اشتراک نظر شیعیان و اهل تسنن پیرامون مهدویت
25 شهریور 1400 - 9:21
29
حجت الاسلام و المسلمین رضا ایمانی، استاد حوزه و دانشگاه :یک گروه بسیار اندکی در میان اهل سنت وجود دارد که با نام «منکران یا مخالفان مهدویت» شناخته می شوند.اکثریت اهل تسنن موافق مهدویت هستند.
پ
پ

بسم الله الرحمن الرحیم
حجت الاسلام و المسلمین رضا ایمانی، استاد حوزه و دانشگاه :یک گروه بسیار اندکی در میان اهل سنت وجود دارد که با نام «منکران یا مخالفان مهدویت» شناخته می شوند و چهره های شاخص آنها؛ ابن خلدون و احمد امین هستند و این ها، مسئله مهدویت را بطور کامل انکار می کنند و احادیث را رد می کنند.
اکثریت اهل تسنن موافق مهدویت هستند
وی با اشاره اینکه در مقابل این گروه اندک، اکثریت اهل تسنن موافقان مهدویت هستند، تصریح کرد: این طیف از اهل تسنن نیز به دو دسته تقسیم می شوند، یک گروه در ضمن اشتراکاتی در این مبحث با شیعیان، اختلاف نظرهایی نیز دارند.
اشتراک نظر شیعیان و اهل تسنن پیرامون مهدویت
ایمانی با اشاره به اینکه ۱۴ مورد اشتراکی میان شیعیان و اهل تسنن در باب مهدویت وجود دارد، افزود: اولین مورد، اشتراک، اعتقاد به مهدویت است بطور مثال شیخ محمد صفایینی از علمای اهل سنت در کتاب «لوامع الانوار» جلد دو صفحه ۸۴، آورده است که « الایمان بخروجه المهدی واجب؛ یعنی ایمان به خروج امام زمان(عج) واجب است» پس این افراد، اعتقاد به خروج حضرت(عج) را واجب می دانند.
این کارشناس ارشد مهدویت ادامه داد: مرکز فرهنگی وهابیت که در میان اهل تسنن، با شیعیان به مبارزه می پردازد و تکفیر می کند، در سال ۱۹۷۶، در مورد مهدویت در قالب مرکز رابطه العالم الاسلامی آورده است که «فإنّ الاعتقاد بظهور المهدی یعتبر واجباً على کل مسلم یعنی اعتقاد به خروج حضرت مهدی(عج) واجب است بر هر مسلمانی» یعنی وهابیت هم مانند دیگر فرق اهل تسنن اعتقاد به مهدویت را واجب می دانند.
اعتقاد اهل تسنن به غیر قابل انکار بودن احادیث مهدوی
وی با اشاره به اینکه اهل تسنن به تواتر اخبار و روایات مهدویت اعتقاد دارند، افزود: آنان معتقدند روایات مهدویت همچون واقعه غدیرخم و حدیث ثقلین متواتر است یعنی سندش توسط افرا بسیاری نقل شده است و امکان رد و انکار وجود ندارد.
ایمانی با اشاره به اینکه اهل تسنن نیز معتقدند که دعوت امام زمان(عج) جهانی خواهد بود، تصریح کرد: آنان هم به نزول حضرت عیسی(ع) و اقتدایش به حضرت مهدی(عج) ایمان دارند و همچنین به «خسف بیداع» به عنوان یکی از نشانه های ظهور اعتقاد دارند.
«خسف بیداع» یکی از نشانه های حتمی ظهور
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: «خسف بیداع» یکی از نشانه های ظهور است، بدین صورت که سفیانی زمانی که بنای مقابله با امام زمان(عج) را می کند، در سرزمینی به نام «بیداع» بین مکه و مدینه، سپاهش در زمین فرو می رود که اهل تسنن نیز به وقوع این حادثه ایمان دارند.
لقب منجی آخرالزمان، مهدی است
وی ششمین وجه اشتراک شیعیان و اهل تسنن در باب مهدویت را اعتقاد به لقب «مهدی» توصیف کرد و گفت: آنان نیز معتقدند لقب منجی آخرالزمان، مهدی است و همچنین به امداد الهی خداوند به ایشان هم معتقد هستند که موجب نصرت حضرت(عج) و یاران ایشان می شود.
ایمانی با بیان اینکه اهل تسنن نیز به طلوع خورشید از مغرب به عنوان یکی از نشانه های ظهور ایمان دارند، ابراز کرد: این واقعه البته مشخص نیست که نماد است یا بصورت واقع اتفاق خواهد افتاد و در روایات مطرح شده است و کتابی نیز تحت عنوان «خورشید مغرب» پیرامون آن تالیف شده است.
اعتقاد اهل تسنن به اینکه مهدی موعود(عج) از نسل حضرت زهرا(س) است
مدیر موسسه فرهنگی و هنری «عطر انتظار» خراسان شمالیبا بیان اینکه اهل تسنن نیز معتقدند که مهدی موعود(عج) از نسل حضرت زهرا(س) است، افزود: آنان هم اعتقاد دارند که حضرت مهدی(عج) از فرزندان پیامبر(ص)، امیرالمومنین امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) است و نسبت به مشخصات ظاهری نیز هم عقیده با شیعیان هستند.
وی با اشاره به اینکه با اشاره به اینکه اهل تسنن نیز به فراوانی نعمت در عصر امام زمان(عج) اعتقاد دارند، افزود: آنان نیز به بیعت میان رکن و مقام با امام زمان(عج) اعتقاد دارند و همچنین معتقدند ایشان عدالت و قسط را در سراسر عالم پراکنده می کند و در نهایت معقتدند که امام عصر(عج) هم نام و هم کنیه با پیامبر(ص) است یعنی نام ایشان «محمد» و کنیه اش «ابوالقاسم» است.
اختلاف نظرهای اهل تسنن با شیعیان پیرامون مباحث مهدوی
ایمانی با اشاره به اینکه این گروه که دارای نقاط اشتراکی ۱۴گانه در باب مهدویت با شیعیان هستند، نقاط اختلافی نیز با شیعیان دارند، تاکید کرد: اهل تسنن پیرامون پدر و مادر امام زمان(عج) با شیعیان اختلاف نظرهایی دارند، شیعیان معتقدند که پدر حضرت(عج)، امام حسن عسکری (ع) است و مادرش نرجس خاتون و اهل تسنن این موضوع را قبول ندارند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اهل تسنن به متولد شدن حضرت حجت(عج) اعتقاد ندارند، تصریح کرد: آنها معتقدند مهدی(عج) با این ویژگی ها، در آخرالزمان خواهد آمد ،یعنی وجود فعلی حضرت(عج) و غیبت را هم قبول ندارند و در نهایت تاکید می کنند که ایشان از نسل امام حسن مجتبی(ع) است که مخالف نظر شیعیان، مبنی بر اینکه ایشان از نسل امام حسین(ع) است، می شود.
وی اضافه کرد: موافقان مهدویت در میان اهل تسنن دو گروه هستند که یک گروه اکثریت اختلاف نظرهایی با شیعیان دارند اما گروه اقلیتی از آن ها نیز با اینکه اهل تسنن هستند و خلفا را قبول دارند، در مسئله مهدویت دقیقا دیدگاه شیعیان را قبول دارند و معتقدند ایشان فرزند امام حسن عسکری(ع) و نرجس خاتون هستند و در نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری به دنیا آمده است و هم اکنون در دوران غیبت حضور دارند.

مهدویت موضوعی وحدت آفرین میان شیعیان و اهل تسنن
ایمانی با بیان اینکه موضوع مهدویت امری وحدت آفرین میان اهل تسنن و شیعیان است، گفت: می توان با تاکید و تبلیغ روی مباحث مشترک، وحدت میان مسلمانان را تقویت کرد، فرضا با تاکید بر وجوه اعتقادی و حتی دیدگاه وهابیت، می توان این مهم را به وجود آورد.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ابن تیمیه که ریشه عقاید وهابیت به وی برمی گردد و بسیاری از اخبار و روایات شیعیان، پیرامون ائمه(ع) را تضعیف می کند، در بحث مهدویت، روایات را می پذیرد.
وی در پایان گفت: باید برای کار پیرامون مباحث مهدوی، برروی موارد اشتراکی میان اهل سنت و شیعیان سرمایه گذاری کرد تا موجب ایجاد وحدت شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.