معارف مهدوی؛ ماجرای ولادت امام زمان(عج)/ نظر رهبر انقلاب درباره بردن نام حضرت(عج)
12 آبان 1400 - 11:13
28
نام امام مهدی(عج) همان نام حضرت محمد(ص) است که البته بنابر برخی روایات این نام تا زمان ظهور نباید برده شود، اما مراجعی همچون آیت الله العظمی مکارم شیرازی و امام خامنه‌ای معتقدند این مربوط به دوران غیبت صغری و خفقان بنی عباس بوده نه غیبت کبری
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «جواد نصرالله‌پور»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در سلسله مطالبی در کانال تلگرامی «مهدویت و انتظار» به آموزش مباحث مهدویت می پردازد. در ادامه مشروح دومین جلسه این دوره با عنوان «معرفی برخی ویژگی های شخصی و شخصیتی امام مهدی(عج)» مرور می شود:

مادر امام زمان(عج)

حضرت مهدی(عج) در سحرگاهان نیمه شعبان در سال ۲۵۵ هجری مصادف با سال ۸۶۸ میلادی در شهر سامرا در عراق در منزل امام عسکری(ع) متولد شدند؛ مادر ایشان بانویی صاحب کرامت به نام حضرت نرجس(س) است که درباره ایشان مطالب و روایت متعددی نقل شده است، طبق نقلی، ایشان دختر یشوع، پسر امپراطور روم و مادرشان هم از نسل شمعون، وصی حضرت عیسی(ع) بوده است. طبق این نقل، حضرت نرجس خاتون(س) خوابی می بینند و مسلمان می شوند و با هدایت های امام عسکری(ع) در خواب، خود را در میان سپاه روم که عازم جنگ با مسلمین بودند، قرار می دهند و همراه با جمعی به اسارت لشکر مسلمین درمی آیند بعد امام هادی(ع) کسی را می فرستند تا ایشان را بخرند و به عنوان کنیز به سامرا ببرند؛ این نقل در کتاب کمال الدین شیخ صدوق و منابع دیگر آمده است. البته روایات دیگری هم این ماجرا را نقل کرده اند. مطلب مهم آنکه ایشان مدتی در منزل حکمیه خاتون(ع)، خواهر امام هادی(ع) تحت تعلیم و تربیت قرار گرفتند.

حضرت نرجس خاتوان(س) سال ها قبل از این ماجرا در کلام امیرالمومنین(ع) و نیز امام صادق(ع) مورد تحسین قرار گرفته و به عنوان سرور کنیزان عالم معرفی شده اند. اسامی دیگری همچون سوسن، ریحانه، ملیکه، ملیکا و … برای ایشان ذکر شده است.

نام امام مهدی(عج)

نام امام مهدی(عج) همان نام حضرت محمد مصطفی(ص) است که البته بنابر برخی روایات این نام تا زمان ظهور برده نشود، اما مراجعی همچون آیت الله العظمی مکارم شیرازی و امام خامنه ای (مدظله العالی) معتقدند این مربوط به دوران غیبت صغری و خفقان بنی عباس بوده که اگر امام را می شناختند، ایشان را به شهادت می رساندند لذا بنابر فتاوای آنها در عصر غیبت کبری (اکنون) اینکه نام امام زمان(عج) را بیاوریم که همان محمد است، ایرادی ندارد.

القاب امام عصر(عج)

امام زمان(عج) القاب متعددی دارند معروف ترین آنها، مهدی است، قائم، منتظر، بقیه الله، حجت، خلف صالح، منصور، صاحب الامر، صاحب الزمان و ولیعصر هر یک از اینها یکی از صفات حضرت(عج) را بیان می کنند؛ برای مثال اینکه ایشان را مهدی می گویند، برای آن که هدایت شده و هدایت کننده هستند؛ یا قائم به دلیل قیام برای حق و خدا خواهند بود؛ ایشان منتظَر هستند چون شیعیان منتظر آن حضرت(عج) هستند؛ بقیه الله است چون آخرین ذخیره اهلی به شمار می رود، حجت است چون گواه بر خلق خدا است، خلف صالح یعنی جانشین شایسته ای برای انبیاء و اولیای الهی محسوب می شوند؛ منصور یعنی یاری شده توسط خدا، صاحب الامر، چون امر اهل بیت(ع) را زنده می کنند، ولیعصر و صاحب الزمان هم بدین معنا است که حاکم و فرمانروای یگانه خواهند شد.

ویژگی های شخصیتی امام زمان(عج)

این ویژگی ها ایشان را از دیگر ائمه(ع) متمایز می کند؛ اولین این ویژگی ها آن است که رسول خدا(ص) و ائمه(ع) درباره ولادت ایشان و درباره ظهور و غیبت، یاران ایشان و دیگر موضوعات مرتبط، پیشگویی کرده اند که در روایات شیعه و اهل سنت آمده است؛ برای مثال هم در غیبت شیخ طوسی و در مسند احمد حنبل (از علمای سنی مذهب)، جلد سوم آمده که رسول خدا(ص) فرمودند: شما را به مهدی(عج) بشارت می دهم، او وقتی که مردم به اختلاف و پراکندگی گرفتار شدند ظهور و زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد چنان که از ظلم و جور پر شده است.

در روایتی از حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که آن حضرت(ع) فرمودند: قائم این امت نهمین فرزند از فرزندان من است او دارای غیبت خواهد بود … این روایت در کمال الدین شیخ صدوق آمده است.

دومین ویژگی خاص حضرت حجت(عج)، ولادت پنهانی است، رسول خدا(ص) فرمودند: مردی از خاندان من به نام مهدی قیام خواهد کرد و ریشه ستم را برمی کَند.

حکمای بنی عباس این روایات را شنیده بودند و از همان ابتدای ولادت حضرت مهدی(عج) تصمیم داشتند اجازه ندهند آن حضرت(عج) به دنیا بیاید یا اگر به دنیا بیاید او را بکشند، از این رو، هر چه به ائمه(ع) آخر نزدیک می شویم به ویژه از زمان جوادالائمه(ع) محدودیت و خفقان علیه ائمه افزایش یافت و در زمان امام عسکری(ع) به بالاترین حد رسید، محل زندگی ایشان را در وسط پادگان ایجاد کردند و رفت و آمد به منزل حضرت(ع) در پایین ترین سطح آن بود، سه امام(ع) آخر قبل از امام زمان(عج) روی هم ۹۰ سال به اندازه عمر یک انسان عمر نکردند و آنها را به سرعت به شهادت رساندند! در چنین شرایطی، ولادت آخرین موعود الهی باید پنهانی صورت می گرفت از این رو، حتی نزدیکان امام عسکری(ع) در جریان این ولادت نبودند و حتی تا ساعتی قبل از ولادت به اذن خدا، نشانه های بارداری هم در حضرت نرجس خاتون(س) قابل مشاهده نبود.

ماجرای ولادت بقیه الله الاعظم(عج)

حکیمه خاتون، دختر امام جواد(ع) ماجرای ولادت حضرت مهدی(عج) را نقل کرده و می گوید: امام عسکری(ع) کسی را دنبال من فرستاد و فرمود: عمه! امشب افطار را نزد ما بمان، امشب خدا آخرین حجت خود را روی زمین آشکار خواهد کرد.

ایشان ادامه می دهد: عرض کردم: مادر او کیست؟ فرمودند: نرجس؛ عرض کردم: یابن رسول الله(ص)! فدایتان شوم، نشانه های بارداری در نرجس(س) دیده نشده است! امام عسکری(ع) فرمودند: همان که گفتم می شود.

ایشان ادامه می دهد: نزد نرجس خاتون(س) رفتم و گفتم: تو بانوی من و بانوی خاندان من هستی … ایشان نپذیرفت و حیا کرد. من گفتم: خدا امشب به تو پسری عطا می کند که سرور همه دنیا و آخرت خواهد بود …

بعد از نماز عشاء، افطار کردیم و خوابیدیم، نیمه شب برای نماز شب بیدار شدم و نرجس(س) را آرام در خواب دیدم و نماز خواندم و تعقیبات آن را نیز بجا آوردم؛ مجدد خوابیدم اما هراسان از خواب پریدم و دیدم نرجس خاتون(س) برای نماز برخاسته است … بیرون رفتم و به آسمان نگریستم و بازگشتم و به شک افتادم … امام عسکری(ع) از جا برخاستند و فرمودند: عمه جان شتاب نکنید که امر ولایت نزدیک است، آن بانوی مکرمه(س) ادامه می دهد: مشغول خواندن سوره یس و سجده شدم که نرجس خاتون(س) با اضطراب برخاست، نزد او رفتم و گفتم: آیا چیزی احساس می کنی، بر خود مسلط باش که این همان وعده الهی است که گفتم.

سپس ضعفی من و نرجس خاتون(س) را فرا گرفت و با صدای حضرت مهدی(عج) به خود آمدم که آن نوزاد به اذن خدا سخن می گفت و در سجده بود! امام(ع) را در آغوش گرفتم و دیدم هیچ گونه آلودگی در جسم ایشان نیست، امام عسکری(ع) فرمودند: عمه جان پسرم را نزد من بیاور چنین کردم و ایشان نوزاد را در آغوش گرفت و فرمود: پسرم سخن بگو، طفل لب به سخن گشود و فرمود: اَشهَدُ اَنْ لاَ اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَریکَ لَهُ اَشهد اَنّ محمّد رَسول الله بعد به امیرالمومنین(ع) و همه ائمه(ع) درود فرستاد تا به نام پدر رسید و از سخن بازایستاد … امام عسکری(ع) فرمودند: عمه جان او را نزد مادرش ببر تا به مادرش سلام بگوید.

این ماجرای ولادت امام زمان(عج) است که شیخ صدوق در جلد دوم کتاب کمال الدین و تمام النعمه آن را مفصل نقل کرده است و من خلاصه ای از آن را بازگو کردم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.