نقش امام زمان(عج) را در زندگی‌هامان بسنجیم/ از حاج قاسم انتظار را یاد بگیریم
11 آذر 1400 - 12:36
26
حجت‌الاسلام نصراله‌پور با اشاره به توصیه امام زمان(عج) به منتظران، گفت: باید ببینیم امام زمان(عج) در درس و کار و شغل و صنعت و حرفه ما چه نقشی دارند؛ مثل حاج قاسم تلاش کنیم در مسیر انسان تراز عصر انتظار حرکت کنیم.
پ
پ

ه گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «جواد نصرالله‌پور»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در سلسله مطالبی در کانال تلگرامی «مهدویت و انتظار» به آموزش مباحث مهدویت می پردازد. در ادامه مشروح بخش چهارم از جلسه «غیبت امام زمان(عج)، مفهوم، پیشینه، علت غیبت و بررسی دوران غیبت صغری و کبری و نایبان خاص حضرت(عج)» مرور می شود:

در جلسه قبل به معرفی نایبان خاص امام زمان(عج) و اینکه دو نایب اول ایشان توسط امام حسن عسکری(ع) معرفی شدند، پرداخت شد.

در طول غیبت صغری، هر یک از این نایبان قبل از مرگ خود، نایب بعدی را که انتخاب امام مهدی(عج) بودند، معرفی می کرد اینها مردان بزرگی بودند که به دلیل ویژگی های خاص به این مقام می رسیدند، امانتداری، پاکدامنی، عدالت در رفتار و گفتار، رازداری و پوشاندن اسرار اهل بیت(ع) در آنها وجود داشت و مورد اطمینان اهل بیت(ع) بودند در کنار این ویژگی ها توان راهبری جامعه شیعه همراه با بصیرت، فهم و درکِ حساسیت های زمانه را نیز داشتند، همچنین بود بهره گیری از نیروها و امکانات جامعه برای هدایت جامعه شیعه و عبور آنها از گذرگاه سخت غیبت صغری.

با دقت در دوران غیبت صغری و نقش مهمی که نواب اربعه در پیوند امام و امت داشتند اهمیت این دوران از حیات طیبه امام مهدی(عج) مشخص می شود.

وجود این ارتباطات و راه یافتن برخی شیعیان به محضر امام زمان(عج) تاثیر بسیاری در اثبات ولادت حضرت مهدی(عج) به عنوان آخرین حجت و ذخیره الهی داشت این دستاورد مهم درست زمانی کسب شد که دشمن سعی می کرد شیعه را نسبت به ولادت فرزند امام عسکری(ع) ناامید و مایوس کند.

غیبت کبری

تعبیر «کبری» برای غیبت در روایات نیامده است و برای آن تعبیر غیبت تامه از جانب امام مهدی(عج) در آخرین نامه به نایب آخرشان آمده است؛ متن نامه ایشان برای علی بن محمد سمری که مرحوم شیخ طوسی(ره) در کتاب «الغیبه» آورده، چنین است: «اى علىّ بن محمّد سمرىّ! خداوند اجر برادرانت را در عزاى تو عظیم گرداند که تو ظرف شش روز آینده خواهى مرد، پس خود را براى مرگ مهیّا کن و به احدى وصیّت مکن که پس از وفات تو قائم مقام تو شود که غیبت تامّه واقع شده و ظهورى نیست مگر پس از اذن خداى تعالى و آن پس از مدّتى طولانى و قساوت دل‌ها و پر شدن زمین از ستم واقع خواهد شد.» این خود پیشگویی و از کرامات امام مهدی(عج) است.

پس از آن دوره غیبت کبری آغاز شد و همچنان ادامه دارد تا روزی که به خواست خدای متعال ابرهای غیبت کنار برود و جهان از پرتوی مستقیم خورشید ولایت امام مهدی(عج) بهره مند شود.

در دوران غیبت صغری، شیعیان بواسطه نایبان خاص با امام زمان(عج) در ارتباط بودند و با تکالیف خود آشنا می شدند اما در عصر غیبت کبری این ارتباط قطع شد و مردم و مومنین برای دانستن وظایف دینی خود به نایبان عام یعنی فقها و مراجع تقلید که در راس آنها ولی فقیه است، مراجعه می کنند. ولی فقیه، عادل و جامع الشرایط است و توانمندی مدیریت جامعه شیعی را که گرگ های بین المللی می خواهند آن را از بین ببرند، دارد.

توصیه امام زمان(عج) به منتظران

این جریان مسیر روشنی است که امام مهدی(عج) به یکی از افراد مورداعتماد شیعه بیان کرده اند و توسط دومین نایب خاص ابلاغ شد؛ در این نامه که در «کمال الدین» شیخ صدوق(ره) آمده، حضرت حجت(عج) فرمودند: «امّا در رخدادهایى که پیش مى آید به راویان احادیث ما مراجعه کنید، که آنان حجّت من بر شما هستند و مـن حـجّت خــدا بـر آنـانـم.»

لذا ولی فقیه را حجت صاحب الزمان(عج) می دانیم بنابر فرموده خود حضرت بقیه الله الاعظم(عج)؛ امام هادی(ع) در یک بیان نورانی نقش علمای دینی و فقهای شیعه در عصر غیبت را چنین بیان می کنند: اگر نبودند عالمانی که پس از غیبت مهدی(عج) مردم را به سوی ایشان دعوت و هدایت کنند و با حجت ها و دلایل محکم الهی از دین او که دین خدا است، حمایت کنند و اگر نبودند آن عالمان هوشیار که بندگان خدا را از دام های شیطان صفتان و دشمنان اهل بیت(ع) نجات دهند هیچ کس نمی ماند مگر از دین خدا خارج و مرتد می شد اما فقها و علما سررشته دل و افکار شیعه را با استوار در دست دارند چنان که سکاندار کشتی را در دست دارد آن عالمان و فقیهان عصر غیبت، افضل بندگان و برترین بندگان خدا هستند. این روایت در کتاب «احتجاج» طبرسی جلد اول آمده است.

آنچه همواره باید گوشزد شود این است که دائم از خودمان بپرسیم: امروز امام زمان(عج) از من چه خواسته ای دارند؛ برای مثال از من طلبه علم همراه با عمل و بصیرت را می خواهند و از کاسب فروش همراه با قسط و عدالت را؛ امام زمان(عج) فرمودند: کسی که خمس مالش را ندهد آتش جهنم را به خورد خود و خانواده اش داده است.

کسی که زکات مالی را ندهد به مسلمانی نمی رسد. جوانان ببینند امام مهدی(عج) از آنها چه می خواهد. امام خامنه ای از جوانان سه خواسته دارند: تحصیل، تهذیب و ورزش.

به خواسته های امام زمان(عج) توجه کنیم

ببینیم امام زمان(عج) در درس و کار و شغل و صنعت و حرفه ما چه نقشی دارند، دوستی داریم که ۱۰ درصد سهام کارخانه اش را وقف امام زمان(عج) کرده است. اگر پول و مال ندارید زبان و قلمتان را برای ترویج آرمان های امام زمان(عج) به کار بگیرید. مثل حاج قاسم تلاش کنیم در مسیر انسان تراز عصر انتظار حرکت کنیم آن سردار دل ها در میدان رزم و جهاد در اوج شجاعت بود، اما همو در مقابل فرزندان شهدا زانو می زد و در وصیتنامه اش فقط از ولی فقیه و حمایت و همراهی او سخن گفته است.

منتظر واقعی چنین است این سخنان بهانه است که ما الگو بگیریم و در مسیر سربازی امام زمان(عج) حرکت کنیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.