پاسخ: آنچه درباره اجتماع یاران در روز موعود مطرح است مربوط به گروه اول است. حضور یاران خاص (۳۱۳ نفر) در مکه به دو صورت قابل تصور است: ۱٫ به صورت عادی؛ به این معنا که با توجه به آشکار شدن علایم، یارانی که توان تهیه مقدمات سفر به مکه را دارند، خود را به میعادگاه میرسانند؛
۲٫ به صورت اعجاز آمیز، به این معنا که یارانی که باید در مکه حاضر باشند و نتوانستهاند به صورت عادی رهسپار آنجا شوند به قدرت الهی و طی الارض (مثلا) در مکه حاضر میشوند.
در روایتی از امام باقر(علیه السلام) نقل شده است: پس هر کس در راه باشد در آن ساعت میرسد و کسی که درگیر راه نباشد (نتوانسته حرکت کند) از بستر خود ناپدید میشود و این همان فرمایش امیر مؤمنان علی (علیه السلام) است که فرمود:«مفقودین از بسترهایشان» و نیز قول خداوند است که فرمود: «فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ أَيْنَ ما تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعاً؛ پس سبقت بگیرید (از یکدیگر به) خیرات ( یعنی اهل بیت) هر جا که باشید خداوند همه شما را می آورد( نزد امام مهدی هنگام ظهور) ».(بقره، ۱۴۸)؛ (بحار، ج۵۲، ص۲۸۳، ح۱۰)
بنابراین سخن از استطاعت و عدم آن مطرح نیست، بلکه اراده الهی و قدرت اوست و خداوند میفرماید: «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ؛ به درستی که امر او (چنین) است هنگامی که اراده چیزی داشته باشد می گوید باش پس موجود می شود
گفتنی است ممکن است اجتماع همگی یاران از نوعی اعجاز برخوردار باشد، زیرا روایات در این زمینه به صورت دقیق و شفاف و جزئی به همه نکات اشاره ندارند.
منبع : کتاب آفتاب مهر
ثبت دیدگاه