قرآن ، مهدی (عج) و جوانان
29 بهمن 1399 - 12:49
39
قرآن کلام خداوند است که دستورات الهی در آن نهفته است و انسان میتواند به وسیله انس با قرآن بهره های زیادی ببرد ؛ به خصوص جوانان هرچه به قرآن نزدیک شوند ، صفا و معنویت خاصی در آنها جلوه گر خواهد شد و به همان نسبت از انحرافات و فساد اخلاقی به دور خواهند بود.
پ
پ

امام سجاد (ع) میفرماید :
اگر تمام اهل مشرق و مغرب از دنیا برود ، هرگز از تنهایی وحشت نمیکنم ، هنگامی که قرآن همراه من باشد . (کافی ، ج ۲ ، ص ۴۴۰)
درباره جوان و سیمای او و ویژگی ها و مصادیقی از جوانان موفق در طول تاریخ ، مطالبی بیان کرده که به برخی از آنان اشاره میشود :
۱- جوان بت شکن
حضرت ابراهیم (ع) یکی از چهره های قرآن است که مبارزات و مناظره های دوره های جوانی او در آخرین کتاب آسمانی جلوه های ویژه ای دارد . او با جرات ، صراحت و صلابت ، همراه منطق ، استدلال و قدرت ، انسان های زمان خود را به یکتاپرستی دعوت نموده و بت های بی فایده را با تبرش شکست و نابود کرد و تلی از چوب و سنگ به وجود آورد .
۲- جوان صبور
حضرت اسماعیل (ع) وقتی به حدّ رشد رسید ، پدر بزرگوارش به او گفت : << من در خواب دیده ام تو را سر میبرم . نظرت در این باره چیست ؟ >> ( صافات ، آیه ۱۰۲ )
اسماعیل جوان نیز جانانه و سربلند جواب داد : << ای پدر ! آنچه خداوند متعال به تو امر کرده است ، انجام بده ؛ به خواست خداوند ، من را از بردباران خواهی یافت >> . (صافات ، آیه ۱۰۲)
۳- جوان پاک دامن
حضرت یوسف (ع) که برابر خواهش های نفسانی زلیخا حاضر به معصیت نشد (یوسف ۲۲ -۲۳) بی گناه به زندان افتاد . در زندان ، با تعبیر خواب دو جوان ، سیمای نیکوکاری ، علم ، اندیشه و فراست این جوان پاک دامن بر دیگران آشکار شد . (یوسف ۳۶) نفس ستیزی حضرت یوسف (ع) در هنگام مهیا بودن شرایط گناه ، الگویی برای همه جوانان میباشد .
۴- جوان پاک سرشت
حضرت یحیی (ع) در زمان پسرخاله اش ، حضرت عیسی (ع) هنگامی که عیسی (ع) هنوز میان مردم زندگی میکرد و به آسمان صعود نکرده بود ، برابر پادشاه خطاکار و معصیت طلب زمانش ایستاد ، و این امر ، موجب شهادتش گردید . حضرت یحیی (ع) در مبارزه با ظلم زمان و همراه نشدن با آن ، الگویی برای همه جوانان است .
۵- جوان پند پذیر
فرزند لقمان ، جوانی است که پای سخنان پدر می نشیند . لقمان حکیم ، آنقدر سخنانش مهم است که خداوند متعال برخی از آنان را در قرآن کریم برای ما به یادگار نهاده است و یک سوره قرآن نیز به نام او است . اما نکته مهم این است که فرزند جوانش مورد خطاب قرار گرفته و این سخنان برای همه جوانان در همه ایام آموزنده است . (لقمان ۱۳)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.