تعریف خانواده مهدوی : این نوع خانواده از خانوادهای است معنوی که علاوه بر داشتن همه ارزشهای انسانی و اخلاقی و پرهیز از ضد ارزشها به طور ویژه به دو موضوع خدا محوری و امام محوری توجه دارد و خانواده رنگ و بوی اطاعت از پروردگار و مودت امام زمان ( علیه السلام )دارد.
در خانواده مهدوی روابط اعضا بر اساس اندیشه دینی و اخلاق حسنه و ولایتمداری تنظیم شده است .
•خانواده مهدوی یعنی اعضای آن معرفت و عشق امام عصر (عج) دارند .
•در خانواده مهدوی می توان نمونه ای کوچک از حکومت امام زمان (علیه السلام ) را مشاهده نمود. عبودیت ،امنیت ،عدالت ،تقوی،مهربانی، بخش ، صداقت در این خانواده وجود دارد .
•خانواده مهدوی خانواده ای است با سبک زندگی نبوی ،علوی ،فاطمی ،حسنی ،حسینی ،سجادی ،باقری ،صادقی ،موسوی ،رضوی، جوادی ،هادوی ،عسگری و مهدوی .
خانواده مهدوی یعنی خانواده صالح و مصلح ،صالح پرور و مصلح پرور.
•بر اساس آیه تطهیر که در شان اهل بیت نازل شده است ؛ خانواده مهدوی خانواده ای است که به دنبال طهارت و پاکی ظاهر و باطن است .
•خانواده مهدوی یعنی روز و شب را با یاد امام زمان آغاز و پایان دهند .
•در خانواده مهدوی معنویت حرف اول را میزند و اولویت دارد نه مادیت
•در خانواده مهدوی افراد مقید به امانتداری، ادب ، نماز اول وقت ، سحرخیزی و تلاوت قرآن و دعا هستند.
•در خانواده مهدوی حداقل روزی یک سلام صمیمی به امام زمان (علیه السلام )داده می شود.
•در خانواده مهدوی ، درد فقرا و مستمندان وجود دارد .
•خانواده مهدوی رنگ و بوی معصیت ندارد و از گناه دوری می کنند .
•خانواده مهدوی، برای امام زمان (عجل الله) یار و یاور حقیقی پرورش می دهد .
•در خانواده مهدوی دعای فرج ،ندبه و آل یاسین خوانده میشود .
•خانواده مهدوی امام زمان (عجل الله )را پدر معنوی خود میداند .
•حاکم اصلی در خانواده مهدوی خدا و امام زمان است.
•اعضای خانواده مهدوی اهل فداکاری برای شیعیان و پیروان امام زمان (عجل الله )هستند .
•خانواده مهدوی یعنی تفسیر عینی سوره نور ،موحد ،عفیف، منتظر
•خانواده مهدوی با عمل و رفتار نیک خود، دیگران را عاشق امام زمان (عجل الله )می نماید
• خانواده مهدوی یعنی خانواده مرتبط و علاقهمند و مطیع امام عصر
•خانواده مهدوی تلاش میکند امام زمان را بیشتر بشناسد و به دیگران بشناساند ، دوست بدارد و محبوبش کند،
• روح حاکم بر خانواده مهدوی ، روح انتظار همراه ارتباط ،صلح همراه با صلاح و اصلاح و عدالت است .
•خانواده مهدوی اهل یاس و تنبلی و بخل،ظلم ، خیانت و فرار از مسئولیت های خانوادگی و اجتماعی نیست .
•خانواده مهدوی خود را برای ساختن جامعه مهدوی و سپس جهان مهدوی آماده و سهیم می داند .
•خانواده مهدوی با قیام به وظایف فردی ، خانوادگی و اجتماعی در عمل انتظار حضرت قائم را معنا می نمایند
•خانواده مهدوی آینده را به روشنی خورشید می بیند و از تلاش گروهی برای رسیدن به مدینه فاضله مهدوی از هیچ کوششی فروگذار نمی کند .
•خانواده مهدوی خانواده ای است که با اصلاحات جزئی خود ، خانواده و جامعه صداقت خود را برای ظهور مصلح کل به اثبات میرساند .
•خانواده مهدوی و مهدی یاور یعنی خانوادهای که در مسیر جان فشانی حضرت قدم برمیدارد و از رفاه خانه و ثروت و حتی در صورت لزوم از اهداء جان هم دریغ نمی نمایند و در زیارت جامعه کبیره می فرماید : به ابی انت و امی و نفسی و اهلی و مالی و اسرتی و در دعای ندبه میخوانیم : به ابی انت و امی و نفسی لک الوقاه و الحمی
•خانه مهدوی محیطی است برای اجرای مولفه های مهدوی و آرمان های بزرگ مهدویت
•خانه مهدوی محیطی کوچه از مدینه فاضله مهدوی است.
• خانه مهدوی خانه ای که حضرت به آن گوشه چشمی دارند.
• خانه مهدوی خانه محبان اهل بیت است.
• خانه مهدوی خانه امام زمان (علیه السلام ) است.
• خانه مهدوی محل رفت و آمد محبان امام زمان (علیه السلام ) است .
•خانه مهدوی یعنی جایی که به سادات و دانشمندان تکریم و احترام می شود .
•خانه مهدوی خانه ای است که امام زمان (عجل الله) به آن دعوت می شوند.
•یاد امام: یاد امامان و فضایل و تولد و شهادتشان سازنده است و مهر و محبت آنان را ریشه دار می کند و یاد اهل بیت یاد خدا است . به یاد آن حضرت صدقه بدهیم و دعاهای مربوط به آن حضرت را بخوانیم ، زنده نگه داشتن ایام شان و از یادش غافل نباشیم چون که او به فکر ما است
•تقوا زمینهساز دیدار: مهم آن است که انسان در عصر غیبت به وظایف دینی خود عمل کند ، از گناهان دوری کند ، تقوا و پاکی داشته باشد، زندگی اش از راه حلال تأمین شود و اگر صلاح باشد توفیق دیدار هم می یابد . «تقوا » نقش عمده در دیدار حضرت را دارد و زمینهساز دیدار حضرت می باشد.
•تبلیغ فرهنگ انتظار: تبلیغ و ترویج فرهنگ انتظار یکی از راههای یاری دین در این عصر غربت دین است و دعوتگر بودن به سوی حق و مبارزه با باطل و اندیشه های غلط و باورهای انحرافی حرکت در خط امام زمان است و اندیشه های مهدوی و تفکر دینی را باید نشر داد و تبلیغ کرد
اوصاف منتظران
•امید : امید به آینده یکی از اوصاف منتظران است . امید به انسان انگیزه حیات و تلاش و خدمت می دهد و زندگی سرشار از امید و پیروزی می باشد و شیعه منتظر هرگز ناامید نمی شود.
• شناخت حجت خدا : امام شناسی و حجت شناسی را شیعه باید در برنامههای خود قرار بدهد و هم شناخت و هم عمل انسان باید مطابق با دین و ائمه و پیروی از آنان باشد.
•عهد و پیمان با مولا: عهد بستن با مولا که از یاوران و با مدافعان و پیشتازان در اجرای فرمانش و از شهادت طلبان در رکابش باشیم. ( در دعای عهد میخوانیم)
•اصلاح جامع مبارزه با مفاسد : عصر غیبت ، عصر بلاتکلیفی و بی مسئولیتی نیست و زمینه را برای دینداری متدیان و عمل به وظایف دینی را برای مومنان فراهم سازد و زمان بی تفاوتی نیست و عصر تکلیف امر به معروف و نهی از منکر است و دفاع از احکام اسلامی است
•دعا برای ظهور: یکی از وظایف شیعه در دوران غیبت امام زمان (عجل الله )دعا برای ظهور است این دعاها در فراهم شدن زمینه ی ظهور موثر است . دعای فردی و جمعی که دعای متعددی برای ارتباط معنوی حضرت مهدی (عجل الله )معروف و رایج است ،دعا برای ظهور، برای دعا کنندگان هم سازنده و تربیت کننده است .
•شهادت طلبی : انتخاب آگاهانه مرگ در راه خدا و هدف الهی و استقبال از شهادت در راه سعادت همان « شهادت طلبی» است که به عنوان یک فرهنگ متعالی در زندگی منتظران باید وجود داشته باشد. از الفبای اولیه انتظار مثبت و سازنده جهاد و شهادت در رکاب ولی خدا است
زمینه سازی و تمهید: تحقق هر هدفی نیاز به زمینه سازی دارد. برای ظهور امام عصر (عجل الله )هم شرایط و زمینه هایی لازم است که برخی از آنها از وظایف منتظران است و امت منتظر امتی فداکار و حاضر در صحنه است و برای هر گونه جانبازی در راه دین و در رکاب امام زمان آماده اند. هم با خود سازی و هم با جامعه سازی می توان در فراهم آوردن زمینه ظهور گام مهمی برداشت .
•تربیت ولایی فرزندان :داشتن فرزندان صالح ، یک افتخار و نعمت است و یکی از نشانه های فرزند صالح آن است که اهل ولایت و محب خاندان رسالت باشد و این علاقه قلبی و همسویی عمل عامل نجات و سعادت انسان است .رسول خدا (صلی الله )فرمود : فرزندان خود را با عشق قرآن و عترت تربیت کنید. «تربیت ولایی» فرزندان ، وظیفه ی والدین و مربیان است
•صبر در میراث و حفظ ایمان : دوران جدایی از حجت معصوم الهی یک (آزمایش الهی) ایمان و اعتقاد بعضی در همین دوران به محک زده میشود افراد تصفیه می شوند.
در روایات بسیار ،(یاد از غیبت طولانی )آن حضرت شده است که جز مومنان خالص و صاحبان عقیده های استوار بر آن ایمان و باور استوار نمیمانند. امام کاظم عصر غیبت را عصر آزمون نامید. منتظران، زنده به عشق اند و شاداب به امید و ثابت قدم به ایمان.
• بصیرت و بینش: مومنین منتظر همیشه باید بصیر و بینا و تیزهوش و دین شناس بیدار باشند تا حرفهایی بر خلاف دین و اعتقادات صحیح شیعی را به نام دین نپذیرند و فریب نخورند.
ثبت دیدگاه