بررسی شرایط ظهور
09 آذر 1401 - 8:15
25

شرایط_ظهور بررسی شرایط ظهوراشاره با درنگی کوتاه در جهان و محیط پیرامون خود، به روشنی درمی یابیم که جهان هستی، عالم اسباب و مسببات بوده و تحقّق هر پدیده، شرایطی دارد. این حقیقت، در سراسر گیتی قابل مشاهده بوده است؛ لذا دانشمندان را بر آن داشته که به کشف عوامل و زمینه-های پدیده ها بپردازند. […]

پ
پ

شرایط_ظهور

بررسی شرایط ظهور
اشاره

با درنگی کوتاه در جهان و محیط پیرامون خود، به روشنی درمی یابیم که جهان هستی، عالم اسباب و مسببات بوده و تحقّق هر پدیده، شرایطی دارد. این حقیقت، در سراسر گیتی قابل مشاهده بوده است؛ لذا دانشمندان را بر آن داشته که به کشف عوامل و زمینه-های پدیده ها بپردازند. نه تنها انسان های درس خوانده و باسواد، زندگانی خود را بر اساس آن برنامه ریزی و مدیریت می کنند؛ بلکه افراد کم سواد یا بی سواد نیز این واقعیت را می دانند و بر پایه آن، امور زندگی خود را تنظیم می نمایند. در قرآن کریم و روایات نیز به این حقیقت اشاره شده است. امام صادق علیه السلام می فرماید:

أَبَی اللَّهُ أَنْ یُجْرِیَ الْأَشْیَاءَ إِلَّا بِالْأَسْبَاب؛ (۱) خداوند از اینکه امور از طریق غیر عادی انجام شود اباء دارد.

طبق این بیان نورانی، باوجود آنکه همه امور به دست خدا است؛ خداوند نیز با توجّه به اسباب و شرایط امور، آن ها را تدبیر می کند.

انقلاب ها و قیام هایی که در طول تاریخ شکل گرفته و جوامع را تحت تأثیر قرار داده اند نیز از شمول این قاعده خارج نیستند. بازخوانی انواع انقلاب ها و دقّت در چگونگی پیدایش و تثبیت آن ها، گواه بر این مطلب است که این تحوّلات اجتماعی با تکیه بر شرایط به پیروزی رسیده اند؛ مانند انقلاب اسلامی ایران که اگر رهبری امام خمینی رحمة الله نبود، هرگز چنین انقلابی به وقوع نمی پیوست.

انقلاب جهانی بزرگ منجی عالم بشریت نیز مانند سایر انقلاب ها دارای شرایطی است که با تحقّق آنها، ظهور آن مرد بزرگ امکان پذیر خواهد بود. اندیشوران ا سلامی با تأمل در پدیده انقلاب و با توجه به بیانات بزرگان دین، چهارشرط برای انقلاب اسلامی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ذکر کرده اند که به بررسی آن ها می پردازیم.

تذکّر مهم: بیان این نکته لازم است که قیام امام مهدی علیه السلام از سویی آسمانی و از سویی نیز انسانی و مربوط به جامعه بشری است؛ لذا برخی شرایط، توسط خداوند باید محقّق شود و برخی دیگر به وسیله انسان ها باید فراهم آید. با تأمّل در مباحث آینده، روشن می شود دو شرط ابتدایی، الهی بوده و از طرف خداوند موجود می شود و دو شرط دیگر، مربوط به انسان ها است که باید برای تحقّق آن ها تلاش کنند.

📚شرایط ظهور

مؤلف/ مهدی یوسفیان

✔️✔️✔️

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.