آيا انحصار ياران حضرت مهدی(عج) به ۳۱۳ نفر، يك نوع تبعيض نيست؟
10 بهمن 1401 - 15:56
15

پاسخ: بايد توجّه داشت كه ياران حضرت، منحصر در سیصد و سیزده نفر نيست؛ زيرا، حضرت، داراي سه گروه يار است كه گروه اول آنان، سیصد و سیزده نفرند. اينان، فرماندهان و بزرگان لشكر حضرت محسوب می­شوند و مواليان ايشان­اند. طبيعي است كه هر لشكر، تعدادي محدود فرمانده دارد و بقيه، تحت نظر اينان در […]

پ
پ

پاسخ: بايد توجّه داشت كه ياران حضرت، منحصر در سیصد و سیزده نفر نيست؛ زيرا، حضرت، داراي سه گروه يار است كه گروه اول آنان، سیصد و سیزده نفرند.

اينان، فرماندهان و بزرگان لشكر حضرت محسوب می­شوند و مواليان ايشان­اند. طبيعي است كه هر لشكر، تعدادي محدود فرمانده دارد و بقيه، تحت نظر اينان در لشكر حضرت به سر مي­برند و امام را ياري مي­كنند. پس اين نوع انحصار، تبعيض نيست، با توجه به اين كه ياران گروه دوم را لشگر ده هزار نفری و یاران گروه سوم را عموم مؤمنان تشكيل مي­دهند.

گفتنی است که دليل خاصي در اين كه چرا ياران گروه اول ۳۱۳ نفر هستند وارد نشده است. شايد بتوان گفت: اين كه تعداد ياران امام مهدي(علیه السلام) همچون ياران پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در جنگ بدر ۳۱۳ نفر است براي آن است كه ياد و خاطره جنگ زيباي بدر زنده شود. جنگي كه مسلمانان عده كمي بودند با تجهيزات نامناسب، و فقط تكيه بر خدا داشته و با ايمان وارد معركه جنگ شدند. هدف حفظ اسلام و دين بود. امداد‌هاي خاص و ويژه الهي نازل شد، چنانچه در ابتداي سوره انفال (آیات ۷ – ۱۴) به آن اشاره شده است. جنگي كه همه گروه‌هاي مسلمان آن زمان، در آن حضور داشتند. افراد سپاه از همه اقشار و سنين مختلف تشكيل شده بود و پيروزي قاطع مسلمانان در آن رقم خورد. بسياري از سران مشرك و كافر سپاه مكه كشته شدند، اين جنگ سرآغاز بسيار زيبايي براي شروع حركت اسلام بود.

منبع : کتاب آفتاب مهر

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.