حجت‌الاسلام نصوری: اربعین رزمایش جامعه منتظر با تاکید بر حرکت و پویایی است/ از این بسیج عمومی برای ظهور استفاده کنیم.
25 شهریور 1400 - 9:06
31
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت گفت: اربعین جبران غفلت‌هایی است که به واقعه عاشورا انجامید، اربعین رزمایش جامعه منتظر است که بر پویایی و حرکت تاکید دارد آنها که در این مسیر حرکت می کنند یکدل و درصدد کسب رضایت امام زمان (عج) هستند.
پ
پ

در روزهایی که شور اربعینی بر جامعه غلبه یافته و علی رغم عدم امکان حضور حداکثری در این اجتماع بی‌نظیر آیینی، حال و هوای عاشقان امام حسین (ع) اربعینی و کربلایی است، توجه به پیوندهای عمیق مهدوی و تمدنی این راهپیمایی ضرورت دارد. ضرورتی که خبرگزاری شبستان در گفتگو با حجت الاسلام «محمدرضا نصوری»، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم آن را به بحث و بررسی گذاشته اsj و مشروح آن در ادامه می آید:

اربعین چه ظرفیت هایی برای زمینه سازی ظهور امام زمان (عج) در جامعه منتظر دارد؟
اربعین یکی از پرظرفیت ترین زمان ها و مکان ها برای تبلیغ و ترویج معارف اهل بیت (ع) است تا از مجرای توجه به امام شهید(ع) به امام حی(عج) عرض ارادت کرده و ایشان را یاری کنیم و بگوییم اگر در کربلا نبودیم، خود را برای یاری امام مهدی (عج) آماده می کنیم. از این رو، اربعین زمینه معرفی جریان عاشورا و فرصتی برای شناخت حجت خدا است. همانطور که در اربعین توجهات ما به ظلم ستیزی و عدالت خواهی است امروز باید از این ظرفیت بی نظیر عدالت خواهی و بسیج عمومی برای زمینه سازی فرج حضرت بقیه الله الاعظم(عج) استفاده کنیم.

چه ظرفیت های منتظرانه ای در بستر راهپیمایی عظیم اربعین فعال می شود؟
هنوز اربعین حسینی نیامده پیاده روی شروع شده، هنوز اربعین نیامده مدت ها است که همه توجهات را به خود جلب کرده است و برای ما هم پیام های مهمی دارد اینکه بدانیم چطور امام حسین (ع) برای نجات جامعه قدم برداشتند و ما نیز همین رویکرد اصلاح گرایانه را در جامعه داشته باشیم و تلاش‌مان بر نجات جامعه از جهل و گمراهی باشد. اربعین و راهپیمایی عظیم آن نسبت به غفلت از امام(ع) نیز هشدار می دهد، اربعین جبران غفلت هایی است که به واقعه کربلا انجامید لذا باید هر ساله این واقعه را جدی بگیریم تا مبادا در زمانه خود از امام و حجت خدا غافل شویم.

چه پیام های منتظرانه دیگری از اربعین می توان گرفت که ما را در مسیر یاری امام زمان (عج) راسخ و اثرگذار کند؟
در واقعه کربلا، جامعه مقابل امام حسین (ع) مملو از ظلم و فساد و بدعت بود اگر ما بخواهیم مقابل امام زمان (عج) قرار نگیریم باید با عبرت از اربعین، از خود و جامعه جهل زدایی کنیم؛ پیام مهدوی دیگر اربعین آن است که دشمنان امام حسین (ع) دنیاگرا و بی توجه به آموزه های دین بودند لذا می توان با الگوگیری از نظام حاکم بر اربعین امروز و در این شرایط سخت کرونایی،مسئله همدلی و وفاق و دستگیری از یکدیگر را باید با جدیت دنبال کنیم.
اربعین رزمایش جامعه منتظر است که بر پویایی و حرکت تاکید دارد آنها که در این مسیر حرکت می کنند یکدل و درصدد کسب رضایت امام زمان (عج) هستند. علاوه بر این راهپیمایی چندروزه فضای بسیار خوبی است برای توبه و استغاثه به امام زمان (عج) که می تواند شرایط ظهور را فراهم کند چراکه از شرایط مهم ظهور خودسازی و مراقبه است.

اربعین بین عاشورای حسینی و ظهور مهدوی چه ارتباطی برقرار می کند؟
اربعین اوج قله پیوند جریان عاشورا و انتظار است مردم دوران امام حسین (ع) به دلایلی همچون افت معنویت، افت غیرت دینی و بی تفاوتی و سکوت خواص حضرت سیدالشهداء (ع) را یاری نکردند و عاشورا با آن وقایع خونین رقم خورد در حالی که حضرت اباعبداالله الحسین (ع) درصدد اصلاح امت جدشان بودند! امام زمان (عج) هم برای اصلاح جامعه حکومت تشکیل می دهند این یعنی جامعه در عصر غیبت دچار انحرافاتی می شود و باید به دست امام مهدی (عج) اصلاح شود.
اربعین این پیوند را به تصویر می کشاند؛ یعنی همانطور که امام حسین (ع) ظلم ستیز و عدالت خواه و درصدد توحیدمحور کردن جامعه بودند امام زمان (عج) نیز این آرمان ها را دنبال می کنند. علاوه بر این، در شخصیت شناسی یاران و نیز دشمنان امام حسین (ع) نیز بین عاشورا و ظهور ارتباطی وثیق می یابیم امام زمان (عج) راه جدشان را ادامه می دهند و با شعار یالثارات الحسین (ع) قیام و دولت کریمه را برپا می کنند. آخرین پیام منتظرانه اربعین این است که انسان ها تا جای ممکن باید مولفه های جامعه منتظر را احیاء کنند و این ممکن نمی شود مگر آنکه زیر پرچم ولایت فقیه به عنوان نایب عام امام زمان (عج) قرار بگیریم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.