی اکبر(ع) باشد و ارتباط خود را با خداوند افزایش دهند و مانند ایشان جوانمردی را پیشه کنند.

داشتن انرژی و سرزندگی از ویژگی های جوانان است و اگر این ویژگی ها در راستای ارتباط با خدا همراه شود و قطعا می توانند همانند علی اکبر (ع) در جهت حفظ اسلام و ولایت گام بردارند.

اگر این ویژگی ها با دین و ایمان همراه نباشد ممکن است جوانان به یک نیروی مخرب در جامعه تبدیل شوند و در مسیر نقشه های دشمنان اسلام و ایران گام بردارند و سبب ترویج و گسترش آسیب های اجتماعی در جامعه شوند.

سخن آخر؛

ولادت حضرت علی اکبر(ع) فرصتی بزرگ برای جوانان است تا با شخصیت و ویژگی های اخلاقی ایشان بیش از گذشته آشنا شوند و ایشان در اوج جوانی در مسیر حفظ ولایت و امامت گام برداشتند و به جوانان آموختند که شهادت و دفاع از حق تنها راه سعادتی است که باید پیموده شود.

ای کاش در این روزها که دشمنان با تبلیغات و رسانه های زرد خود مشغول به ترویج آسیب های اجتماعی، بی اخلاقی و بی حجابی در ایران اسلامی هستند و تیرهای نامرئی دشمن در حال اصابت به قلب های جوانان است یک تلنگری ایجاد شود تا جوانان از خواب غفلت بیدار شوند و همچون حضرت علی اکبر(ع) نقشه های دشمن را نقش بر آب کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.