شرایط ظهور با علائم ظهور چه فرقی دارند؟
15 بهمن 1401 - 16:03
24

پاسخ: شرایط یک پدیده به اموری گفته می شود که آن پدیده، به آنها بستگی وجودی دارد و تا آنها نباشند، آن شیء بوجود نمی آید. طبق این تعریف، شرایط ظهور به اموری اطلاق می شود که امر ظهور امام زمان علیه السلام به آنها وابسته بوده و تا آنها محقق نشوند، ظهور رخ نخواهد […]

پ
پ

پاسخ: شرایط یک پدیده به اموری گفته می شود که آن پدیده، به آنها بستگی وجودی دارد و تا آنها نباشند، آن شیء بوجود نمی آید. طبق این تعریف، شرایط ظهور به اموری اطلاق می شود که امر ظهور امام زمان علیه السلام به آنها وابسته بوده و تا آنها محقق نشوند، ظهور رخ نخواهد داد. اما علائم ظهور، به اموری گفته می شود که بیانگر نزدیکی امر ظهور می باشند و تحقق هر یک از آن ها، نشانه نزدیک ترشدن فرج و ظهور امام عصر علیه السلام است.

تفاوت اصلی و اساسی بین شرایط و علائم ظهور این است که وابستگی ظهور به شرایط، یک ارتباط و وابستگی وجودیِ تام و حقیقی است؛ ولی علائم برای ظهور، فقط حالت کاشفیّت دارند.البته کنار این اختلاف، می توان به تفاوت های دیگر نیز اشاره کرد؛ ازجمله:

۱٫ نشانه های ظهور، به صورت پراکنده و جدا از هم می تواند رخ دهند و در نهایت، ظهور امام زمان علیه السلام حادث شود؛ ولی شرایط باید باهم و کنار یک دیگر، تحقق یافته و موجود باشند، تا امام زمان علیه السلام ظهور کند.

۲٫ به علت عدم ارتباط وجودی بین علائم با ظهور، امکان دارد یک علامت یا برخی از علائم اتفاق نیفتند یا دریک زمان حادث شوند و پایان پذیرند و بعد از آن ظهور واقع شود؛ ولی برای تحقق ظهور، باید همه شرایط (باهم) موجود باشند؛ لذا در صورت نبودن حتی یک شرط، ظهور امام مهدی علیه السلام محقق نمی شود.این، به علت رابطه وجودی بین شرط و مشروط (ظهور) است.

۳٫ علائم چون حالت نشانه بودن را دارند، لذا ممکن است یک علامت، بعد از ظهور (مثلا روز بعد) اتفاق بیفتد؛ ولی شرایط، باید پیش از ظهور موجود باشند.البته تفاوت های دیگری نیز وجود دارد.

منبع : کتاب آفتاب مهر

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.