زن در دوران آخرالزمان
26 بهمن 1399 - 20:11
30

با مطالعه و پژوهش در منابع دینی روشن گردید که زنان اسوه و نمونه در تاریخ اسلام کم نبودند و حضور آنان در تمام عرصه های سیاسی ، اجتماعی و عبادی بسیار پررنگ بوده است . در وقایع سال های گذشته نقش زنان کاملا محسوس بوده است ؛ مانند نقش زنان در نهضت تنباکو که […]

پ
پ

با مطالعه و پژوهش در منابع دینی روشن گردید که زنان اسوه و نمونه در تاریخ اسلام کم نبودند و حضور آنان در تمام عرصه های سیاسی ، اجتماعی و عبادی بسیار پررنگ بوده است . در وقایع سال های گذشته نقش زنان کاملا محسوس بوده است ؛ مانند نقش زنان در نهضت تنباکو که باعث تعطیلی بازار شد و ساختمان شاه به محاصره عده ای از آنان در آمد ؛ چرا که به مراجع و علمای آنها توهین شده بود .

در پیروزی انقلاب اسلامی ایران هم نقش زنان انکار ناشدنی است ؛ چرا که آنان دوشادوش مردان در مبارزه با طاغوت شرکت کرده اند . همینطور در زمان هشت سال جنگ تحمیلی ، زنان نقش بسزایی داشتند و در حال حاضر زنان در تمام عرصه های علمی ، فرهنگی ، سیاسی و … حضور چشم گیری دارند . امّا در دنیایی دیگر و نگاهی دیگر در غرب ، از زنان استفاده  ابزاری میشود و فرهنگ سالم و انسانی آنها تغییر می یابد .

اگر هشیاری زنان مسلمان و فعال در میدان های مختلف نباشد شاهد انحراف زنان خواهیم بود که در روایات به آن اشاره شده است . این مسئله ، مسئولیت زنان پاک دامن را بیشتر از گذشته میکند … .

از مجموع روایاتی که از معصومین وارد شده و با مطالعه سیر جامعه بشری و مقایسه جایگاه زن در جوامع مختلف ، میتوان این روند خاص را در دوران آخرالزمان ترسیم کرد . در این دوران وضعیت زنان ایده آل نبوده و حتّی در جوامع اسلامی تهدید های جدی متوجّه آنان است .

در اینجا با استفاده از برخی روایات ، وضعیت زنان در آخرالزمان مورد بررسی قرار میگیرد ؛ باشد که زنان عصر ما بصیرت لازم را کسب کنند و با فرهنگ سازی و الگو سازی مناسب نسل امروز ما را با اهداف بلند جامعه اسلامی آشنا سازند .

اگر زن در جایگاه واقعی خود قرار گیرد نجات دهنده و حیات بخش خواهد بود . امروزه زنان مومنه و فعال در عرصه دین کم نیستند ، ولی فضای کلی روایات آخرالزمانی ، هشداری بسیار جدی برای مردم دوران ما است . البته این هشدار ها عمومیت ندارد و زنان منتظر باید با تلاش و کوشش و انجام واجبات و ترک محرمات ، از گسترش آن جلوگیری کنند ، که این مهم به یقین از عهده زنان جامعه اسلامی بر می آید .

پیامبر(ص)  در جمع اصحاب خود فرمود : چگونه میشود حال شما هنگامی که زنان شما فاسد شوند و جوانان شما به فسق و فجور بگرایند و شما نیز به جای امر به معروف ، امر به منکر و نهی از معروف نمایید و معروف را منکر و منکر را معروف بپندارید ؟!

صحابه با تعجب سوال کردند : آیا چنین وضعی پیش خواهد آمد ؟!

فرمود : بله ! بدتر از این هم خواهد شد .

و در ادمه فرمود : هنگامی که زن ها برای طمع دنیا در داد و ستد همسرانشان شرکت کنند مرد ها خود را به صورت زن و زن ها خود را به صورت مرد در می آورند . لعنت خدا بر زنانی که خود را به صورت مرد در می آورند و مردانی که خود را به صورت زن در می آورد .

زنا به صورت یک فضیلت برای زن بازگو میشود . دیگر منتظر شب نمیشود که تاریکی آنها را بپوشاند ، زیرا جرات بر خدا به آن حد می رسد . ( حیا از بین میرود )

جامعه پیش از ظهور ، جامعه ای آکنده از فساد و بی بندوباری اخلاقی است و از فساد های رایج آن زمان هم جنس بازی است !! به صورتی که جنبه قانونی پیدا میکند و به آن رسمیت داده میشود و اگر کشوری زیر بار این فساد اخلاقی نرود ، به آن اعتراض دارد و او را مورد تمسخر قرار میدهند !!

حال اگر زنان جامعه اسلامی ، در احیای فرهنگ ناب اسلامی بکوشند و عرصه را برای فعالیت منحرفان تنگ کنند و با پر کردن خلاء های فرهنگی فرزندان و .. جلوی به انحراف کشیده شدن آنان را بگیرند ، بسیاری از معضلات اجتماعی و ضد دینی حل خواهد شد ؛ آنان با فرهنگ سازی و فعالیت در عرصه های مختلف میتوانند جلوی گسترش تاریکی زنان آخرالزمان را بگیرند و زمینه را برای ظهور منجی فراهم آورند .

نکته مهم در زمان غیبت و آخرالزمان این است که انسان باید مراقب خود و خانوده اش باشد تا مبادا اسیر شیاطین گمراه کننده گردد و تنها راه نجات از همه خطرات و بدعت ها پناه بردن به خداوند ، قرآن و عطرت است .

امام علی (ع) خطاب به کمیل میفرماید : ای کمیل ! ایده ای را از غیر ما خاندان عصمت و طهارت نپذیر تا از ما باشی . ( تحف العقول ، ص ۱۷۱ )

پس زنان باید به کارنامه خویش توجّه کنند و در برابر تهاجم فرهنگی ، حافظ جامعه و دین باشند ؛ نگاهی به گذشته ی تاریخ ۱۰۰ ساله اخیر نیز گواه این است که زنان جامعه اسلامی توان این کار را دارند .

زنان در دوران ظهور

عصر ظهور امام زمان ، دورانی شکوهمند و خیره کننده است ؛ عصری که با انقلاب جهانی و تشکیل حکومت بزرگ مهدوی ، آمال و آرزوهای همه پیامبران و اولیای الهی محقّق شده و صالحان و مستضعفان بر کرسی قدرت می نشینند .

برخی چنان شایستگی و منزلت پیدا میکنند ، که جزو اصحاب ویژه حضرت مهدی موعود (عج) در دوران ظهور قرار میگیرند . طبق بعضی از روایات ، پنجاه تن از ۳۱۳ یار خاص حضرت زن هستند ؛ چنان که در بعضی از روایات به سیزده زن هم اشاره شده است . البته جمع دو روایت ممکن است ؛ یعنی ، در میان اصحاب و یاران حضرت پنجاه زن وجود دارد که سیزده تن از ایشان رجعت کننده هستند .

امام باقر (ع) فرمود :

به خدا سوگند ! سیصد و اندی خواهند آمد و پنجاه زن نیز در میان آنان است . آنان برگزیدگان ، قضاوت کنندگان ، حاکمان و فقیهان در دین می باشند . ( تفسیر عیاشی ، ج ۱ ، ص ۶۵ )

همچنین آن حضرت فرمود : به خدا سوگند ! سیصد و بیشتر از ده نفر می آیند که پنجاه تن از این عده زن ، هستند و در مکه ، جمع خواهند شد … . (تفسیر عیاشی ، ج ۱ ، ص ۶۵ )

در عصر پس از ظهور ، هرگونه ناامنی اجتماعی از میان رفته و امنیت و رفاه فراگیر میشود .

امام علی (ع) می فرماید :

در روزگاران پس از ظهور ، چنان محیط امنی ایجاد میشود که زن ، با همه زر و زیور خود ، از عراق تا شام میرود … و چیزی او را نمیترساند . ( خصال ، ج ۲ ، ص ۴۱۸ )

یعنی امنیت کاملاً برای زنان برقرار و جامعه ای کاملاً ایده آل  شکل میگیرد ، به صورتی که رفاه ، توسعه و عدالت فراگیر میشود و معارف اسلامی تعمیق میگردد . شکاف میان فقیر و غنی از میان برداشته میشود و مساوات و برابری حاکم می گردد . حال اگر بخواهیم این زیبایی دوران ظهور را در عصر حاضر درک کنیم ، زنان و مادران بهترین نقش را میتوانند ایفا کنند و آن بیان زیبایی های عصر ظهور برای فرزندان است تا میل و رغبت آنان به ظهور حضرت مهدی (عج) بیشتر شود و آنان در مسیر آرمان های زیبایی جامعه مهدوی قرار میگیرند تا به تبع آن جامعه هم آکنده از این شور و اشتیاق شود .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.