رابطه با حضرت مهدی(عج) است که به ما ارزش می دهد
12 تیر 1400 - 8:43
29
اسکناس یک تکه کاغذ است چیزی که به آن ارزش می دهد نخی است که در وسط آن قرار دارد. این نخ ارتباط با مهدی عجل الله و رابطه ما با خدا است. نگذارید این نخ پاره شود!
پ
پ

خداوند در آیه ۲۰۰ سوره مبارکه آل عمران می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! (در برابر مشكلات و هوسها) استقامت كنيد و (در برابر دشمنان نيز) پايدار باشيد (و ديگران را به صبر دعوت كنيد) و از مرزها مراقبت كنيد و از خداوند پروا داشته باشيد، شايد كه رستگار شويد.»
نکته ها:
۱٫امام صادق(ع) در تفسیر این آیه چنین فرمودند: «در برابر واجبات صبر کنید در برابر مشکلات صبر کنید و از پیشوایان خود دفاع کنید.»[۱]
۲٫ همچنین امام باقر(ع) در مورد این آیه فرمودند: «بر انجام واجبات الهی صبر کنید و در برابر دشمنان پایداری کنید و مراقب و مرتبط با امامتان –که به انتظارش هستید- باشید.»[۲]
۳٫این آیه در چند مرحله به صبر در برابر انواع حوادث و مصائب توصیه می کند و مومنان سفارش می نماید که در برابر ناگواری های شخصی و هوس ها صبر کنند (اصْبِرُوا)، در برابر فشارهای کفار مقاومت بیشتری کنند (صَابِرُوا) و در حفظ مرزهای جغرافیایی از هجوم دشمن و نیز حفظ مرزهای اعتقادی و فکری از طریق مباحث علمی و نیز حفظ مرز دل ها از هجوم وسوسه ها بکوشند.
۴٫تا در مشکلات فردی صابر نباشیم نمی توانیم در برابر دشمن دین، مقاومت کنیم « اصْبِرُوا… صَابِرُوا…»
۵٫نباید از دیگران عقب، اگر کفار در کفر خود مقاومت می کنند، کشته می دهند و مال خرج می کنند ما نیز باید در راه خدا با جان و مال پایداری کنیم. «صَابِرُوا»
۶٫اسلام دین ارتباط است، ارتباط با خدا، پیامبران علیهم السلام، ائمه علیهم السلام و مردم. «رَابِطُوا»
۷٫صبر و مصابره و مرابطه باید جهت دار باشد و در مسیر تقوا و رضای الهی قرار بگیرد. وگرنه کفار هم این امور را دارند «صابِروا وَ رابِطوا وَاتَّقوا اللهَ. »
۸٫رابطه ما با امام باید رابطه علمی، عاطفی، عملی و رفتاری باشد. یعنی باید با مغز و فکر، امام را بشناسیم با دل و عشق و عاطفه، مرید، مخلص، عاشق و مطیعش باشیم و در عمل هم گوش به حرف او بدهیم.
۹٫اگر بخواهیم با امام زمان(عج) رابطه داشته باشیم باید بعد از شناخت، با ایشان رابطه عاطفی برقرار کنیم. قرآن می فرماید: «إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها» [۳] «اگر کسی به شما سلام کرد شما جواب گرم تر بدهید». پس وقتی می گویید: «السلام علیک یا مهدی، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)»، امام زمان (عج) سلام شما را می شنود و جواب گرم تری به شما می دهد.
اصلا همین که ما می توانیم به امام زمان(عج) سلام می کنیم، پیدا است که او ما را لایق دانسته با ایشان حرف بزنیم. زیارت آل یاسین زیارتی است که در آن به وسیله سلام با امام زمان(عج) ارتباط معنوی پیدا می کنیم و بسیار زیارت خوبی است.
۱۰٫رابطه با حضرت مهدی(عج) است که به ما ارزش می دهد. اسکناس یک تکه کاغذ است چیزی که به آن ارزش می دهد نخی است که در وسط آن قرار دارد. این نخ ارتباط با مهدی عجل الله و رابطه ما با خدا است. نگذارید این نخ پاره شود!
۱۱٫صدقه که می دهیم فقط به نیت سلامتی خودمان نباشد. برای سلامتی امام زمان(عج) و همه یارانش نیز صدقه بدهیم. وقتی پول توی صندوق می اندازیم چرا فقط برای یک نمفر نیت کنیم؟!
۱۲٫فاصله ما با امام زمان(عج) زیاد است روایت داریم که حضرت مهدی(عج) هر هفته کارهای ما را می بیند و چون ما هر هفته گناه می کنیم قهرا ایشان از ما ناراحت می شود. تنها چیزی که میت وانیم خودمان را با آن به امام زمان(عج) وصل کنیم این است که بگوییم: «مهدی جان! ما برای جدت امام حسین(ع) گریه کردیم.» این ارتباط با عزاداری سیدالشهداء(ع) خیلی ارزش دارد.
۱۳٫روزی در حرم امام رضا(ع) مشغول زیارت بودم که شخصی از من سوال کرد: «چند سال است طلبه ای؟» گفتم: «سال های زیادی است» او گفت: «حضرت علی (ع) هنگامی که یارانش را می دید، لذت می برد و خوشحال می شد، آیا اگر امام زمان(عج) تو را ببیند، خوشحال می شود؟» سرافکنده گفتم: «همین مقدار که امام زمان(عج) از من عصبانی نشود، برای من کافی است!.»
۱۴٫ائمه علیهم السلام در قیامت از افرادی شفاعت می کنند که در این دنیا رابطه شان با ائمه(ع) خوب باشد. هر کس اتصالش به امام زمان(عج) بیشتر است، آنجا هم بیشتر مشمول شفاعت خواهد بود و اگر کسی اینجا رابطه اش قطع شود، مشمول شفاعت خواهد شد.

پی نوشت ها:
۱٫الکافی، ج ۲، ص ۸۱؛
۲٫الغیبه، نعمانی، ص ۱۹۹؛
۳٫سوره نساء، آیه ۸۶٫
برگرفته از کتاب پرتوی از آیه های مهدوی، محسن قرائتی به کوشش حسن ملایی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.