عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی جوان زمینه‌ساز ظهور است/ آماده شدن برای ظهور به تغییر فرهنگی نیاز دارد
21 بهمن 1399 - 19:30
29
حجت‌الاسلام نصوری با بیان‌اینکه برای آمادگی ظهور نیازمند تغییر فرهنگی هستیم، گفت: تجددخواهی، ظلم‌ستیزی، آرمان‌گرایی، مبارزه‌جویی و عدالت‌خواهی و مسئولیت‌پذیری ویژگی‌هایی است که جوان را موتور محرکه زمینه‌سازی ظهور می‌کند.
منبع : خبرگزاری شبستان
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت نامگذاری هفتمین روز از دهه مهدویت در سال جاری با عنوان «جوان، تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور» با حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در این باره گفتگویی داشته ایم که تقدیم حضورتان می شود:

تکیه بر توان و استعداد نسل جوان در فرهنگ اسلامی به ویژه برای عصر غیبت و زمینه سازی ظهور چه تعریف و جایگاهی دارد؟

هم در روایات و هم در آیات، هم در عصر بعثت نبوی(ص) و هم در زمان حیات و ظهور ائمه(ع) و نیز در عصر غیبت و دوران ظهور جوانان سرلوحه امور بوده و خواهند بود، حتی در روایات تصریح شده امام زمان(عج) پس از  ظهور، ظاهری جوان دارند و جوان به نظر می رسند.

قرآن در آیات متعدد جوانان را سرلوحه امور مهم معرفی کرده است، برای مثال در سوره مبارکه انبیاء، آیه ۶۰ حضرت ابراهیم(ع) را به عنوان جوان بت شکن مثال می زند که قهرمان توحید است و با صراحت و استدلال مقابل جهالت می ایستد.

در آیه ۱۰۲ سوره مبارکه صافات از حضرت اسماعیل(ع) به عنوان جوان صبور یاد می کند، در سوره مبارکه یوسف آیه ۲۲  حضرت یوسف(ع) به عنوان جوان پاکدامن معرفی می شود، از موسی نبی(ع) به عنوان جوان غیور یاد کرده که در مقابل بت و فرعون ایستادگی کرد.

در حیات پیامبر(ص) و ائمه علیهم السلام اتکا به نیروهای جوان و ارزشی چقدر در سیره آن حضرات(ع) وجود داشته است؟

در عصر پیامبر(ص) جوانان با ایشان هم‌پیمان شدند و ایشان با جوانان مشورت می کردند و امور را به آنان می سپردند، چنان که مصعب بن عمیر را به عنوان سفیر به مدینه فرستادند و ماموریت بیان احکام و قرآن را به وی سپردند؛ زبیر بن ثابت را مامور کردند که خط  و زبان یهود و مسیحیت را یاد بگیرد. این یعنی کادرسازی حضرت رسول(ص) با سرمایه گذاری روی جوانان انجام شد.

ایشان در لیله المبیت، حضرت امیر(ع) را مامور آن وظیفه عظیم قرار دادند، و جعفر بن ابیطالب(ع) را که جوان بود به رهبری مسلمانان در حبشه برگزیدند.

زید بن حارثه تنها صحابی حضرت رسول(ص) که نامش در قرآن آمده نیز جوان بود، همچنین است جابربن عبدالله انصاری  که بسیار پرشور و پرهیجان بود و اهل سکوت نبود و در ۱۹ غزوه از ۲۱ غزوه رسول خدا(ص) را همراهی کرد.

سعدبن مالک بن سنان که در بحث علم و دانش سرآمد بود نیز از اصحاب جوان ایشان محسوب می شد، همچنین بود عتاب بن اثیر ۲۱ سال داشت و اولین امیر مکه بعد از فتح شد.

اینها مصادیق واگاری مسئولیت ها به جوانان و نقش سازنده آنها در صدر اسلام است.

در دوران بعد از انقلاب اسلامی که با داعیه زمینه سازی برای ظهور به پیروزی رسید و حیات یافت، واسپاری مسئولیت ها و اعتماد به جوانان چقدر پررنگ بوده است؟

در دفاع مقدس شهید باقری با آن رشادت ها و تاثیرگذاری ها ۱۸ ساله بود، شهید محلاتی جوانی مجتهد بود و حرکت را به سمت جهاد پیش برد. برادران باکری، شهید صیاد شیرازی و شهید حاج قاسم سلیمانی همه از جوانانی بودند که با همت آنها سرنوشت جنگ چنان رقم خورد و جبهه استکبار با شکست مواجه شد.

باید توجه داشت هر جا جوانان امام و حجت خدا را یاری دادند حرکت ولی خدا پیش رفته چه در زمان پیامبر(ص)، چه در عصر ائمه اطهار(ع) و چه در زمان غیبت امام مهدی(ع).

جوان چه استعداد و ظرفیتی دارد که در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری نیز رسالت اصلی ساخت تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی برای ظهور را بر عهده آنها دانسته اند؟

در بیانیه گام دوم انقلاب هم مخاطب رهبری معظم، جوانان به عنوان موتور محرکه تمدن سازی هستند، چراکه جوان صفای باطنی بالایی دارد و حرکت طلبی‌اش به نتیجه می رسد.

ما برای آمادگی ظهور نیازمند تغییر فرهنگی هستیم. جوان زیباطلب است و چون در دولت مهدوی شرق تا غرب عالم زیبا است، جوان با نگاه به این تصویر برنامه ریزی و عمل می کند.

سومین ویژگی جوان، شهامت و نشاط  است، و چهارمین ویژگی موثر او در تمدن سازی و زمینه سازی برای ظهور، نوگرایی، تجددطلبی و به‌روز بودن است. چراکه حکومت مهدوی، حکومت تغییر و تحول است: «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ».

وقتی یک ویروس مثل کرونا بشر را زمین گیر می کند، پس باید تحول جهان فراتر از این جریان باشد، تغییر جهان به فضایی وسیع تر نیاز دارد و نوگرایی و تجددطلبی انسان را به تغییر می رساند.

متاسفانه، جهان امروز اخلاق‌مدار، فضیلت‌‌محور و کرامت‌محور نیست اما روحیه جوان می تواند به این سمت حرکت کرده و تحولاتی را رقم بزند.

چه ویژگی های دیگری در جوان وجود دارد که او را با اهداف دولت کریمه امام زمان(عج) هم مسیر و هم راستا می کند؟

جوان ظلم ستیز است، ظلمی که در دنیا به بشریت می شود باید از بین برود وقتی ظلم فراگیر شود روحیه ظلم ستیزی جوان فعال می شود.

جوان فداکار و اهل ایثار و گذشت است، دفاع مقدس و دیگر نقاط عطف تاریخ این روحیه را به خوبی نشان می دهد، جوان عاشق امام و ولی خدا است.

مبارزه جویی و عدالت خواهی نیز از ویژگی های جوان و موثر در زمینه سازی برای ظهور است. حضرت علی اکبر(ع) در واقعه کربلا چنین بودند و خطبه ای که در روز عاشورا خواندند به خوبی این روحیه را نشان می دهد.

علاوه بر این، مسئولیت پذیری و تکلیف گرایی اجتماعی جوان علاوه بر تکلیف نیز از دیگر ویژگی هایی است که در آمادگی برای ظهور و تمدن سازی نقشی موثر دارد این تکلیف گرایی ابعاد فردی و اجتماعی دارد.

از نظر وفاداری به اهل و پیمان، نسل جوان چه استعدادی دارد و این خصیصه او در زمینه سازی برای ظهور چه تاثیری دارد؟

در دعای عهد می خوانیم: «عَهْدا وَ عَقْدا وَ بَیعَةً لَهُ فِی عُنُقِی»؛ وفاداری در عصر اهل بیت(ع) نسبت به حجت خدا و در عصر غیبت نسبت به ولی فقیه به خوبی دیده می شود، مثل شهدای مدافع حرم ازجمله شهید حججی. در طول تاریخ اسلام هر جا نیروها وفادار بوده اند، امام حرکت رو به جلو داشته است؛ اینکه امیرالمومنین(ع) در شهادت مالک اشتر گریستند برای وفاداری وی بود.

علاوه بر این، صمیمیت و مقبولیت نسبت به مقام امام و ولی خدا، آرمان گرایی و مطلوب خواهی نیز از ویژگی هایی است که جوانان با آن زمینه ساز ظهور می شوند. آرمان نهایی، توحیدمحوری است.

اگر این جوان امروزی بخواهد برای ظهور آماده باشد باید این ویژگی ها را در خود ایجاد کند و رشد دهد. علاوه بر اینها جوان باید با اقسام جهالت ها اعم از دینی، اخلاقی، اعتقادی، سیاسی، بی بصیرتی، فرهنگی، تبلیغی و حرمت شکنی ها به اهل بیت(ع) و بدعت ها مبارزه کند یعنی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور باید مفاسد اخلاقی از بین برود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.