آنها که خواهان دولت کریمه‌اند، خدمت کریمانه را اولویت خود قرار دهند
02 تیر 1400 - 7:43
38
حجت الاسلام نصوری با بیان اینکه شیعه باید در همه ابعاد حیات خود را در محضر اهل بیت(ع) ببیند، اظهار کرد: و در الگوگیری از آنها در اوصاف و ویژگی ها اهتمام داشته باشد. از جمله این ویژگی ها کرامت و کریم بودن است و مهم آنکه این ویژگی از صفات برجسته خدا است چنانکه خداوند را در دعاها اکرم الاکرمین می خوانیم.
پ
پ

آنها که خواهان دولت کریمه‌اند، خدمت کریمانه را اولویت خود قرار دهند

به مناسبت فرا رسیدن دهه کرامت (ایام ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع)) که با شعار «خدمت کریمانه گره گشایی به رسم اهل بیت(ع)» نام گذاری شده است و به منظور بررسی الزامات این خدمت و گره گشایی در جامعه منتظران با حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود (عج) گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام نصوری با بیان اینکه شیعه باید در همه ابعاد حیات خود را در محضر اهل بیت(ع) ببیند، اظهار کرد: و در الگوگیری از آنها در اوصاف و ویژگی ها اهتمام داشته باشد. از جمله این ویژگی ها کرامت و کریم بودن است و مهم آنکه این ویژگی از صفات برجسته خدا است چنانکه خداوند را در دعاها اکرم الاکرمین می خوانیم.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه تحقق جامعه کریمانه دغدغه اهل بیت(ع) بوده و در چند محور ممکن است، گفت: نخستین ویژگی چنین جامعه ای توحیدمحوری است که باید برای مهندسی افکار و رفتار بر اساس آن، نگاه کریمانه را در همه ابعاد پیاده کرد. رفتار کریمانه فرصت حرکت در مسیر خودسازی در عصر غیبت را برای منتظران امام زمان(عج) فراهم می کند.

وی با بیان اینکه زمینه سازی برای ظهور تجلی گاه کرامت است، تصریح کرد: دومین ویژگی جامعه کریمانه عزت محوری است یعنی سبک زندگی خود را عزت مدارانه طراحی کنیم و آن را پیش ببریم. سومین ویژگی جامعه کریمانه در عصر غیبت، عدالت محوری است چنان که در دعای افتتاح از خداوند تحقق دولت کریمه را مسئلت می داریم: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ» پس باید برای تحقق ویژگی های این دولت زمینه سازی کنیم.

حجت الاسلام نصوری کریم بودن و برخورداری از روحیه کرامت را در انتظار زمیه ساز ظهور موثر دانست و اظهار کرد: از آرمان های امام عصر (عج) در عصر ظهور اجرای عدالت است؛ بنابراین جامعه منتظران نیز باید با الگوگیری از امام خود چنین باشد البته حرکت به سمت جامعه کریمانه نیازمند خودسازی است که باید در ابعاد مختلف عبادی، پوشش، رفتار و سایر موارد منتظران خود را نشان دهد.

وی تصریح کرد: در جامعه کریمانه تحقیر و توهین، اختلاس و دزدی راه ندارد و کرامت حتی در ارتباط با حیوانات و طبیعت نیز خود را نشان می دهد.

این کارشناس مهدوی اضافه کرد: در مسیر رسیدن به مقام خدمت کریمانه به رسم اهل بیت(ع) باید منتظران از خود مراقبت کنند. از مسیر این مراقبت است که بین آنها و امام زمان شان فاصله نمی افتد و این محقق نمی شود مگر با کنار گذاشتن هواپرستی و خودپرستی، در غیر این صورت کرامت هم اگر محقق شود همراه با اخلاق نیست چنانکه قدرت ما همراه با عدالت و مادیت ما همراه با معنویت نخواهد بود.

وی تاکید کرد: بنابراین می توان چنان نتیجه گرفت که خدای کریم خلیفه خود در زمین را نیز کریم قرار داده و ما منتظران امام عصر(عج) نیز باید در همه ابعاد زندگی خود این نگاه کریمانه را داشته باشیم و آن را پیاده کنیم.

حجت الاسلام نصوری با بیان اینکه ما در گره گشایی ها نیز باید همچون اهل بیت(ع) عمل کنیم، ابراز کرد: آن حضرات(ع) در زمان التهابات، هدایت و شبهه زدایی و تقویت معنوی جامعه را در دست داشتند، امروز نیز اگر التهاب، آسیب، انحراف و بدعتی در جامعه منتظران ایجاد می شود نباید سکوت کرد بلکه باید عزت مندانه درصدد رفع آن برآمد.

وی با بیان اینکه در سیره ائمه معصوم(ع) هیچ گونه کینه و گناه ذهنی وجود نداشت و خلق و خوی آن حضرات(ع) کریمانه بود، خاطرنشان کرد: اهل بیت (ع) اهل مهر و محبت و اهل عفو و گذشت بودند. امروز هم که هجمه و توهین و تمسخر و افترا وجود دارد باید در کنار دفاع از اعتقادات، اهل گذشت نیز باشیم. اگر می خواهیم روح کرامت را بر سبک زندگی خود حاکم کنیم باید نقشه راه امامت را پیش رو قرار دهیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.