حجت الاسلام نصوری در گفت وگو با شبستان : وقف از ابزارهای اقتصادی در زمینه سازی ظهور است
08 خرداد 1400 - 7:58
29
امروز برای توسعه فرهنگ مهدویت نیاز به ابزار و امکانات داریم، افراد بسیاری هستند که این امکانات را در اختیار دارند اما نمی دانند چه باید کرد!۱، یکی از راه ها این است که اموال را برای امام زمان(عج) وقف کنیم.
پ
پ

حجت الاسلام محمدرضا نصوری، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان در رابطه با ضرورت وقف های مهدوی و فرهنگ سازی در این باره تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم در آیه ۱۱ سوره مبارکه صف می فرماید: «…وَ تُجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ؛ به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جان هایتان در راه خدا جهاد کنید، این براى شما (از هر چیز) بهتر است اگر بدانید» بنابراین، کسی که در مدار توحیدمحوری و خدامحوری قرار می گیرد باید برای دفاع از حریم الهی، تلاش و کوشش داشته باشد و در راه خدا جهاد کند.
وی افزود: بر اساس این آیه شریفه جهاد دو نوع است: جهاد با جان و جهاد با مال. برخی با جان جهاد می کنند مانند شهیدان که در این مسیر جان خود را بذل می کنند. اما برخی جهادها نیز با مال است. یعنی با اموالتان باید در راه خدا مجاهده کنید.
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت اظهار کرد: بحث جهاد با مال، همان بحث دستگیری از دیگران، انفاق و بخصوص جریان وقف است. یعنی فرد می تواند با وقف، بسیاری از باقیات و صالحات را برای خود ذخیره کند و نسل های بعدی نیز از این وقف بهره مند شوند.
حجت الاسلام نصوری در ادامه گفت: ما اگر واقعا می خواهیم در فضای مهدویت برنامه ها را توسعه دهیم، راهکارهای فراوانی وجود دارد. همچنان که در زمان حیات و حضور اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام مردم می آمدند و نذورات می دادند و برای اظهار ارادت خود نسبت به امام حی دوران خود، مکانی، ابزاری، وسیله ای، مبلغی یا … را وقف می کردند و از این طریق هم به نوعی فضا و جریان شناخت نسبت به امام(ع) را توسعه می دادند و هم می توانستند به سایر افراد و انسان های متدین و مومن که در این مسیر قرار داشتند، آموزش دهند.
کارشناس مباحث مهدوی تاکید کرد: امروز نیز ما برای توسعه فرهنگ مهدویت نیاز به ابزار و امکانات داریم. افراد بسیاری هستند که ابزار و امکانات در اختیار دارند اما نمی دانند چه باید کرد. می توان اموال را برای امام زمان(عج) وقف کرد چنان که خداوند می فرماید: «يجاهِدونَ بأموالهم» یعنی با اموالتان مجاهده کنید. مالتان را برای امام تان وقف کنید، امامی که با او و در زمان حیات او، زندگی می کنید.
وی در بیان مصادیق وقف های مهدوی بیان کرد: امروز ما در بسیاری از استان ها، کتابخانه های تخصصی داریم؛ چه اشکالی دارد که کتابخانه های تخصصی مهدویت وقف شود و مردم از این فضای عالی استفاده کنند؟ ما امروز برای ترویج و تبلیغ فرهنگ مهدوی به مکان هایی نیاز داریم. در این رابطه هم همان گونه که مکان های فراوانی وجود دارد که برای مسائل آموزشی و فرهنگی و پژوهشی و .. وقف می شود و اختصاص پیدا می کند، می توان مکان هایی را نیز برای فعالیت های مهدوی اختصاص داد تا در آنها فعالیت های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و نیروسازی انجام شود.
حجت الاسلام نصوری افزود: گاهی افراد نذوراتی دارند، وقف هایی دارند؛ می توان این نذورات را بر اساس نیات واقف در مسیر مهدویت سامان داد.
وی در پایان تاکید کرد: از این طریق هم می توان به توسعه و ترویج فرهنگ مهدوی کمک کرد و باقیات و صالحات برای دنیا و آخرت خود ذخیره کرد که درعین حال نوعی اظهار ارادت به محضر امام زمان (عج) نیز است و از سوی دیگر، سایر افراد نیز تشویق می شوند که در این مسیر گام بردارند که هم رضایت خدا و هم رضایت ولی خدا را پی دارد. با این فرهنگ می توان در مسیر زمینه سازی برای ظهور حرکت کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.