چرا اهل تسنن معتقدند امام زمان عجل االله تعالی فرجه الشریف هنوز به دنیا نیامده است؟
21 بهمن 1399 - 19:52
27

وجود روایات فراوان درباره مهـدي موعود عجل االله تعالی فرجه الشـریف، اعتقاد به آمـدن مهـدي را در آخرالزمان ، عقیده اي مسـلم میان مسلمانان قرار داده است ؛ اما درباره ولادت آن حضرت ، میان شیعه و اکثریت اهل سنت ، اختلاف است . عدم اعتقاد بسیاري از اهل سنت به ولادت حضرت مهدي عجل […]

پ
پ

وجود روایات فراوان درباره مهـدي موعود عجل االله تعالی فرجه الشـریف، اعتقاد به آمـدن مهـدي را در آخرالزمان ، عقیده اي مسـلم میان مسلمانان قرار داده است ؛ اما درباره ولادت آن حضرت ، میان شیعه و اکثریت اهل سنت ، اختلاف است . عدم اعتقاد بسیاري از اهل سنت به ولادت حضرت مهدي عجل االله تعالی فرجه الشریف علت هایی دارد ، از جمله :

مخفی بودن ولادت آن حضـرت : آمدن مهدي موعود صـلی االله علیه و آله و سـلم، از صدر اسلام ، امري مسلم و مورد توجه
مسـلمانان بود . سـلاطین و حاکمـان وقت هم از آن اخبـار بی اطلاـع نبودنـد و شـنیده بودنـد که مهـدي به دنیـا خواهـد آمـد و حکومت سـتمکاران را منقرض و تمام زمین را از حکومت حق و عـدل پر خواهـد کرد ؛ به ویژه روایات متعددي که می گفت او ، نهمین از فرزندان امام حسـین علیه السلام است ؛ لذا از وجود و ظهور او ، در بیم و هراس بودند و در صدد بودند به هرگونه این خطر را از حکومت خود دفع کنند ؛ به همین سـبب ، خانه هاي بنی هاشم – به ویژه خانه امام حسن عسـکري علیه السلام _ به شـ ّدت تحت کنترل و مراقبت مأموران مخفی و علنی دولت عباسـی قرار داشت . حتی معتمد عباسـی ، به عده اي از زنان قابله مأموریت سری داده بود در خانه هاي بنی هاشم _ به ویژه خانه امام حسن عسکري علیه السلام _ رفت و آمد کنند و مراتب را گزارش دهند . معتمد عباسـی پس از شـهادت امام عسکري علیه السلام ، دستور داد خانه آن حضرت را بازرسی کنند و گروهی از زنان قابله را فرسـتاد تا تمام کنیزان آن حضـرت را معاینه کننـد و اگر آبسـتنی بین آنان دیده شد ، بازداشت کنند . حتی به خـانه امـام عسـکري علیه السـلام هم اکتفـا نکرد و دسـتور داد تمـام خانه هاي شـهر را با کمال دقت بازرسـی و کنترل کنند . [۱]  ولادت حضـرت مهدي عجل االله تعالی فرجه الشـریف نیز به دلیل وضـعیت سـخت آن زمان ، مخفی بود و امام حسـن عسـکري علیه السـلام فرزند بزرگوار خود را تنها به خواص و معتمدان از شیعیان خود نشان می داد و او را امام و حجت بعد از خود معرفی می کرد . با این وضعیت ، طبیعی است ، اهل سنت که از اهل بیت پیامبر علیهم السلام فاصله گرفته بودند ، از ولادت آن حضرت مطلع نشوند ؛

اجتناب از برخی لوازم احتمالی پذیرش ولادت حضـرت مهدي عجل االله تعالی فرجه الشریف :  در روایات بسیاري ، از پیامبر اکرم صـلی االله علیه و آله و سـلم نقل شده که تعداد امامان و خلفاي بعد از من ، دوازده نفر است . مجموع روایات شـیعه و سنی در این بـاره  925 حـدیث است . در بسـیاري از همین روایـات ، به نـام دوازده نفر تصـریح شـده و این که اولشـان امام علی علیه السلام و آخرشان امام مهدي موعود علیه السلام است و این که نُه نفر از آنان ، از نسل امام حسین علیه السلام هستند.  [2]

با توجه به این احادیث چنین به نظر می رسـد که پـذیرش ولادت حضـرت مهدي عجل االله تعالی فرجه الشـریف از امام حسـن عسـکري علیه السـلام توابعی دارد یعنی ، هرچنـد پـذیرش ولادت حضـرت مهدي عجل االله تعالی فرجه الشـریف به طور حتم و لزوم ، به قبول نظر شیعه در مسأله خلافت و امامت نمی انجامد ؛ ولی اهل سنت را مقابل انبوهی از روایات قرار می دهد که باید در توجیه آن روایات ، خود را به زحمت و مشقت بیندازند ، لذا از اصل ، ولادت آن حضرت را منکر می شوند .


. کافی مرحوم کلینی ؛ الارشاد مرحوم شیخ مفید[۱]

. برای اطلاع تفضیلی ، مراجعه کنید به کتاب منتخب الاثر ، نوشته آیت الله صافی گلپایگانی که این احادیث را به تفصیل و با ذکر منابع نقل کرده است[۲]

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.