یک پژوهشگر سطوح عالی حوزه: الغدیر منبع بسیار مهمی برای رجوع طلاب شیعه و اه
15 آذر 1400 - 8:21
24
نیکوییان گفت: بسیاری از بزرگان دین، الغدیر علامه امینی را منبع بسیار مهمی برای رجوع طلاب شیعه و اهل سنت در درک و فهم حقیقت می‌دانند. کتاب الغدیر علامه امینی سرمشق و بهترین راهبرد عملیاتی هر طلبه برای رسیدن به مفهوم حقیقی ولایت و درک واقعه غدیر است.
پ
پ

«آرزو نیکوییان» در گفتگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان با گرامیداشت ۲۸ ربیع الثانی، سالروز رحلت مدافع ولایت، مرحوم علامه شیخ عبدالحسین امینی رضوان الله علیه صاحب کتاب شریف الغدیر گفت: عبدالحسین امینی معروف به علامه امینی متولد ۱۳۹۰ و متوفی ۱۳۲۰ قمری یکی از بزرگان عرصه دفاع از دین و نویسنده کتاب الغدیر، فقیه، محدث، متکلم و از علمای بزرگ شیعه در قرن چهاردهم هجری قمری بود.

این پژوهشگر حوزه در خصوص فعالیت های علمی این عالم فقیه افزود: علامه امینی علاوه بر نگارش آثار مهم علمی، مبادرت به تاسیس کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) در نجف اشرف کرد؛ مجموعه‌ای که حاوی ۷۰ هزار نسخه خطی و ۵۰۰ هزار عنوان کتاب است.

وی بیان کرد: سخن گفتن پیرامون علامه امینی که در زهد و تقوا و مجاهدت علمی سرآمد بوده بسیار سخت است و باید ایشان را از زبان بزرگانی توصیف کنیم که ژرفای علمی و تلاش عملی علامه را درک کرده‌اند.

نیکوییان عنوان کرد: در دست نوشته‌ای از سیدشرف الدّین بر الغدیر آمده است که «گفتار ما در مقام تقریظ و قدردانی از ادای حقّ بزرگی که تو بر گردن مسلمانان پیدا کردی عاجز است؛ کتاب الغدیر از حدّ ستایش بالاتر است، این کتاب مثل و مانندی ندارد، همین قدر می گویم که امّت اسلامی تو را از پهلوانان نادری که در عرصه علم و جهاد به وجود آمده اند می داند و از خداوند تبارک و تعالی می خواهد که بازویت را محکم و در پیمودن این راه نورانی خیر و صلاح که در پیش گرفته ای تایید نماید».

وی تصریح کرد: این خود مفاهیم زیادی را در بردارد، در میان بزرگانی چون شهید مطهری می‌بینیم که در خصوص الغدیرمی فرمایند حادثه غدیر وسیله وحدت امت اسلامی و الغدیر علامه‌ی امینی، وسیله‌ی وحدت مسلمین استو یا بسیاری از بزرگان دین، الغدیر علامه امینی را منبع بسیار مهمی برای رجوع طلاب شیعه و اهل سنت در درک و فهم حقیقت می‌دانند و این اثر گرانمایه را مایه افتراق نمی‌دیدند.

این پژوهشگر حوزه خاطرنشان کرد: آیت الله سبحانی می فرمایند کتاب الغدیر دارای استدلالی بسیار قوی است و در جای دیگر می‌فرمایند الغدیر یک موسوعه ادبی و حدیثی و جامعه شناختی است و هر کس به میزان دریافت خود از آن استفاده کند.

وی گفت: لذا وقتی در سیره بزرگان پیرامون علامه امینی مطالعه می‌کنیم می‌بینیم که اثر ایشان نکته به نکته رهیافت برای طلاب و الگوی عملی برای تحقیق و پژوهش است؛ مطالعه در مورد سرگذشت علامه امینی و ارتباطشان با خدا و ولایت مقدمه تهذیب و برای دریافت معارف ناب الهی است و بعد از آن با معارفی مواجه هستیم که به واسطه علامه امینی ماندگار می‌شود و تا به این دوران نیز باقی می‌ماند.

نیکوییان بیان کرد: به گفته علامه جوادی آملی، علامه امینی این توفیق را داشت ولایت را در چهره علی ابن ابیطالب ترسیم کرد؛ این نکته بسیار مهمی است که کتابی به دور از تعصب شیعه و سنی، این چنین راهگشای صحیح حقایق رقم می‌خورد.

وی تصریح کرد: در باب فهم از اثری چون الغدیر فقط می توان سخنان بزرگان را مرور کرد، لذا این کتاب با سبک تالیف و قوت استدلال و گستره منابع و مصادر جزء بزرگترین میراث و مکتوبات جهانی است و در منابع اسلامی کم نظیر و بی نظیر است.

این پژوهشگر حوزه عنوان کرد: با مطالعه آثار امینی قبل از همه شخصیت علمی ایشان به عنوان انسانی سخت کوش و غیرت ورز نسبت به ولایت و دشمنان اهل بیت(ع) و عشق به آرمان های دینی می‌بینیم، در واقع کتاب الغدیر علامه امینی سرمشق و بهترین راهبرد عملیاتی هر طلبه برای رسیدن به مفهوم حقیقی ولایت و درک واقعه غدیر و ولایت امیرالمومنین(ع) است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.