سیمای مهدویت در قرآن (بخش چهارم)
11 اسفند 1399 - 8:22
21
الم٭ ذلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدیً لِلْمُتَّقِینَ٭ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ .الم. از اسرار ورموز قرآن است. این کتاب که هیچ تردیدی در آن نیست. روشنگر راه پرهیزکاران است. آنانکه به غیب ایمان آوردند ونماز را بر پای دارند واز آنچه به ایشان روزی داده ایم انفاق می کنند.
پ
پ

(۴) سوره بقره، آیه ۱-۳
﴿ الم ٭ ذلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدیً لِلْمُتَّقِینَ ٭ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ ﴾.
الم. از اسرار ورموز قرآن است. این کتاب که هیچ تردیدی در آن نیست. روشنگر راه پرهیزکاران است. آنانکه به غیب ایمان آوردند ونماز را بر پای دارند واز آنچه به ایشان روزی داده ایم انفاق می کنند. در آیات مورد بحث ویژگیهای متقین وپرهیزکاران مطرح شده است که عبارتند از:
۱- ایمان به غیب ۲- اقامه صلوة ۳- انفاق ایمان به غیب نقطه جدایی مومنان از غیر مومنان است.
مومنان مرز جهان ماده را شکافته وخود را از چهار دیواری آن گذرانده اند.
آنان با این دید وسیع با جهان فوق العاده بزرگتری ارتباط دارند در حالی که مخالفان آنان اصرار دارند انسان را هم چون حیوانات در چهار دیواری جهان ماده محدود کنند.
واژه ی غیب کلمه غیب، شامل جهان ماوراء حس است چنانکه شهود نقطه ی مقابل آن است وبه معنای عالم محسوسات است. غیب در اصل به معنی چیزیست که پوشیده وپنهان است وچون عالم وراء محسوسات از حس ما پوشیده است به آن غیب گفته می شود.
در قرآن کریم می خوانیم: «عالم الغیب والشهادة هو الرحمن الرحیم». خداوندی که به غیب وشهود، پنهان وآشکار داناست واوست خداوند بخشنده ورحیم(۸).
واگر می بینیم در برخی از روایات ائمه معصومین (علیهم السلام) غیب در این آیه را به امام غائب حضرت مهدی موعود (علیه السلام) تفسیر کرده اند (که به عقیده شیعه هم اکنون زنده است واز دیده ها پنهان است).
در حقیقت می خواهند وسعت معنای ایمان به غیب وشمول آن را حتی نسبت به امام غائب (علیه السلام) مجسم سازند.
قال الصادق (علیه السلام): «المتقون شیعة علی (علیه السلام) والغیب فهو الحجة الغایب». امام صادق (علیه السلام) در جواب سائل که از او پیرامون این آیه توضیح خواست می فرماید: متقیان شیعیان علی (علیه السلام) هستند وغیب همان حجت پوشیده از نظرهاست(۹).
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلّم): طوبی للصابرین فی غیبته. طوبی للمتقین علی محبتهم.
اولئک من وصفهم الله فی کتابه: فقال: الذین یومنون بالغیب: ثم قال اولئک حزب الله. الا ان حزب الله هم الغالبون.
جابر بن عبدالله انصاری از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلّم) در حدیثی که امامان دوازده گانه را می شمرد چنین نقل می کند که رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلّم) فرمود: خوشا به حال صبرکنندگان در زمان غیبت قائم.
خوشا به حال کسانی که بر محبت ائمه دوازده گانه پا بر جا می مانند همانها هستند که خداوند در کتاب خود قرآن این چنین وصفشان نموده آنانکه به غیب ایمان آورند آنگاه فرمود: آنان حزب خدایند.
آگاه باشید که حزب خداوند پیروزند(۱۰)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.