اقدامات امام عسکری(ع) برای معرفی قائم آل محمد(عج)
23 آبان 1400 - 12:03
24
امام عسکری(ع) بارها برای حضرت مهدی(عج) عقیقه کردند، این امر در کمال الدین تصریح شده که گوشت آن را به خانه مومنان و پیروان خود می‌فرستادند و می‌فرمودند: این عقیقه فرزندم است تا شیعیان متوجه شوند خدا جانشین ایشان را متولد کرده است.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت امام‌حسن‌عسکری(ع)،، حجت الاسلام «جواد نصرالله‌پور»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در سلسله مطالبی در کانال تلگرامی «مهدویت و انتظار» به آموزش مباحث مهدویت می پردازد. در ادامه مشروح بخش نخست از سومین جلسه این دوره با عنوان «معرفی برخی ویژگی های شخصی و شخصیتی امام مهدی(عج)» مرور می شود:

دوران حیات امام زمان(عج) به سه بخش قابل تقسیم است؛ دوره نخست دوره اختفا و پنهان‌زیستی حضرت مهدی(عج) است از آغاز ولادت تا زمان شهادت امام عسکری(ع) که پنج سال و چند ماه طول کشید، دوران دوم غیبت صغری و کبری و دوران سوم، عصر ظهور است که آرمانشهر مهدوی شکل می گیرد و ویژگی های خاص خود را دارد.

دوران پنج سال و چند ماهه زندگی مخفیانه حضرت مهدی(عج)

در این دوران امام عسکری(ع)، بتدریج امام مهدی(عج) را به برخی خواص شیعه معرفی می کنند تا پس از آن حضرت(ع)، در شناخت آخرین حجت الهی دچار خطا و گمراهی نشوند، البته در این دوران معجزات و کرامات فراوانی از حضرت(عج) آشکار می شود که شاهد و دلیل بر حجت بودن ایشان است.

سال های ابتدایی زندگی امام زمان(عج) دوران بسیار حساسی است، از یکسو بنی عباس سخن پیامبر(ص) را شنیده اند که فرمودند: من دوازده جانشین دارم و آخرین آنها حضرت مهدی(عج) است، او است که ظلم را ریشه کن خواهد کرد و حکومت اهل بیت(ع) را برپا می کند که تا قیامت ادامه دارد لذا دشمنان بشدت درصدد شناخت فرزند امام عسکری(ع) بودند از دیگر سو شیعه به شناخت امامشان مشتاق بودند از این رو، امام عسکری(ع) در عین مخفی نگاه داشتن ولادت فرزندشان، باید برای جلوگیری از انحراف شیعیان مورداعتماد، آنها را از ولادت حضرت(عج) مهدی مطلع می کردند.

احمد بن اسحق می گوید: خدمت امام عسکری(ع) شرفیاب شدم و می خواستم درباره امام بعد از ایشان سوال بپرسم، همین که وارد شدم و قبل از اینکه سخنی بگویم، حضرت(ع) فرمودند: احمد بن اسحق، خدا از زمان خلق آدم(ع)، زمین را از حجت خود خالی نکرده است و تا قیامت هم چنین نخواهد شد، به واسطه حجت خدا بلا از اهل زمین برداشته می شود، و به برکت حجت خدا باران می بارد و زمین نعمات خود را می رویاند.

حضرت عسکری(ع) با عجله به اندرونی رفتند و بازگشتند در حالی که پسری سه اساله بر شانه داشتند که چهره اش چون ماه شب چهارده می درخشید و فرمودند: اگر خدا تو را عزیز نمی داشت و نزد ما گرامی نبودی او را به تو نشان نمی دادم او همنام و هم کنیه رسول خدا(ص) است، او کسی است که زمین را از عدل پر می کند همانطور که از ظلم پر شده است.

احمدبن اسحاق می گوید: پرسیدم: آیا نشانه ای هست که قلب ما آرام شود؟ ناگاه آن طفل سخن گفت و فرمود: من بقیه الله در روی زمین هستم و از دشمنان خدا انتقام می گیرم بعد از اینکه با چشم خود می بینی دنبال نشانه نباش! این روایت در کتاب «کمال الدین» شیخ صدوق آمده است، این کتاب به دستور حضرت مهدی(عج) نوشته شده است تا شیعیان از حیرت و سرگردانی درباره غیبت ما خارج شوند.

محمدبن عثمان دومین نایب خاص امام زمان(عج)، فرزند نایب اول امام عصر(عج) و نیز چند نفر از بزرگان شیعه نقل کردند ۴۰ نفر از شیعیعان نزد امام عسکری(ع) بودیم حضرت(ع) فرزندشان را به ما نشان دادند و فرمودند: او بعد از من امام شما است و بعد از من در دین خود پراکنده و متفرق نشوید که هلاک خواهید شد و بدانید بعد از امروز او را نخواهید دید! این روایت هم در کمال الدین شیخ صدوق نقل شده است.

اقدام دوم امام عسکری(ع) برای مطل کردن خواص از ولادت امام مهدی(عج)

از مستحبات اسلام عقیقه کردن گوسفند در روز هفتم ولادت فرزند است که با آداب خاص و همراه با ولیمه است، امام عسکری(ع) بارها برای حضرت مهدی(عج) عقیقه کردند، این امر در کمال الدین تصریح شده است که گوشت آن را به خانه مومنان و پیروان خود می فرستادند و می فرمودند: این عقیقه فرزندم است تا شیعیان متوجه شوند خدا جانشین ایشان را متولد کرده است.

محمدبن ابراهیم از اصحاب امام عسکری(ع) می گوید: امام(ع) برای یکی از شیعیان گوسفند سربریده ای فرستادند و فرمودند این عقیقه فرزندم محمد(عج) است.

نامه نگاری های امام عسکری(ع) با اصحاب خاص

از نوادگان احمد بن اسحاق قمی از بزرگان شیعه، می گوید نامه ای از امام یازدهم(ع) به جدم آمد که در آن با خط خود نوشته بودند: برای ما فرزندی به دنیا آمد این رازی است که باید نزد تو باشد و از مردم پوشیده بماند ما ولادت او را به جز برای نزدیک ترین دوستان خود اعلام نکردیم، خواستیم شما هم این راز را بدانید تا خدای متعال تو را هم بواسطه این ولادت شاد کند همانطور که ما را شاد کرد … این نامه را شیخ صدوق در کمال الدین نقل کرده است.

چهارمین راهبرد امام عسکری(ع) برای معرفی امام زمان(عج)

امام مهدی(عج) در دوران کودکی سوالات مردم را به امر امام یازدهم(ع) پاسخ می دادند گاهی شیعیان سوالاتی داشتند امام عسکری(ع) اشاره می کردند و فرزند خردسالشان پاسخ می دادند که این کار اعتقاد و باور به آن را که حضرت حجت(عج) ولی الله اعظم است، تقویت می کرد.

سعد بن عبدالله قمی از بزرگان شیعه همراه با احمد اسحق قمی، وکیل امام(ع) در قم برای طرح سوالاتی به محضر امام یازدهم(ع) شرفیاب می شوند، وی نقل می کند خواستم سوالاتم را بپرسم امام عسکری (ع) به فرزند خردسالشان اشاره کردند و فرمودند: از نور چشم من سوال کن در این لحظه آن کودک به من نگریستند و فرمودند: هر سوالی داری بپرس … عرض کردم منظور از «کهعیص» حروف مقطعه قرآن چیست؟ حضرت مهدی(عج) فرمودند: این حروف از خبرهای غیبی است خدا بنده خود زکریا را از آنها آگاه کرد و بعد ابرای حضرت محمدمصطفی(ص) بیان کرد… حضرت زکریا(ع) از خدای متعال خواست نام های پنج تن آل عبا(ع) را به او یاد دهد، خداوند جبرئیل را نازل کرد و آن نام ها را به وی یاد داد، زکریای نبی وقتی نام پنج تن(ع) را به زبان می آورد و غم و گرفتاری‌اش برطرف می شد اما وقتی به نام امام حسین(ع) می رسید بغض گلوی او را می گرفت و متحیر می شد … روزی به خدای متعال عرضه داشت: چطور با بردن نام حضرت محمد(ص)، امیرالمومنین(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسن(ع) دلم آرام می گیرد اما وقتی به اسم امام حسین(ع) می رسم گریه می کنم و دلم می گیرد و اشکم جاری می شود و ناله من بلند می شود. خداوند داستان امام حسین(ع) را برای زکریای نبی(ع) بیان کرد و فرمود: کهیعص رمز کربلای حسین بن علی(ع) است؛ کاف کربلا، هاء هلاکت خاندان او، یاء کنایه از یزید است که به حسین(ع) ظلم کرد، عین اشاره به عطش و تشنگی او دارد و صاد نشانه صبر و استقامت حسین بن علی(ع) و اصحاب او است.

احمدبن اسحاق قمی و سعدبن عبدالله از امام مهدی(عج) سوال می کنند مولای من! چرا مردم از انتخاب امام برای خود منع شدند؟ حضرت بقیه الله الاعظم(عج) در پاسخ فرمودند: منظور تو امام مصلح است یا امام مفسد؟ عرضه داشتند: امام مصلح، فرمودند: با توجه به اینکه هیچ کس از درون دیگری آگاه نیست که آیا درست فکر می کند و در پی اصلاح جامعه است یا نه؟، آیا احتمال ندارد انتخاب مردم مفسد باشد و مردم در انتخاب اشتباه کرده و دشمن را به جای دوست انتخاب کنند؟ علت همین است که خدا از اسرار و بواطن آگاه است که حجت و ولی خود را انتخاب می کند.

بیان این ماجرا برای آن بود که بگوییم امام عسکری (ع) چه تلاش هایی برای آشنا کردن مردم با علم لدنی امام مهدی(عج) انجام دادند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.