امام خمینی(ره) بر وظیفه‌گرایی منتظران مقابل جامعه تاکید داشت/ریشه همه دردها را در نبود امام می‌دید
17 خرداد 1400 - 9:48
37
حجت الاسلام خادمیان با بیان اینکه امام خمینی(ره) ریشه همه دردهای ما را در غیبت امام زمان(عج) می‌دانستند ، گفت : ایشان به وظیفه‌گرایی منتظران مقابل جامعه تاکید داشتند ، برخلاف برخی جریان های انحرافی که گوشه‌نشینی و زهد و دعا را به انتظار معنا می‌کردند.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، در آستانه ۱۴ خرداد، سالروز ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) و به منظور بررسی مهدویت در اندیشه های متعالی معمار کبیر انقلاب با حجت الاسلام «عباس خادمیان»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام خادمیان درباره مهدویت در اندیشه و نظرگاه امام خمینی(ره)، اظهار کرد: با مرور اندیشه های امام خمینی(ره) در می یابیم در نظام ارزشگذاری و ساختار نگرشی ایشان، چه عناصری خودنمایی کرده است که توانستند بعد از بعثت نبوی(ص) و حکومت علوی(ع)، حکومت دینی را پایه گذاری کنند و این رخداد بزرگ به نوعی، پیچی عظیم و بس تاثیرگذار در حرکت بشریت است، بشری که غرق در سکولاریزم و مادی گرایی و امیال و لذات مادی و خواستن ها دنیایی بود یکباره احساس کرد اتفاقات دیگری نیز باید رخ دهد.

این کارشناس مهدوی تصریح کرد: اندیشه های امام راحل برگرفته از گفتمان و دکترین امامت و ولایت و مبتنی بر قاعده لطف است بدین معنا که مقرر است بشر با لطف الهی هدایت شود و رها نشده و عنایت و لطف الهی دائما بر بشر سرازیر می شود. مجرای این لطف و جریان مسئله امامت است که بعد از بعثت نبوی(ص)، جریان دارد اگر این مجرا و فضا و اندیشه و دکترین از بشر گرفته شود، بشر معلق می شود و به جایی بند نخواهد بود و هر چه پیش رود در ورطه نابودی فرو می رود، کمااینکه اندیشمندان و نگرش های بزرگ جهان امروز آه و فغان‌شان بلند است، بشریت ناامنی و ناکامی و ناآرامی دیده و این ناتوانی خود را فریاد می زند.

ریشه همه دردهای بشر در نبود امام است

وی تاکید کرد: امام خمینی(ره) تصریح دارند که بشریت دائما از خوان لطف و عنایت الهی بهره می گیرد و بشر امروز می تواند در عصر مدرنیته از تفکر امام بهره ببرد و اساسا ریشه همه دردهای ما در نبود امام است.

حجت الاسلام خادمیان در ادامه بیان کرد: بر همین اساس، امام راحل دکترین ولایت فقیه را به عنوان ادامه ولایت نبوی و ولایت ائمه(ع) مطرح می کنند که اگر در عصر غیبت مغفول واقع شود، امامت در این دوران ابتر خواهد بود. به عبارت بهتر، اگر قرار است امامت اثر و استمرار داشته باشد، باید بروز و تاثیر اجتماعی نیز داشته باشد، امام نقطه عطف این تاثیرات است.

نقش اساسی مردم در دکترین مدیریت امام خمینی(ره)

وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) مبتنی بر عنصر امامت و با استمرار لطف الهی در غالب ولایت فقیه، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند که رکن دیگر آن مردم است، مردم هستند که ولایت امام و ولایت فقیه را پذیرفته و در صحنه حضور می یابند و از این رو است که در دکترین مدیریتی امام، مردم نقشی جدی دارند.

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: در اندیشه دینی با پشتوانه روایات معصومان (ع) تصریح شده که اراده الهی بر آن است تا مستضعفان پیروز شوند: «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ». امام خمینی(ره) با این پشتوانه دینی و نگاه به حمایت از مظلومان، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.

ولایت فقیه؛ بدل از امامت در عصر غیبت

وی تصریح کرد: از ابتکارات امام خمینی(ره) برای به صحنه آوردن مردم استفاده از باور مهدویت و طرح وظایف منتظران به عنوان زمینه سازان ظهور  بود. ایشان تاکید داشتنداگر تفکر بشری بخواهد با راهبردهای دینی مانوس شود بدون رهبر و امام معصوم ممکن نمی شود. تاکید بر ولایت فقیه در عصر غیبت، به دلیل بدل از اصل امامت است از این رو، مهدویت پشتوانه انقلاب اسلامی است. چنان که دشمنان و محققانی که روی انقلاب کار کرده اند یکی از دو بال اصلی و عامل توفیق انقلاب را ستون امامت و باور مهدویت می دانند.

انتظار فرج، روح انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام خادمیان افزود: پیکره اصلی اندیشه امام خمینی(ره)، امامت است در تاریخ دینی ما بخشی به عنوان عاشورا (بال سرخ) بروز می یابد و بخشی دیگر با مهدویت و انتظار؛ از این رو، تاکید امام راحل بر آن است که مهدویت و انتظار فرج، روح انقلاب اسلامی است و وقتی این کالبد زنده و پویا است که این روح در این جسم، حلول و حضور داشته باشد وگرنه بدون آن، چیزی نمی ماند.

وی تاکید کرد: ماندگاری انقلاب اسلامی بعد از چهل و اندی سال علی‌رغم همه تحریم ها، تخریب ها، ترورها و … به دلیل امیدبخشی مهدویت است. چرخ مهم و حرکت دهنده انقلاب اسلامی اندیشه و تفکر و دوم رفتار و عمل است. هر جا اندیشه‌مان را با تفکر زلال و مدیریت و زهد امامت گره زدیم پیش رفتیم و هر جا از آن فاصله گرفتیم، آزاداندیشی و عدالت نگری‌مان را از دست دادیم و دچار خسران شدیم.

این کارشناس مهدوی ابراز کرد: در بُعد عمل نیز هر جا طبق اندیشه امام زمانی عمل کردیم همچون دوران دفاع مقدس و نیز در جریان دفاع از حرم، حماسه های بسیار را خلق کردیم. در مقابل، اینکه بوی ناامیدی از اندیشه و عمل و گفتار برخی سیاسیون بلند می شود به دلیل دوری آنها از باور مهدویت است. چنان که امام خمینی(ره) بعد از قضیه بنی صدر و در آستانه انتخابات بعدی ریاست جمهوری به صراحت فرمودند: ما خطا کردیم و برای بی دقتی ما در انتخاب اصلح و برتر، (فاقد هدفگذاری انتظار و حکومت عادل و صالح مهدوی) چنین شد.

تاکید امام خمینی(ره) بر وظیفه گرایی منتظران

وی با اشاره به تاکید امام خمینی(ره) بر وجوب حضور در انتخابات، اظهار کرد: ایشان به وظیفه‌گرایی منتظران مقابل جامعه تاکید داشتند، برخلاف برخی جریان های انحرافی که گوشه‌نشینی و زهد و دعا را به انتظار معنا می کردند. در نگاه ایشان آنچه از رشد و پیشرفت در جامعه دیده می شود با روحیه جهادی و منتظرانه رقم می خورد. از وظایف منتظرانه مدنظر ایشان، آن است که مردم و جامعه وظیفه دارند، نمی شود رها کنند و بعد بگویند چرا دچار ضعف و ناکامی شدیم؟.

وی افزود: انقلاب اسلامی قرار است پیچ تاریخ باشد و بنا دارد معادلات اندیشه های رسوب کرده چندین و چندصدساله بشری را کنار بزند. امام خمینی(ره) با انقلاب و نظریه ولایت فقیه این افکار را کنار زدند. اگر توجه نکنیم که ما در جریان تحول تاریخی قرار داریم و برای اصول‌مان مثل حاج قاسم‌ها جان ندهیم روز به روز دچار رخوت می شویم.

وی تاکید کرد: اینکه امروز در عرصه اقتصاد با مشکلات درگیر هستیم به دلیل کنار نهادن تفکر و باور مهدویت و کارکردهای اجتماعی، اقتصادی و … آن است. همه تلاش دشمن برای آن است که اندیشه های بنیادین و امام زمانی ما تضعیف شود و نیز نسبت به آینده و پیشرفت در آن و پایان تاریخ یا ناامید و بی رمق شویم یا از آن غفلت کنیم. جریان های رسانه ای مادی گرایانه امروز درصدد ترویج این روحیه و باور هستند.

حجت الاسلام خادمیان با بیان اینکه امروز بزرگ ترین دشمن مهدویت جهل و نادانی ما است نه تحریم ها و تخریب های دشمن، گفت: خوب است در انتخابات پیش رو به ظلم ستیزی منتظرانه در کاندیداها توجه داشته باشیم، شان جامعه اسلامی ما این نیست که مسئولان مشغول به خود باشند و هوس ها و امیال و غرایز مادی و این دنیایی برایشان در اولویت باشد. عدالت و رفاه باید همراه با عزت و سلامتی دین و جامعه باشد.امید است این زلال فکری در مسئولان ما هم باشد و از انتخاب های بیجا بپرهیزیم.

وی با بیان اینکه وظیفه منتظران و مهدی‌باوران در عصر غیبت تبعیت از ولایت فقیه است، ابراز کرد: در این خط است که شکست نمی خوریم. اگر قرار بود پیشرفت بدون خدا و معنویت انسان را به آرامش برساند، این همه شکست های روحی و خودکشی ها در غرب رخ نمی داد. بدون امام و ولی، انسان به کمال و آرامش نمی رسد.

حجت الاسلام خادمیان با بیان اینکه دشمن از ترویج تفکر انتظار و مهدویت در بین ما هراس دارد، خاطرنشان کرد: امید است به فرموده امام خمینی(ره) این انقلاب زمینه‌ساز ظهور باشد که شکل‌گیری خط مقاومت و دفاع از مظلومان در عراق، لبنان، یمن و … نویدی بر این طلیعه است. ای‌کاش دانشگاه های ما اندیشه مهدوی امام راحل را تبیین کنند و این دکترین در علوم سیاسی، جامعه شناسی، روانشناسی و دیگر علوم ما راه بیابد و به زمینه سازی برای ظهور کمک کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.