پ
پ

بیشترین روایات و اخباری که در زمینه معارف دینی و اسلامی به ما رسیده است، از حضرت امام باقر(ع) و حضرت امام صادق(ع)بوده است؛ زیرا در دوره آن امامان بزرگوار فرصتی مناسب فراهم گشت تا آنان بتوانند ظرایف و نکات دقیق دینی را برای هدایت جامعه ارائه نمایند از جمله اموری که در سخنان و گفتار امام باقر(ع) مورد تبیین قرار گرفته است، مسأله مهدویت می‎باشد که به جلوه‎هایی از آن اشاره می‎نماییم:

تسلط کامل حضرت مهدی (عج) بر عالم

بی شک نمی‎توان حکومت الهی مهدوی را محدود در یک گوشه خاص از جهان نمود و حضرت مهدی (عج) را به یک نژاد خاص مربوط کرد بلکه آن حضرت متعلق به تمام عالم می‎باشد و دولت و حکومت آن حضرت حاکم بر تمام جهان می‎باشد چنان چه قرآن کریم سیطره آن حضرت را بر تمامی زمین می‎داند و می‎فرماید:   “أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ ؛ زمين را بندگان شايسته من به ارث خواهند برد “[۱].  امام باقر(ع) در ذیل آیه می‎فرمایند: «این افراد (صالحون) همان یاران مهدی در آخرالزمان خواهند بود.» [۲]

و در روایتی دیگر فرمودند:« گویا یاران حضرت مهدی(عج) را می‎بینم که بر خاور و باختر گیتی مسلط شده‎اند و هیچ چیز در عالم نیست مگر آن که از آنان فرمان می‎برد.»[۳]

ایجاد اقتصادی سالم و مفید در جامعه بشری

عدم برنامه‎ریزی صحیح، ویژه‎خواری، تبعیض و … از اموراتی هستند که زندگی رفاهی و معیشتیِ دنیا را فلج می‎کند و راه یک زندگی متعادل و سعادتمندانه را برای تک تک افراد از میان برمی‎دارد. به طور حتم اگر منابع و ثروت‎های خدادادی با یک برنامه‎ریزی صحیح و همچنین مدیریتی متعهد و کارآمد در کلیه جوامع تقسیم گردد شاهد اقتصادی پر برکت و با بازدهی زیاد خواهیم بود و این رویه در حکومت حضرت مهدی(عج) به طور کامل محقق خواهد شد. در آن دولت کریمه، هر نیازمندی به خواسته ها و حوائج خود خواهد رسید و آن حضرت به افراد جامعه چنان بذل و بخشش می‎نماید که حتی پیامبران گذشته چنین کاری را نکرده‎اند و کار به جایی می‎رسد که دیگر کسی یافت نمی‎شود که بتوان به او کمک کرد و همه مردم به تمکّن مالی  و اقتصادی سرشاری دست خواهند یافت.

امام باقر(ع)در این باره چنین فرمودند: « [امام مهدی (عج) ] در سال دو بار به مردم مال ببخشد و در ماه دوبار امور معیشت بدانان دهد. . . تا نیازمندی به زکات باقی نماند و صاحبان زکات، زکاتشان را نزد محتاجان آورند و ایشان نپذیرند. پس آنان زکات خویش در کیسه‌هایی نهند و در اطراف خانه‌ها بگردند (برای دستیابی به محتاجی)  و مردم بیرون آیند و گویند: ما را نیازی به پول شما نیست. . . پس دست به بخشش گشاید، چنانکه تا آن‌روز کسی آنچنان بخشش اموال نکرده باشد.»[۴]

امام باقر(ع) فرمود: «مهدی(عج) اموال را میان مردم چنان به تساوی قسمت می کند که دیگر نیازمندی یافت نمی شود تا به او زکات دهند.»[۵]

آن حضرت در جایی دیگر در مورد بهبود وضع معیشتی اجتماع و مردم چنین می‎فرمایند: «… اموال و ثروت‌های دنیا از درون و برون زمین نزد وی جمع‌آوری می‌شود و به مردم می‌گوید بیائید به سوی چیزی‌که به خاطر آن قطع رحم و خویشاوندی نمودید و برای آن خون‌های حرام ریختید و به علّت آن مرتکب محرمات خدا شدید. . . اینک بیایید و از این اموال آنچه می خواهید برای خود بردارید….»[۶]

بی نیازی اقتصادی در دولت امام مهدی(عج) تا بدانجاست که حرص به داشتن و گنجینه کردن و انبوه ساختن زدوده می شود

رشد عقلی و تکامل معرفتی بشریت

یکی از آرمان‎های بلند انبیاء الهی، گسترش علم و معرفت در میان مردم بوده است، عقلانیتی که در پرتو آن بتوان به سعادت و پیشرفت کاملی دست یافت. چنان چه حضرت امیرالمومنین(ع) می‎فرمایند: « خداوند به سوی مردم، پیامبران را فرستاد تا فطرت آنان را بیدار نماید و نعمت‎های فراموش شده را به آنها تذکر دهد و با آنان اتمام حجت نماید و نیروهای پنهانی و عقول آنان را باور نماید.»[۷]

از برنامه‎های اصلی حضرت مهدی(عج) نهادینه کردن فرهنگ تعلیم و تربیت دینی و عقل محوری در میان مردم می‎باشد و ظرفیت علمی و معرفتی آنان را به حد کمال خواهد رسانید. این مطلب را در حدیثی از امام باقر(ع) چنین می‎خوانیم: «قائم ما به هنگام قیام نیروهای عقلانی مردم را تمرکز می‎دهد و دست الهی خویش را بر سر مردم خواهد گذاشت و خِرَدها و دریافت‎های عقلی را به کمال می‎رساند و دانش آنان را گسترش می‎دهد.»[۸]

در حکومت عدل جهانی دیگر ضعف و خلاء فکری و معرفتی وجود ندارد و ریز و درشت اجتماع از منابع سرشار علمی و عقیدتی سیراب می‎شوند و حتی زنان خانه‎دار نیز از آن بی‎بهره نمی‎مانند. امام باقر(ع) در این باره فرمودند: « در زمان حکومت مهدی (عج) به همه مردم حکمت و علم می‎آموزند تا جائی که زنان در خانه‎ها بر اساس کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت می‎کنند».

قرآن کریم حضرت مهدی(عج)را به آب گوارایی تشبیه می‎کند و می‎فرماید: « قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِمَاءٍ مَعِينٍ : بگو به من خبر دهيد اگر آب [آشاميدنى] شما [به زمين] فرو رود چه كسى آب روان برايتان خواهد آورد » [۹] که امام باقر(ع)در حدیثی زیبا این آب گوارا را به وجود مقدس حضرت مهدی(عج)و گسترش علم و معرفت و کمال در میان بندگان خدا تأویل می‎نمایند و هم چنین می‎فرمایند: «این آیه در باره قائم نازل شده است یعنی کیست که امام شما را آشکار کند که شما را از اخبارآسمان و زمین آگاه سازد و از حلال و حرام خدا مطلع کند.»[۱۰]


[۱] انبیاء ۱۰۵

[۲] تفسیر مجمع البیان، ذیل آیه ۱۰۵ انبیاء

[۳] موعود امام مهدی، کتاب سوم، ص ۴۵۲

[۴] بحارالانوار ، ج۵۲ ، ص ۳۹۰ با اندک اختلاف

[۵] .همان

[۶] غیبت نعمائی، ص ۲۳۷

 .[7] نهج البلاغه، ۳۳

.[۸] بحارالانوار، ج۵۲، ص ۲۳۶

[۹] .ملک ۳۰

.[۱۰] کمال الدین، ج۱، ص ۳۲۵

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.