بیعت با امام زمان(عج) یعنی تعهد به اخلاق و …
30 بهمن 1399 - 7:30
35
حجت‌الاسلام محمدرضا نصوری معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) : بیعت با امام زمان(عج)، یعنی تعهد به اخلاق و تقوا و انجام وظایف فردی و اجتماعی و رعایت ارزش‌ها و روش هایی که انسان با آنها زمینه‌ساز ظهور شده و با معنویت و عدالت، رضایت امام مهدی(عج) را جلب می‌کند.
پ
پ

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری» در شرح معنای بیعت با امام زمان(عج)، اظهار کرد: بیعت یعنی پیمان بستن برای اطاعت از امام و در فرهنگ دینی ما عقد و پیمان با امام یعنی گره خوردن با امام و متعهد شدن به فرامین ایشان. در اسلام هم این سنت مرسوم بوده است چنان که امیرالمومنین(ع) به عنوان اولین نفر از مردان که به حضرت رسول(ص) ایمان آورد و نیز حضرت خدیجه(س) به عنوان نخستین زنان ایمان آورنده به رسالت نبوی(ص)، با پیامبر(ص) بیعت کردند.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) تصریح کرد: بیعت عشیره در سال سوم بعثت که بیعت بنی هاشم با رسول خدا(ص) بود، بیعت عقبه اول در سال دوازدهم بعثت، بیعت عقبه دوم در سال سیزدهم بعثت و در موسوم حج که زمینه هجرت نبوی(ص) هم از بستر آن شکل گرفت، بیعت رضوان در سال ششم هجری، بیعت مردم مکه پس از فتح این شهر در سال هشتم هجری که برای توحیدمحوری و پرهیز از فساد، فحشا، بدعت ها، خرافات و انحرافات انجام شد، بیعت با امیرالمومنین(ع) در واقعه غدیر خم در ۱۸ ذی الحجه سال دهم هجری جملگی از سنت بودن بیعت در صدر اسلام حکایت دارد.
وی با بیان اینکه بعد از پیامبر(ص) معمولا بیعت با خلفا و نیز بیعت امت با ائمه معصوم(ع) مرسوم بوده است، گفت: در هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ که امام عسکری(ع) به شهادت و امام مهدی(عج) به امامت رسیدند مسئله بیعت با امام زمان(عج) نیز مطرح شد چنان که در دعای عهد می خوانیم: «عَهْدا وَ عَقْدا وَ بَیعَةً لَهُ فِی عُنُقِی» و اینچنین عهد می بندیم که پای امام زمان(عج) بایستیم.
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: بیعت با امام زمان(عج) یعنی تعهد به اخلاق و تقوا و انجام وظایف فردی و اجتماعی و رعایت ارزش ها و روش هایی که انسان با آنها خود را آماده زمینه سازی ظهور کرده و زندگی خود را با نگاه معنویت و عدالت مورد رضایت امام مهدی(عج) تنظیم می کند.
وی در ادامه بیان کرد: خدای متعال در آیه ۱۰ سوره مبارکه فتح می فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ …» این یعنی عملاً انسان در مسیری قرار می گیرد که تردید در خود راه ندهد.
حجت الاسلام نصوری با بیان اینکه بیعت ما با امام زمان(عج) باید عاشقانه باشد تا مطیع امام شویم، ابراز کرد: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ». باید توجه داشت تمرین اطاعت از امام این است که در دوران غیبت از نایب امام و ولی فقیه اطاعت کنیم. با این اطاعت ها است که انسان به قله عبودیت و بندگی که خدا در آیه ۵۶ سوره مبارکه ذاریات به آن اشار ه کرده «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» نائل می شود، چراکه امام بلد راه است و نقشه صعود به این قله را بر اساس موازین و معیارهای قرآن می داند.
حجت الاسلام نصوری با بیان اینکه روح حاکم بر همه شئونات زندگی ما باید نگاه توحیدی باشد و اطاعت از امام را در عمل هم ثابت کنیم، خاطرنشان کرد: باید همان طور که در دعای عهد می خوانیم، مدافع امام باشیم. و همانگونه که در دعای پرفیض ندبه می خوانیم: «أيْنَ هادِمُ أَبنِيَةِ الشِّرکِ و النِّفاقِ»، در سبک زندگی هایمان سربازی امام زمان(عج) را نشان دهیم و تربیت ما هم منتظرانه باشد تا مشمول دعای «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ» شویم.
گفتنی است، این سخنان در کانال مجازی چشم به راه منتشر شده است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.