سیمای مهدویت در قرآن ( قسمت چهاردهم )
28 اسفند 1399 - 10:19
20
وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا .بگو که حق آمد وباطل نابود شد که البته باطل رفتنی ونابود شدنی است.
پ
پ

(۱۴) سوره اسراء، آیه ۸۱

﴿ وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا ﴾.
بگو که حق آمد وباطل نابود شد که البته باطل رفتنی ونابود شدنی است.
در این آیه شریفه، طبیعت حق وباطل مورد بحث است که باطل نابود شدنی است اگرچه جولانی دارد ولی دوام وبقایی نخواهد داشت وسرانجام پیروزی از آن حق وطرفداران حق خواهد بود. در برخی از روایات جمله (جاء الحق وزهق الباطل) به قیام مهدی موعود (علیه السلام) تفسیر شده است. قال الباقر (علیه السلام): (اذا قام القائم ذهبت دولة الباطل).
امام باقر فرمود: معنای این آیه این است: هنگامی که امام قائم (علیه السلام) قیام کند. دولت باطل برچیده می شود(۱).
در روایت دیگری به ما رسیده است هنگامی که مهدی (علیه السلام) تولد یافت بر بازویش این جمله نقش بسته بود. (جاء الحق وزهق الباطل. ان الباطل کان زهوقا)(۲).
البته مفهوم این چنین اخبار وروایات انحصار معنای وسیع آیه به این مصداق نیست. بلکه قیام مهدی موعود (علیه السلام) از روشنترین مصداقهای آنست که نتیجه اش پیروزی نهایی حق بر باطل در سراسر جهان است. در روز فتح مکه پیامبر خدا وارد مسجد الحرام شد وتعداد زیادی بت را که مربوط به قبائل عرب برگرد خانه کعبه چیده شده بود هر یک را پس از دیگری با عصای خود سرنگون ساخت وپیوسته می فرمود: (جاء الحق وزهق الباطل. ان الباطل کان زهوقا).

(۱) نور الثقلین، جلد ۳، ص ۲۱۲، روضه کافی، ص ۲۸۷.
(۲) نور الثقلین، جلد ۳، ص ۲۱۳.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.